Nieuwe Facebook-button maakt selectief delen mogelijk
Afgelopen zaterdag werd de omgang met persoonlijke gegevens van gebruikers door Facebook uitvoerig onder de loep genomen in KRO Reporter. De ‘like’-button speelde hierin een belangrijke rol. Deze welbekende en veel besproken button van Facebook krijgt er binnenkort een broertje bij. Deze nieuwe button, de send-button, maakt het mogelijk om selectiever te delen.
Waar informatie -na het klikken op de ‘like’-button- voor alle vrienden zichtbaar is maakt de nieuwe ‘send’-button het mogelijk om deze informatie alleen te delen met een selecte groep vrienden. Deze stap van Facebook is logisch te verklaren, het aantal momenten waarop een persoon informatie wil delen met slechts enkele vrienden komt immers vaak voor…
Bron: TechCrunch na een tip van @davelorrez.
Tenzij het maken van groups vermakkelijkt wordt en dit er aan wordt toegevoegd gaat het nooit wat worden…. te moeilijk – te veel kliks verwijderd van instant.
De kracht van like is nl met 1 klik je vrienden laten weten hoe / wat.
Het gericht laten weten staat in z’n kinderschoenen…. maar al 3 jaar roep ik dat als dat nu niet snel verandert het snel over is met social…. al 3 jaar heb ik het fout 🙂
Snel wint het nog altijd van relevant.
Pas als het mensen gaat irriteren en ze daardoor uitschakelen zal de echt transformatie van ubiquity naar exclusivity* gaan plaatsvinden: delen alleen met die mensen die jij wil dat het weten.
Ook al drie jaar een gevleugelde uitspraak van mij (ten onrechte): exclusivity will be the new ubiquity
Uiteraard zal snel het van relevant winnen gezien de instant mogelijkheid en het weinige klikken.
Vanuit conversie bekeken, zal een deling via “send”-button daar meer brengen. Ook als je kijkt naar de waarde als backlink binnen de SEO zal de “send” variant binnen de algoritmen van de zoekmachines beter gaan scoren lijkt mij.
Kortom, alle redenen voor FaceBook om hier mee te beginnen. En idd meneer Koningwoning misschien wel wat laat, maar beter laat als nooit toch 😉
Gr. Hans
Online Marketing Alkmaar
Nóg een Facebook-button. Na Like, Share en Recommend nu dus ook Send. En van de Like-button bestaan nog verschillende varianten ook.
Mee eens dat ’t interessanter kan zijn voor conversie, vraag me alleen af welke sites al die knoppen gaan implementeren. Meeste sites galijken voor 1 button per netwerk te gaan, welke kies je dan?
Op zich een goede optie, maar inderdaad wel verwarrend door de bestaande. Misschien de like knop dan maar intern alleen? En recommend en send extern?
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!