Het mobiele web: Een gemotoriseerde koets?

20 april 2011, 04:04

De eerste industriële revolutie had de automobiel als paradepaardje. Het was de opvolger van de koets; het uitgangspunt van de industrieelontwerpers van de auto. Met als gevolg een draak van een design. De eerste auto was niets meer dan een gemotoriseerde wagen zonder paard. De bestuurder zat, net zoals destijds de koetsier, buiten. Weliswaar zonder zweep, maar hoog en nat.

Droge ogen

De eerste internetrevolutie gaf aan haar begin eenzelfde fenomeen. Bedrijven kopieerden hun foldermateriaal 1:1 naar het internet, waar je dat lineair mocht doorbladeren. De website werd beschouwd als digitale folder, zonder notie van interactiviteit. Ook mediumspecifieke mogelijkheden voor navigatie en rijke content bleven onbenut. Touroperator Hotelplan hield het destijds bijvoorbeeld jaren vol om zijn reisgids in PDF-vorm te ontsluiten op Hotelplan.nl. Daarnaast herinner ik me een presentatie van een ‘retail-goeroe’, die met droge ogen aan een zaal vol winkeliers vertelde dat je een website moest inrichten conform de routing van je fysieke winkel. Briljant!

Kijktijd

Gaan we hetzelfde meemaken nu het mobiele web (deel van de tweede internetrevolutie) definitief is doorgebroken? Daar lijkt het wel op, want bij veel marketeers is het besef nog niet doorgedrongen dat het mobiele web iets anders is dan ‘een website op je mobiele telefoon’. Net zomin dus als de auto een wagen zonder paard is.

De recente ondergang van KPN’s MobielTV is exemplarisch voor dit onbegrip. Men bood tien kanalen aan, waarvan de meeste in gewoon tv-formaat. Echter een smartphone is geen tv. Alleen al omdat de gemiddelde tien minuten mobiele kijktijd per dag zich niet leent voor Goede Tijden Slechte Tijden.

Lustoord voor Innovatieve marketeers. Het ligt misschien voor de hand om je mobiele telefoon als een verkleind internet- of tv-scherm te zien, maar het mobiele web en de smartphone zijn veel meer en vooral (iets) anders:

1. Geen telefoon, maar een primary device

De smartphone wordt het primary device voor iedere persoon en staat in voortdurende verbinding met alle andere apparaten en data in ‘the cloud’. Het is onze ultieme personal computer met een scala van functies: van bellen tot hartbewaking, van geheugen tot agenda, wegwijzer, scanner, ticket et cetera. Een multitask butler die diensten toegankelijk maakt vanuit context en persoonlijke relevantie.

Hetzelfde geldt voor bedrijven. De financiële sector bijvoorbeeld, ziet de smartphone binnen het mobiele web als het belangrijkste toekomstige kanaal voor zowel informatie, dienstverlening als transacties.

2. Geen content, maar context

Diensten en informatie krijgen op het mobiele web pas echt waarde, als deze zijn geënt op de situationele context van de gebruiker. Wat heeft zijn interesse? Wie zijn z’n vrienden? Waar bevindt hij zich? Wat doet hij? Op welk tijdstip? Betreft het werktijd of vrije tijd? Nieuwe technologie en geavanceerde analysetools maken het mogelijk om deze informatie te verkrijgen en te interpreteren. Dit zorgt ervoor dat context de katalysator wordt in het contact tussen consument en organisatie. Personalisering is passé. Het is nu van belang om binnen de context en belevingswereld van de klant te passen.

3. Geen minuten, maar seconden

Voorzag het internet nog in tekst en diensten die minutenlang op de desktop werden geconsumeerd, het mobiele web genereert vooral beelden en app-output (instant bevrediging) waar slechts seconden aan wordt besteed. Deze versnelling is ook relevant voor het tempo van de mobieltechnologische ontwikkelingen. Een “internet jaar”duurt slechts twee kalendermaanden, zo leerden we eind vorige eeuw. Een “mobiel-webjaar” duurt op zijn beurt hooguit een kwart daarvan.

4. Geen fysiek-virtuele scheiding, maar transrealiteit

Jarenlang heeft de digitale wereld zich afzonderlijk van de fysieke wereld ontwikkeld. Nu komen beide werelden bij elkaar en heffen ze elkaars zwakke punten op en voegen hun sterke punten wederzijds toe. De eerste tekenen van het samenkomen (transrealiteit) van de werelden zijn er al. Denk aan de populariteit van augmented reality (AR) en quick response codes (QR-codes).

5. Geen machine, maar de mens centraal

Internettechnologie is een jong begrip. De onvolwassenheid van technologische ontwikkelingen heeft ervoor gezorgd dat de mens zich moest schikken naar de techniek, met RSI als gevolg. De technologie is nu aan het humaniseren en past zich in toenemende mate aan het menselijk gedrag aan, in plaats van andersom. Natural user interfaces zijn de nieuwste ontwikkelingen van het mobiele web. Touch screens en stemgestuurde applicaties zijn het bewijs daarvan, met Goggles en Shazam als extra ogen, oren en geheugen.

Kortom: het mobiele web is enig in zijn soort, met unieke kwaliteiten; een lustoord voor innovatieve markerteers!

Gedreven door nieuwsgierigheid, uitgedaagd door onbekende paden. Zowel in het professionele leven als prive.Professioneel surft Erik op de golven van nieuwe media-ontwikkelingen en verkent hij samen met zijn klanten al meer dan 12 jaar het medialandschap dat nooit hetzelfde blijkt. Daarbij steekt hij de hersens uit de mouwen, van slimme strategie tot concrete oplevering. Prive is hij een fervent zeezeiler en stak hij tweemaal de Atlantische Oceaan over. Voor Erik is het leven te kort om slechte wijn te drinken en zijn memonto mori is: het gaat niet om het aantal jaar dat je leeft, maar de hoeveelheid leven die er in elk jaar zit; iedere dag. http://www.linkedin.com/in/erikvanderdussen

Categorie
Tags

1 Reactie

    Frans2015

    Prima artikel Erik. De smartphone en andere mobiele devices zet de internetboel weer aardig op zijn kop. Hoewel ik denk dat de verschuiving van internet van desktop en laptop naar mobiel op zich een logisch gevolg is van technologische ontwikkeling. De verandering vindt vooral plaats daar waar content ontwikkeld moet worden. Daar wordt opnieuw een aanslag gepleegd op creatief denkvermogen en innovatiekracht. Hard zal dat niet gaan, net als toen het www het levenslicht zag. Het heeft nog jaren geduurd voordat de communicatie industrie door had dat internet iets anders is dan een gepushed medium. Pushen is mijns inziens al lang over of ineffectief. Zorg voor content die gepulled kan worden. Content die aanspreekt, inspireert en actie veroorzaakt, iets losmaakt.

    De qr code wordt steeds belangrijker als medium tussen de smartphone en de informatie op internet. Het zou jammer zijn als dat schitterende instrument toegang moet gaan bieden tot inhoud waar niemand op zit te wachten.


    20 april 2011 om 04:51

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!