TV commercials op 4 mei smakeloos
Wij Nederlanders staan erom bekend, en we zijn er eigenlijk wel een beetje trots op, dat we niet uitblinken in nationaal chauvinisme zoals o.a. Britten, Duitsers, Fransen en Amerikanen dat veelvuldig ten toon spreiden. Alleen als onze eigen voetbal “Mannschaft” in een WK of EK optreedt, schijnt er iets massaals los te komen in ons anders zo nuchtere landje aan de zee. Dat gezegd hebbend, maakt Koninginnedag daarentegen de laatste jaren wel een forse opmars en ontwikkelt het zich steeds meer tot de nationale “feel-good” dag en in het kielzog van De Oranje-dag lijkt ook 4 mei steeds meer een dag van Ons Allen te worden.
Vanzelfsprekend spelen adverteerders hierop in, omdat relatief gezien de media aandacht groot is en veel Nederlanders, ook al is het soms maar kort, toch voor de buis gaan zitten om alle impressies in zich op te nemen. Voor wat betreft Koninginnedag is dat meer dan begrijpelijk. Maar als vier dagen later, op de Nationale Herdenkingsdag, 4 mei, voor een luttele 2 minuten, wordt gewezen op alle pro’s (lees: vrijheid) van de maatschappij van nu, die mede tot stand gekomen is door de offers van vele landgenoten, dan vraag ik me af of adverteerders daarop wel zouden moeten inspelen.
Terecht passen de Nederlandse TV zenders hun programmering op 4 mei aan en staat het Nederlandse TV publiek die ene avond in het jaar stil bij alle wel en wee van de huidige samenleving .
Persoonlijk heb ik niet zoveel op heb met WO2, maar ook voor mij, geldt die ene dag in het jaar (zeker na de dodenherdenking om acht uur) als een avond van bezinning. Ondanks het feit, dat op Nederland 3, gisteravond de halve finale Champions League tussen Man Utd en Schalke 04 werd uitgezonden, keken mijn vrouw en ik, op haar aandringen, naar “The Boy in the Striped Pyjamas” op SBS6. Mijn complimenten aan SBS6 voor het opnemen van deze film in de programmering op 4 mei, want dit is echt een speelfilm die je doet nadenken over de zin en meer nog de onzin van het leven.
Iedereen kent vast wel dat meditatieve gevoel dat je bekruipt wanneer je in echt in een film zit, maar als je dan al na 20 minuten abrupt uit je bezinnende coma wordt ontwaakt, omdat wasmiddelen- en energieleveranciers het noodzakelijk vinden, om plots hun waren te moeten aan te prijzen, die overigens niets met de inhoud van de film van doen hebben, dan is dat een afknapper van jewelste.
De eerste commercial-break accepteer je nog, en zet je twee extra kopjes koffie, maar bij de tweede break, na een verdere 15 minuten, treedt de irritatie in. Niet ikzelf, maar mijn vrouw, een oprechte voetbalhater, zappte vervolgens naar die voetbalwedstrijd op Nederland 3 om tijdens de SBS6-commercial break toch 12 minuten naar voetbal te kijken. Uiteindelijk hebben we geen enkele TV commercial meer gezien en wel de film afgekeken, maar er ook een rotgevoel aan overgehouden, omdat die ene dag van bezinning onnodig is “misbruikt” door adverteerders om feel-good boodschappen te leveren op die ene avond dat heel Nederland daar nou net geen boodschap aan heeft.
Mijn tip aan alle TV zenders en mediabureaus zou zijn om na de 4 mei Dodenherdenking van 8 uur, in ieder geval voor de rest van de avond TV geen commercials uit te zenden. Er is niets mis met het commercialiseren van TV programmering, maar het nalaten daarvan op die ene dag in het jaar, zou getuigen van smaak.
Sowieso heeft SBS wel heel veel reclame. Ben het absoluut eens met het artikel! Ik heb gister Oorlogswinter gekeken op Nederland 1, zonder reclame.
RTL7 heeft het ook iets beter gedaan. Tijdens Schindlers List (zo’n drie uur) maar twee keer reclame gehad. Geen promotie voor eigen programma’s, waar reclame tegenwoordig altijd mee begint en eindigt en het zenderlogo bleef in stijl van de film ook wit.
Ik ben van mening dat er helemaal geen reclame uitgezonden moet worden, maar ik vond dat zij het wel netjes oplosten.
Mee eens!
Ik keek de film ook en ben wel tijdens de reclameblokken blijven hangen op SBS.
Jammer dat je niet hebt gezien dat SBS het zelfs zo bont maakte om een korte Shownieuws flits te tonen na de reclame met een aankondiging van een mogelijk programma voor Gerard Joling en dat we daar “later meer over zouden horen”..
Bovendien vond ik het vervelend dat na de reclame de film niet meteen verder ging waar we gebleven waren. Eerst zag je nog ongeveer 5 minuten wat vooraf ging.
Zeur toch niet zo.. bah!
Je geeft aan dat je wilt bezinnen, maar gaat SBS kijken met je vrouw? Sorry hoor, maar volgens mij wilde je je niet echt bezinnen, je wilt gewoon een relaxte avond hebben zonder je je te ergeren..
Volgend jaar lekker gaan mediteren, een boek lezen of sporten om je hoofd leeg te krijgen!
Je zou ook gewoon de film kunnen kopen/huren. Geen reclame, betere kwaliteit, geen shownieuws.
Heeft SBS die film laten zien voor de ‘bezinning’, of heeft SBS de film laten zien, omdat het een steengoede film is, die sowieso al veel kijkers zal krijgen, en op een dag als 4 mei nóg meer kijkers trekt? En dus de reclame extra duur kan verkopen aan de adverteerders, dus meer inkomsten?
SBS is een commercieel bedrijf, dus die willen winst maken. Ook op een dag als 4 mei heeft SBS kosten die ze eruit willen halen. Ik vind het eerlijk gezegd een nogal overdreven reactie als je bij voorbaat verwacht dat ze minder reclame gaan uitzenden. Als je een film zonder reclame wilt kijken moet je de film downloaden of kopen.
Het lijkt wel of alle mannen dit een zeurpost vinden en de vrouwen niet..
@Jos – film is inderdaad meer dan de moeite van het kijken waard, maar daar gaat het me niet om.Bovendien is het aan een ieder zelf hoe ze de 4 mei avond invullen. Maar eerlijk gezegd begrijp ik adverteerders en mediabureaus niet, die op die ene dag in het jaar jolige reclame spots plaatsen tijdens een speelfilm met zo’n serieus onderwerp. Lijkt me niet echt goodwill verhogend. Natuurlijk moet SBS peseta’s verdienen, is niets mis mee, maar zoals Marijke al zegt, het is toch de bloody limit als je tijdens de bewuste reclameblokken je eigen hiephoi programma’s meent te moeten promoten. Daar zet ik dan m.i. terecht vraagtekens bij
Eens met Ronald; Zet dan die TV uit en ga een boek lezen!
Ik heb dezelfde ervaring als Mandy. Het viel mij positief op dat er zo weinig reclame was tijdens Schindlers List.
Een goede keus in mijn ogen.
Helemaal eens met John. ik keek naar dezelfde film waarbij een Joods jongetje honger lijdt en vervolgens wordt allerlei eten aangeprezen in de toch al storende commercials. Inderdaad smakeloos!
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!