ReclameReview: Adidas/Ajax

ReclameReview: Adidas/Ajax

Ajax presenteerde gisteren het nieuwe uittenue voor volgend seizoen. Kledingsponsor Adidas gooide er een introductiecommercial tegenaan waarbij Ajax-spelers Jan Vertonghen, Siem de Jong, Miralem Sulejmani en Lorenzo Ebicilio in het Vondelpark een potje voetballen tegen een ‘nietsvermoedend’ groepje vrienden. In het nieuwe uittenue natuurlijk.

Credits

Bureau: TBWA\BEC, TBWA\Busted
Creatie: Armand du Bois, Hubert Visser, Wietse Rekers
Strategie\Account: Anton-Jan Thijssen, Caroline ter Braak - de Vries, David van Geene
Verantwoordelijk bij klant: Frank Basters, Ken Aerts
Regie: Sam de Jong
Productie: 100% Halal

De doelstelling

Zorgen dat Ajax-fans het nieuwe, door Adidas gemaakte, uittenue kopen.

De uitwerking:
Stel je voor; je staat met een groepje vrienden te ballen in een park en dan ineens dagen vier Ajacieden - gehuld in het nieuwe Ajax-uittenue - je uit voor een partijtje. Dat levert een verrassende situatie én een fraai filmpje op. Dit gebeurde allemaal eergisteravond in het Vondelpark waar Jan Vertonghen, Siem de Jong, Miralem Sulejmani en Lorenzo Ebicilio ter gelegenheid van de introductie van het nieuwe Ajax-uittenue een verrassingsbezoek brachten aan een nietsvermoedend vriendenteam.

Het oordeel:
Door de lengte van de commercial vind ik het meer een viral dan een reclamefilm. Maar goed, het is allemaal duidelijk gecentreerd rond de combinatie Adidas/Ajax, dus het kan zeker als commercial worden bestempeld. Maar wat mij betreft had het wel wat korter gekund. Het idee is natuurlijk prima: vier profvoetballers van Ajax verrassen wat vrienden in het Vondelpark en spelen een potje mee. Ondertussen gaat het er uiteraard om dat de spelers in het nieuwe uittenue staan te voetballen.

De doelstelling zal ongetwijfeld behaald worden, want het shirt is mooier dan sommige

gedrochten

niet zo mooie shirts die in het verleden voorbij zjin gekomen, dus de fans zullen vast en zeker een exemplaar kopen. Wat ik me nog wel afvroeg (vooral doordat in de commercial bij de gezette handtekeningen ‘Kampioen 2011’ staat): als je nu zo’n shirt koopt en Ajax wordt kampioen, loop je dan volgend jaar in een shirt met 2 sterren in plaats van 3? Of zou Adidas die derde ster er gratis bij laten zetten voor je? Over anderhalve week weten we of die vraag überhaupt relevant is…


Geplaatst in

Delen



Er zijn 7 reacties op dit artikel

  • Leuke reclame! Ajax kampioenen!

    geplaatst op
  • Dat is snel! Ik zag eergisteren de opnames in het Vondelpark. Veel flares door de zon (vind ik lekker)!, maar ik raad wel iedereen af om ondiep water te duiken met hoofd vooruit. Dit is het makkelijkste recept om je nek snel te breken. Zeer gevaarlijk.

    geplaatst op
  • @Arne Nu je het zegt, dat is best link inderaad!

    geplaatst op
  • inderaad = inderdaad (waar zit de edit-knop?)

    geplaatst op
  • Mooi gemaakte spot, zo te horen snel geschoten, leuk gedaan. Om eerlijk te zijn vind ik het echter erg gemaakt en weinig geloofwaardig deze viral. Jan Vertonghen en zijn vrienden zie ik niet spontaan een potje voetballen in het Vondelpark. Zet dan van der Wiel en Anita daar neer dat zijn echte 'straatvoetballers' en zij zouden dit zomaar doen maar dat past waarschijnlijk niet goed bij Adidas.

    Het shirt is daarnaast ook niet erg bijzonder, maar ja dat zal elke Feyenoord fan zeggen ; ) Check out het Feyenoord uitshirt op Facebook, leuke online actie en ook nog een mooi shirt http://on.fb.me/moHRSc

    geplaatst op
  • Mooi geschoten filmpje door Adidas, maar wat PSV betreft voer voor de rubriek TamTam in de Adformatie.
    Check deze groene clip en bal in het water uit 2008:

    http://www.youtube.com/watch?v=ROq63tk2hmo

    geplaatst op
  • @mennourbanus de keuze van voor deze spelers lijkt mij gebaseerd op welk merk schoenen zij spelen.

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.