ReclameReview: Adidas/Ajax

4 mei 2011, 05:55

Ajax presenteerde gisteren het nieuwe uittenue voor volgend seizoen. Kledingsponsor Adidas gooide er een introductiecommercial tegenaan waarbij Ajax-spelers Jan Vertonghen, Siem de Jong, Miralem Sulejmani en Lorenzo Ebicilio in het Vondelpark een potje voetballen tegen een ‘nietsvermoedend’ groepje vrienden. In het nieuwe uittenue natuurlijk.

Credits

Bureau: TBWABEC, TBWABusted

Creatie: Armand du Bois, Hubert Visser, Wietse Rekers

StrategieAccount: Anton-Jan Thijssen, Caroline ter Braak – de Vries, David van Geene

Verantwoordelijk bij klant: Frank Basters, Ken Aerts

Regie: Sam de Jong

Productie: 100% Halal

De doelstelling

Zorgen dat Ajax-fans het nieuwe, door Adidas gemaakte, uittenue kopen.

De uitwerking:

Stel je voor; je staat met een groepje vrienden te ballen in een park en dan ineens dagen vier Ajacieden – gehuld in het nieuwe Ajax-uittenue – je uit voor een partijtje. Dat levert een verrassende situatie én een fraai filmpje op. Dit gebeurde allemaal eergisteravond in het Vondelpark waar Jan Vertonghen, Siem de Jong, Miralem Sulejmani en Lorenzo Ebicilio ter gelegenheid van de introductie van het nieuwe Ajax-uittenue een verrassingsbezoek brachten aan een nietsvermoedend vriendenteam.

Het oordeel:

Door de lengte van de commercial vind ik het meer een viral dan een reclamefilm. Maar goed, het is allemaal duidelijk gecentreerd rond de combinatie Adidas/Ajax, dus het kan zeker als commercial worden bestempeld. Maar wat mij betreft had het wel wat korter gekund. Het idee is natuurlijk prima: vier profvoetballers van Ajax verrassen wat vrienden in het Vondelpark en spelen een potje mee. Ondertussen gaat het er uiteraard om dat de spelers in het nieuwe uittenue staan te voetballen.

De doelstelling zal ongetwijfeld behaald worden, want het shirt is mooier dan sommige

gedrochten

niet zo mooie shirts die in het verleden voorbij zjin gekomen, dus de fans zullen vast en zeker een exemplaar kopen. Wat ik me nog wel afvroeg (vooral doordat in de commercial bij de gezette handtekeningen ‘Kampioen 2011’ staat): als je nu zo’n shirt koopt en Ajax wordt kampioen, loop je dan volgend jaar in een shirt met 2 sterren in plaats van 3? Of zou Adidas die derde ster er gratis bij laten zetten voor je? Over anderhalve week weten we of die vraag überhaupt relevant is…

David Brinks
Eigenaar bij Hardcopy

Freelance (SEO-)copywriter en mede-eigenaar van Radish Concepts. Blogt ook op Copytips.nl. Houdt van korte bio's.

Categorie
Tags

7 Reacties

    Godenzoon

    Leuke reclame! Ajax kampioenen!


    4 mei 2011 om 07:21
    Arne

    Dat is snel! Ik zag eergisteren de opnames in het Vondelpark. Veel flares door de zon (vind ik lekker)!, maar ik raad wel iedereen af om ondiep water te duiken met hoofd vooruit. Dit is het makkelijkste recept om je nek snel te breken. Zeer gevaarlijk.


    4 mei 2011 om 09:43
    Hardcopy

    @Arne Nu je het zegt, dat is best link inderaad!


    4 mei 2011 om 09:46
    Hardcopy

    inderaad = inderdaad (waar zit de edit-knop?)


    4 mei 2011 om 09:47
    DennisvanGinkel

    @mennourbanus de keuze van voor deze spelers lijkt mij gebaseerd op welk merk schoenen zij spelen.


    6 mei 2011 om 05:38

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!