Shoeby: Niet zo vernieuwend adverteren op Hyves

Shoeby: Niet zo vernieuwend adverteren op Hyves

Vanochtend werd mijn interesse gewekt door een tweet van het campagne team van Hyves. Omdat ik nou niet meer de meest actieve Hyver ben en de campagne dus niet op die manier tegenkom, dacht ik “laat ik eens een kijkje nemen”. Ik was benieuwd voor welke campagnevorm Shoeby had gekozen. Binnen Hyves kan je kiezen voor drie verschillende advertentiemogelijkheden: de Branded pimp, de Gadget en de Tell-a-friend. Shoeby had gekozen voor een tell-a-friend actie:

“Vandaag start de interactieve Hyves campagne: Stylist van je vrienden. Nederlands TV-icoon Carlo Boszhard kruipt hierbij in zijn rol als Maik de Boer, bekend van de TV-Kantine, als dé stylist van je vrienden. Apsbb ontwikkelde de campagne voor Shoeby ter gelegenheid van het 30 jarig bestaan van de landelijke fashion keten. Met de campagne wil Shoeby in haar jubileumjaar op een frisse en unieke manier de merkbeleving bij haar doelgroep vergroten.”

Hieronder kan je het filmpje zien:

Verfrissend?

Ik weet niet hoe het met jou zit, maar bij mij kwam er een lichte teleurstelling naar boven na het bekijken van dit filmpje. Shoeby geeft aan op een frisse en unieke manier de merkbeleving te willen vergroten. Ik vind er weinig verfrissends en unieks aan. Hyves bestaat inmiddels al 6,5 jaar en in die tijd zijn er diverse succesvolle virale campagnes gevoerd. Helaas zijn de campagne concepten afgezien van de adverteerder en de user generated content bijna identiek aan elkaar.

Stanislav

In 2009 schreef Erik van Roekel al een artikel hier op Marketingfacts getiteld “Zo maak je campagne op Hyves”. Hij omschreef hierin het succes van de bekroonde virale campagne “Stanislav” van de Opta en College bescherming persoonsgegevens. Hieronder zie je de video:

In zijn artikel uit 2009 geeft Van Roekel “Respect aan de creatieve makers”. Nu anderhalf jaar later kan ik helaas niet hetzelfde geven aan “creatief” bureau Apsbb; voor hun Shoeby campagne. Naast de “Stanislav” campagne zijn ook de “Madame Tre Sesti” van Vodafone en “Take care now!” van Agis voorbeelden van tell-a-friend campagnes. Misschien begrijp ik het helemaal verkeerd en is het juist de bedoeling van deze organisaties om binnen Hyves bijna identieke campagnes te runnen.

Het lijkt mij dat je als reclamebureau juist vernieuwend bezig wilt zijn. Maar misschien is Hyves hier wel niet het geschikte platform voor? Wordt het tijd voor Hyves om hun campagne mogelijkheden te innoveren? Of wordt het tijd dat reclamebureaus creatiever denken binnen de bestaande kaders? Ik ben heel benieuwd naar jouw mening…


Geplaatst in

Delen

0
0


Er zijn 15 reacties op dit artikel

  • alhoewel ik groot voorstander ben van nieuwe vormen, wil dat nog niet zeggen dat je een mechanisme niet vaker toe mag passen. zeker als deze bij herhaling succesvol blijkt. maw, anneli beschik jij stiekem over de resultaten? vind dit nogal kort door de bocht het harde werk van deze dames en heren zo snel neer te sabelen.

    geplaatst op
  • Mooi stuk, inderdaad een vage actie op Hyves. Naast dat het weer terug in de tijd is is het ook niet erg duidelijk (of ligt dat aan mij?). Een viral in het Engels, met Carlo als imitator van een stylist, waarom niet Maik zelf ?! De actiesite werkt ook (nog) niet.

    De Stanislav kende ik nog niet, fantastisch gemaakt, lijkt de setting van The Wire wel.

    geplaatst op
  • @Phileas
    Vaker toepassen, a la, maar een beetje creativiteit mag toch wel worden gevraagd? Zijn resultaten (ik denk dat jij bedoelt, het aantal keer dat de campagne is doorgestuurd) het enige wat als succesfactor geldt voor een reclame/marketingcampagne. Al helemaal wanneer je zelf komt met krachttermen zoals "fris" "uniek" en je doelstelling is om merkwaarde te verhogen bij je doelgroep dan is dit ook deels afhankelijk van bepaalde eigenschappen zoals authenticiteit en innovativiteit. Deze waarde zie ik niet terugkomen in deze campagne. In mijn optiek hadden er bepaalde zaken beter gekund.

