Kandidaat: Marcel Otte – Online marketeer

14 april 2011, 07:23

Vanuit Marketingfacts Jobs, ons jobboard achter dit blog, zien wij een vreemde situatie. Heel veel banen, maar ook genoeg kandidaten die niet ‘hun’ baan kunnen vinden. Daarom keren we het proces ook om en stellen we hier op Marketingfacts voortaan ook (online) marketeers aan u voor die op zoek zijn naar een nieuwe baan. Communicatie-adviseur Wendy Exterkate en webredacteur Gerben van Dijk waren de eerste twee. Vandaag is de beurt aan Marcel Otte, online marketeer.

Marcel Otte, stel je even voor aan de Marketingfacts lezer

“Veelzijdig, analytisch en humor zijn kenmerken die goed op mij van toepassing zijn. Ik zoek altijd de diepte in de breedte, wat betekent dat ik me breed wil ontwikkelen en daarbij streef naar het beste in mezelf. Zo heb ik mijn studie communicatiewetenschap aan de VU in Amsterdam cum laude afgerond. In mijn vrije tijd ontspan ik me onder meer door het luisteren naar rock muziek, gitaar spelen, fitness en films kijken. Voor de lezers ben ik vooral een enthousiaste 26 jarige kandidaat op zoek naar een nieuwe uitdaging.”

Wat was je laatste dienstverband? En onder welke omstandigheden ben je er vertrokken?

“Als trainee heb ik anderhalf jaar met veel plezier bij de Dienst Publiek en Communicatie van het Ministerie van Algemene Zaken gewerkt. Ik heb me daar beziggehouden met adviseren op het gebied van online marketing en webanalyse en op het gebied van communicatieonderzoek. Mijn werkzaamheden gingen van online marketing voor Postbus 51 campagnes tot kwantitatief onderzoek. Op die manier heb ik me verder ontwikkeld en alles eruit gehaald wat erin zat. Wegens bezuinigingen bij de Rijksoverheid, kon mijn tijdelijke aanstelling helaas niet worden verlengd.”

Welke andere werkervaring heb je nog waar je in je nieuwe baan ook iets mee wilt doen? 

“Vanuit mijn studie heb ik kennis opgedaan van communicatieonderzoek. Deze kennis heb ik in mijn werk ook toegepast en daar heb ik me tevens verder ontwikkeld naar de kant van online communicatie. Online marketing, social media en webanalyse zijn onderwerpen die me erg interesseren. De snelle ontwikkelingen op online gebied en de grote impact ervan op communicatie en onze manier van leven, fascineert me enorm.”

Genoeg over het verleden, wat is je droombaan? 

“Mijn droombaan zou een baan zijn als online adviseur of online marketeer. Het bepalen van online communicatie en marketing strategieën, de inzet van online marketing en het optimaliseren daarvan op basis van webanalyse, zijn dingen waar ik enthousiast van word. De inzet van social media hoort hier naar mijn idee absoluut bij. Op deze gebieden is nog een hoop te ontdekken en dat maakt het alleen maar interessanter!”

Wat voor andere soorten banen zou je voor open staan? 

“Communicatieonderzoek is een gebied waar ik ook kennis en ervaring in heb. Voor een baan in die richting sta ik ook zeker open. Marketingonderzoek is een gebied dat ik ook interessant vind. Het verkrijgen van nieuwe inzichten is altijd interessant en verrassend.”

Waar zou je willen werken?

“Mijn zoekgebied is de Randstad, met name de driehoek Amsterdam, Den Haag, Utrecht. Wat ik zoek in een bedrijf is een leuke werksfeer met veel ruimte om mezelf te ontwikkelen. Collega’s met veel (vak)enthousiasme waar je veel van kunt leren en een open cultuur. Ik denk dan aan een middelgroot bedrijf.”

Mogen werving en selectiebureaus je benaderen n.a.v. deze pitch? 

Absoluut, kom maar op!  

Wat is je visie op online communicatie?

“De wereld verandert door de snelheid, het bereik en de transparantie van nieuwe (online) communicatiemiddelen. Met name social media hebben een grote impact op (de perceptie van) bedrijven. Nog altijd zijn veel bedrijven niet of nauwelijks actief op social media of is men actief zonder goed doordachte strategie. Nu is er niet een gouden manier die altijd werkt, maar de volgende tips zijn breed toepasbaar:

  • Bepaal intern wat je met social media wilt en begin gewoon. Voor elke organisatie is de online dynamiek weer anders en is het een leerproces om deze manier van communiceren in de organisatie te verankeren. Betrek zoveel mogelijk de hele organisatie in dit proces. Een goede eerste stap is altijd eerst te luisteren wat er online over je gezegd wordt (webmonitoring). Zo weet je waar stakeholders zich online bevinden en hoe ze over je praten.
  • Fouten maken mag, maar wees wel transparant daarin als dat gebeurt en geef het eerlijk toe. Betrek je klanten en stakeholders dan ook actief in je online aanwezigheid.
  • Wees authentiek. Als je niet doet wat je zegt, wordt dat in no time doorzien.
  • Overal liggen kansen voor je marketing. De mogelijkheden zijn eindeloos en met een beetje creativiteit voor het oprapen. Beloon trouwe volgers, bijvoorbeeld met een uniek inkijkje. Lig je online onder vuur? Hou je niet stil, maar geef informatie over wat je doet om het te verbeteren. Neem klanten serieus, ook online. Verander het in een kans: je weet gelijk nog beter wie en waar je klanten zijn, doe bijvoorbeeld later wat voor ze terug. Klanten vasthouden is tenslotte misschien wel belangrijker dan klanten winnen.
  • Tot slot de belangrijkste: keep it simple and don’t be stupid.

Waar ben je online allemaal vindbaar?  

Uiteraard ben ik op de bekende social media vindbaar: Twitter, LinkedIn, Facebook en Hyves.

Tot slot: hoe kunnen mensen je contacten als ze een baan voor je hebben?

Dat kan via de bovenstaande social media of het sturen van een {encode=”marcel-otteATrocketmailDOTcom” title=”mail”} (even zelf de @ en de . invoegen in verband met spam).

Noot van de redactie en team Marketingfacts Jobs: Dit artikel moet niet gezien worden als een referentie van Marketingfacts voor de kandidaat. Marketingfacts biedt kandidaten vrijblijvend en gratis de mogelijkheid zich te presenteren wanneer wij denken dat hun profiel interessant kan zijn voor onze lezers. Wil je ook in aanmerking komen voor een kandidaat presentatie op Marketingfacts, stuur dan een e-mail naar {encode=”bas@vandehaterd.nl” title=”bas@vandehaterd.nl”} of neem contact op via @bvdhaterd.

Foto: Liesbeth Westerlaken.

Bas van de Haterd
Professioneel bemoeial bij Van de Haterd Consultancy

Freelance professioneel bemoeial. Kijkt altijd naar het fundamentele probleem, niet de quick fix. Centrale focus zijn de (online) dialogen met klanten, stakeholders, medewerkers en toekomstig medewerkers (afhankelijk van de opdracht). Actief als interim community manager, projectleider voor nieuwe corporate recruitmentsites, adviseur bij verschillende start ups en inspirator m.b.t. de toekomst van werk (de arbeidsmarkt van de 21e eeuw).

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!