Plus één: De noodzaak van het digitale schouderklopje

1 april 2011, 07:31

Google maakte gisteren bekend dat het een contentwaarderingsmechanisme (dubbele woordwaarde) heeft toegevoegd aan zijn zoekresultaten. Wanneer je een bepaald zoekresultaat nuttig of leuk vindt, kun je dit een positieve waardering meegeven door te klikken op een button met +1. Deze functie is te vergelijken met de ‘Like’-button of de ‘Respect’-knop van Facebook en Hyves. Hoewel het nog even afwachten is of het hier geen 1 april grap betreft, zien we de laatste tijd steeds meer mechanismen voor contentwaardering verschijnen, waarbij tools gebruikers in staat stellen om de meest interessante content naar boven te halen. Hoewel de +1 voorlopig alleen op de internationale variant van Google zal verschijnen, lijkt het slechts een kwestie van tijd voordat ook ons land gevangen wordt in de ‘Likeconomy’. Niet (alleen) omdat het leuk en nuttig is, maar omdat het in de nabije toekomst pure noodzaak wordt.

Likeconomy

Denk even na over het volgende feit: wij krijgen in een week tijd meer informatie op ons af dan iemand in de middeleeuwen gedurende zijn hele leven. Een alsmaar groeiende stroom aan content voorziet ons inmiddels ruimschoots in onze dagelijkse behoefte naar informatie (infobesitas). Het is slechts een kwestie van tijd voordat we te maken krijgen met een informatieoverload en we de grenzen van wat we kunnen opnemen overschrijden. Zeker gezien het groeipotentieel van bijvoorbeeld de sociale netwerken. Het aanbieden van relevante content wordt belangrijker dan ooit. Gelukkig verschijnen er steeds meer tools die voor ons de krenten uit de pap gaan halen. Dit principe van ‘social proof’, wat ervan uitgaat dat de massa meer kennis bezit dan het individu, zal de komende jaren een steeds grotere rol gaan spelen.

Contentwaardering is echter niet alleen een must voor deze vormen van datamining. Ook voor producenten van content en individuele gebruikers (delers) is feedback van groot belang. Alleen op die manier krijgen ze inzicht in de behoeftes van hun volgers of vrienden en kunnen ze hun persoonlijke content strategie optimaliseren.

En Twitter?

Een sluitend mechanisme voor contentwaardering is in mijn ogen een groot gemis aan Twitter. Op Twitter kun je content enkel waarderen door een bericht opnieuw te delen met jouw volgers, door te reageren of misschien door op een link te klikken. In dat laatste geval is moet de afzender bovendien wel de doorkliks goed monitoren. Ik mis hierin eigenlijk dus een soort tussenvorm. Er is teveel boeiende content om alles met iedereen te delen. Bovendien heb ik niet altijd een inhoudelijke reactie en bevatten veel Tweets geen link. Daarom zou een digitaal schouderklopje in de vorm van een ‘Like!’ (Twike?) ook op Twitter niet misstaan.

Like the Like!

Aan al het bovenstaande is echter een belangrijke ‘maar’. Een contentwaarderingsmechanisme functioneert (alleen) als gebruikers hier aan meewerken. En hoewel de ‘Like’-button inmiddels een bekend begrip is, blijft het gebruik hiervan in mijn beleving in ons land nog enigszins achter. Zeker bij beginnende netwerkers. Hetzelfde geldt ook voor de +1 van Google; het is afhankelijk van onze participatie en dat kan een heikel punt zijn. Terwijl het, zoals ik hierboven betoog, zowel functioneel is als leuke en nuttige feedback oplevert voor degene die content deelt. Met andere woorden: ‘Let’s Like the Likes!’

Joost Geurtsen
Creatief Crossmedia bij Endemol Nederland

Business Development @ Endemol NL | Creatief Strateeg | Social Media / Crossmedia specialist | Branded Content | TV 2.0 | Blogger | Spreker | Religieus Humanist

Categorie
Tags

5 Reacties

    mgvandenbroek

    Welkom terug, Joost 😉


    1 april 2011 om 07:48
    Mark de Bruin

    @Matthijs Had je hem een email gestuurd dat hij weer actief moest worden binnen 30 dagen?


    1 april 2011 om 07:52
    mgvandenbroek

    @mark: Nee, eigen verantwoordelijkheid, top! 😉


    1 april 2011 om 07:55
    Stephan ten Kate

    Je kunt een tweet als favoriet markeren, iets waar ik graag gebruik van maak icm de automatische koppeling naar Delicious.

    Binnen Tweetdeck kan je instellen dat je een melding krijgt als iemand jouw tweet als favoriet markeert, maar idd zou een explicietere manier nog meer werken.


    2 april 2011 om 19:12
    jbcgeurtsen

    @Stephan: Ik gebruik de ‘favorieten’ binnen Twitter ook intensief, maar vooral om content later (opnieuw) te bekijken en/of te retweeten. (Nog) niet zozeer om content te waarderen en ook niet gekoppeld aan Delicious. Goede tip, maar is ook weer afhankelijk van participatie van de ander.


    3 april 2011 om 11:12

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!

Welke nieuwsbrief