    Waarom een karikatuur en imitatie van een stylist en niet de stylist zelf? Waarom mij als deelnemer niet de kans geven meer waarde toe te voegen aan deze actie door zelf de foto's en de teksten te kunnen bewerken in de campagne die ik doorstuur naar mijn vrienden? Allemaal zaken die de authenticiteit en betrokkenheid met je merk vergroten.

    Tot op zekere hoogte is er een excuus voor beter goed gejat dan slecht verzonnen. Maar ga dan niet claimen dat je zo lekker "verfrissend" en "uniek" bent.

    geplaatst op
  • Bottom line heb je gelijk: je moet je doelgroep blijven verrassen en dus met vernieuwende campagnes op de proppen komen. Maar Anneli gaat hier m.i. ook iets te kort door de bocht. Het mechanisme is misschien niet vernieuwend, maar de insteek is hartstikke leuk en sluit goed aan bij de doelgroep. Kijk maar naar de populariteit van de TV-kantine. En besef je dat vrijwel alle jonge vrouwen dolgraag beroemd willen worden (zie artikel in de Volkskrant van afgelopen zaterdag).
    Dat de TAF-applicatie erg slecht werkt (op een mac in elk geval helemaal niet!) en dat de actiesite niet online is, is natuurlijk wel erg pijnlijk. Killing voor je conversie!

    geplaatst op
  • @Femke

    Ik wilde niet kort door de bocht doen en volgens mij leg ik in bovenstaande reactie aan Phileas redelijk goed uit waar volgens mij de crux zit. Namelijk in enerzijds de claim die zij maken (fris/uniek) en anderzijds de output (niet fris en al helemaal niet uniek).

    Mijn artikel is niet bedoeld om either het bureau Apsbb of Hyves te bashen, maar wel om een discussie los te krijgen. We mogen elkaar en de markt toch wel scherp houden? Ik geef persoonlijk de voorkeur aan ene campagne die iets intelligenter en doordachter in elkaar zit. Die zou ik misschien ook wel doorsturen, maar niet de zoveelste kloon. Want, what's in it for me?

    Dat de applicatie ook nog butt werkt (bij mij trouwens ook, maar dacht dat het mijn ongeduld was) is extra hinderlijk.

    geplaatst op
  • "Het lijkt mij dat je als reclamebureau juist vernieuwend bezig wilt zijn." Daar ga je mis. Als reclamebureau werk je niet voor je eigen eer en glorie, maar voor resultaten bij je klant. Dan is vernieuwing nooit een doel op zich.

    geplaatst op
  • @Twan, de resultaten zijn nog niet bekend (aangezien de campagne vandaag is gelanceerd), dus daar kan ik niets over zeggen. Vandaar dat mijn artikel zich focussed op de vorm.

    Daarnaast kan het resultaat ook versterkt en gepushed worden dor verniewing. De Stanislav campagne heeft juist dankzij de vernieuwende vorm veel positieve free publicity gekregen. Door de vele blogposts en social mentions die de campagne kreeg is het onder andere zo'n succes geworden. Nogmaals, de Shoeby campagne loopt pas een dag, maar mijn verwachting is dat het effect hiervan buiten Hyves een stuk kleiner zal zijn.

    geplaatst op
  • @Arispens: Hoe had je deze campagne zelf aangepakt?

    geplaatst op
  • Dit lijkt me een prima campagne voor Shoeby. Je kunt natuurlijk wel een persoonlijke voorkeur hebben voor eerdere campagnes van de overheid, Vodafone en Agis. Maar Shoeby onderscheidt zich met dit concept toch aardig van mode-concurrenten met hun h-a-h foldertjes en bannercampagnes.

    Ik denk dat de gemiddelde consument niet de link legt tussen Maik en bijv. Stanislav. Technisch ligt het dicht bij elkaar, maar dat kun je van de proposities moeilijk zeggen. In het Hyves -bericht staat dat Shoeby verfrissend en uniek voor "haar doelgroep" wil zijn. Dat is iets anders dan verfrissend en uniek zijn voor vakgenoten.

    Dat een kleine adverteerder als Shoeby zo durft te investeren in online, daar heb ik wel respect voor.

    geplaatst op
  • @Bram

    Hmmmm, ik kan niet echt zeggen hoe ik de campagne had aangepakt. Want heb niet met de klant gezeten. Dus weet niet eens of ik uberhaupt voor Hyves had gekozen.

    Maar denk dat je meer wilt weten hoe ik deze bestaande campagne misschien verbeterd zou willen zien?

    - Als je een campagne copy/paste doe dit dan met een goede reden. De Stanislav campagne was relevant en origineel. Hyvers werden op ludieke wijze bewust gemaakt van het risico van het delen/openstellen van persoonsgegevens. De campagne sloot aan bij de afzender en was verassend, want in plaats van met het spreekwoordelijke vingertje te wijzen koos de overheid eens voor een andere aanpak.

    - Wanneer je gebruik maakt van UGC doe dit dan goed en versterk hiermee de drivers die de deelnemer heeft om de campagne te verspreiden. In plaats van de "send a friend" button, geef de deelnemer de kans om de teksten die naast de foto's van vrienden te customizen, zodat er niet bij een baby foto (wat zomaar toevallig de profiel foto kan zijn van 1 vd random gekozen vrienden van de deelnemer) bij een tekst over rimpels staat. Het is voor mij leuker om een filpje te zien met grappige en kloppende teksten.

    - Daarnaast mis ik de whats in it for me. Alleen een kortingscode is in mijn optiek te makkelijk gekozen. Er wordt in het filmpje een foto van mij verwerkt in de cover. Waarom geef je mij niet echt de kans om op die cover te komen. En een make over van Maik de Boer? (desnoods als Carlo). De adverteerder is een webshop, lijkt me toch niet al te moeilijk te regelen zijn...

    - Tot slot vind ik het jammer dat er bij de campagne gekozen is om je te richten op 1 enkel medium. Als je consument al zo vriendelijk is om JOUW boodschap gratis te verspreiden, laat hem/haar dat dan iig doen op de plek waar hij/zij de voorkeur voor heeft.

    Voor zover mijn input. Ik kaats de bal terug. Wat zouden jullie anders hebben gedaan?

    geplaatst op
  • @arispens: thanks, mooie opsomming. Ik ben het met je eens dat de campagne op een aantal punten beter had gekund. Wat we niet moeten vergeten is dat iets voor de één origineel/vernieuwend kan zijn en voor de ander niet. Er zijn nog genoeg mensen die, als je Stanislav noemt, geen idee hebben waar je het over hebt. Laat dit dus vooral geen oproep zijn om dit soort 'niet vernieuwende' campagnes te killen in het creatieve proces, maar vooral om dit soort campagnes beter uit te voeren. Lukte Desperados ook op YouTube.

    Bij deze campagne op Hyves speelt smaak denk ik een belangrijke rol. Ik vind bijvoorbeeld dat het typetje Maik de Boer grappig is neergezet, grappig genoeg om de hele video af te kijken. Mijn hyves-vrienden heb ik er niet mee lastig gevallen, maar dat snap je natuurlijk wel ;-)

    geplaatst op
  • Ik ben het eigenlijk wel eens met @aririspens - er zat hier een kans in om daadwerkelijk iets te doen voor de doelgroep - die is achterwege gelaten.
    Daarbij had hier juist iets van Shoeby hierin kunnen verwerken. Maar er is niks wat ik niet zomaar op een ander blad/ in mode had kunnen plaatsen

    Ik ben niet de doelgroep, dus ik kan niks zeggen over de uitvoering van de viral - maar ik heb het redelijk met deze vorm gehad. Om nog maar te zwijgen van de TV Kantine, of iemand die kennelijk zo slecht een persoon na kan doen dat hij heel de tijd hardop moet herhalen dat hij Maik de Boer is (kun je dat niet direct zien? Doet hij dat zelf in zijn TV Optredens ook - zo niet dan #fail) -Maargoed NL houdt van middelmatigheid - dat laten we maar al te vaak zien.

    Stanislav was erg groot en naar mijn weten had rond de 20% van de gebruikers van Hyves het toen gezien - tel hier de andere campagnes bij op....en er dan nog van uitgaan dat iemand die dus niet heeft gezien is enigzins stom. De kwinkslag is hier dus Maik de Boer.... of beter gezegd Carlo als Maik de Boer.
    De vraag is: is dat genoeg?
    Dat je als marketingpersoon die beslissingen over internet neemt niet van Stanislav hebt gehoord is wel ietwat schandalig overigens. Dat is de Nederlandse versie van Old Spice guy....

    Daarbij vind ik het nogal raar dat er hier wordt gezegd dat Shoeby hiermee inderdaad verassend is. Zeker in de wereld van de online aankopen wordt er steeds vaker over de grens gekeken.... en dan is dit niet echt om over naar huis te schrijven. Kijk anders eens wat ASOS doet....

    Dit is prima voor een merk wat zich richt op Henk & Ingrid - maar niet dan zeggen dat je de pretenties hebt van "fris" en 'uniek' zijn - want de spruitjeslucht komt je tegemoet (net als bij Henk & Ingrid)

    P.s. Ik denk dat dit soort acties pas stoppen wanneer ze niet meer effectief zijn - ik hoop in elk geval dat dit de laatste is, want erg entertaining vind ik ze niet meer.... maar ik ben dan 9 v/d 10 keer niet de doelgroep :-)

    geplaatst op
  • @arispens hoewel ik niet gekeken heb naar de opzet van deze specifieke campagne: maar m.b.t. Hyves als MARKETING instrument:

    Natuurlijk is het streven om een unieke of in ieder geval opvallende campagne te maken, maar het lijkt wel alsof je het hele concept van Hyves-'gepersonaliseerde'-movie-acties afkraakt, omdat 'het al een keer gedaan is'. Dat zou betekenen dat je ook nooit meer een tv-commercial met baby's kan maken, 'omdat het al een keer gedaan is'.
    We moeten eens af van de eenzijdige focus op 'engagement' en accepteren dat op social media ADVERTEREN een prima business case kan hebben, tegenwoordig helaas veel beter dan veel van de 'engagement'-acties die ik op Hyves of andere platformen langs zie komen (waar enorm veel uren=geld wordt besteed aan 'liken' en 'friends' van merken die geen community-bestaansrecht hebben, maar wel prima met marketing producten kunnen verkopen).

    geplaatst op
  • Hoi Patrick,

    Ik raad je aan om de campagne in dit geval wel even te bekijken. Al is het alleen maar om de discussie hierover op hetzelfde niveau en over hetzelfde onderwerp te voeren. Heb vorige week op SpinAwards uitvoerig met @Remco over dit artikel gesproken omdat het niet mijn bedoeling was om Hyves in een kwaad daglicht te brengen. En volgens mij heb ik in de comments ook al redelijk toegelicht wat mijn visie hierop is.

    Ten eerste haal je volgens mij 2 dingen door elkaar:
    - vorm (Hyves personalized video campagne vs tv commercial)
    - inhoud (BN-er persiflage vs baby's)

    Natuurlijk kan je een campagne vorm vaker inzetten, zolang het middel en de boodschap past bij de afzender en de doelgroep heb ik nergens problemen mee. Als je er dan ook nog een "what's in it for me" in kan verwerken waardoor de campagne zich op een virale manier kan verspreiden zijn zowel ik als de adverteerder als de doelgroep blij. Waarbij mijn belang natuurlijk op de allerlaatste plaats komt.

    Ten tweede is mijn kritiek grotendeels gericht op de discrepantie tussen briefing en uitvoer en de afwerking en/of doorvertaling van de campagne naar het bereiken van in mijn ogen maximaal resultaat. Het commerciële resultaat kan ik niets over zeggen want hier heb ik geen inzicht in. Heb alleen aangegeven dat in mijn optiek met wat simpele (en bijna kosteloze) tweeks de campagne in zijn executie nog beter had gekund.

    Ik ben het met je eens dat mijn focus wellicht wat eenzijdig gericht was op engagement, maar dat is dan ook mijn expertise (ik ben geen marketeer). Shoeby is in mijn optiek echter geen merk wat zich in z'n marketing hoeft te beperken tot "plat" scoren maar juist wel beschikt over een community bestaansrecht.

    Door Remco ben ik al uitgedaagd het volgende artikel over een Facebook campagne te schijven en die uitdaging heb ik aangenomen. Daarmee sluit ik dus niet uit dat ik het eens ben met je laatste alinea, ik vind hem echter niet van toepassing op Shoeby als merk. Als je gebruik maakt van een personage/persiflage Maik de Boer/TV Kantine dan sluit je bij voorbaat al aan bij een bestaande community. Je kan dit effect in mijn optiek dan maar beter maximaal uitbuiten door je drivers hierop aan te laten sluiten.

    geplaatst op
  • even over de campagne van shoeby. opzich hebben ze het niet slecht gedaan in zo'n korte tijd zoveel winkels uit de grond gestampt en eigenlijk weet iedereen hun naam. nu komt het vreemde, het tv programma wat zij hebben met trinni en suzanna, daar woord voor 75 procent aan kleding gebruikt die niet eens van shoeby is. zet hebben alleen een item dat heet pic of the week, en dat zijn wel allemaal items van shoeby. ik kan toch niet anders constateren dat dit onder het kopje kijkers bedrog moet worden geschaard. jullie begrijpen uiteraard wel dat ik mijn huiswerk gedaan heb en ongeveer 14 winkels bezocht heb van shoeby. ik weet nu al wat ze gaan zeggen ja dit is van een collectie die nog moet komen. Maar dan moet je het nog niet op tv laten zien. maar ik kan jullie verzekeren dit zijn allemaal samples die ter plekke op maat gemaakt worden en bijna nooit in de winkel zullen verschijnen vraag aan jullie kijkersbedrog of niet?

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.