Het semantische web en PR: Het nieuws in hapklare brokken?

18 februari 2011, 05:55

Het semantische web is een term die je steeds vaker tegenkomt. De een ziet het als de toekomst van het internet en de ander als een vehikel om online advertenties aan de man te krijgen. Hoe je het ook wendt of keert, semantische technologieën veranderen het karakter van het internet. Advertenties binnen LinkedIn die helemaal aansluiten op je profiel en samenvattingen van Google die perfect aansluiten op je vraag zijn voorbeelden van hoe semantische technologieën nu al de inhoud van webpagina’s op jouw persoonlijke profiel aanpassen. Door de semantische technologie wordt informatie van websites op een begrijpelijke en relevante manier samengevoegd en ‘kant-en-klaar’ aangeboden aan de bezoeker. Maar wat betekent dit in de toekomst voor PR?

Misschien is het semantische web wel het antwoord op de grote hoeveelheid irrelevante persberichten die, wellicht ook door mij en mijn collega’s, richting online publicaties geslingerd worden. Veel journalisten en bloggers hebben in het recente verleden aangegeven erg veel irrelevante persberichten binnen te krijgen. Denk bijvoorbeeld aan de studie die het online PR-bureau Realwire eind 2009 uitvoerde. Hieruit bleek dat maar liefst 78 procent van de verstuurde persberichten irrelevant zijn voor de benaderde journalisten. Daarbovenop kwam dat 55 procent van de journalisten vervolgens ook nog eens ongewenste adressen blokkeert.

Applicaties zoals Flipboard voor de iPad en websites als Scoop.it zijn al een voorproefje van hoe nieuws voortaan door semantische technologieën in hapklare brokken wordt aangeboden aan de lezer. Fliboard maakt een sociaal magazine voor de iPad waarmee lezers content verzamelen en delen van sociale netwerken zoals Facebook en Twitter. Het systeem hiervoor komt van het overgenomen bedrijf Ellerdale. De techniek van Ellerdale haalt relevante en waardevolle data uit informatiestromen van sociale netwerken. Het doorzoekt tientallen miljoenen berichten per dag en de data hieruit wordt gebruikt bij een volgende uitgave van Flipboard. De gebruiker krijgt met de technologie van Ellerdale relevante nieuwsberichten en trending topics gepresenteerd.

Door deze manier van nieuws vergaren lijkt het nog belangrijker te worden om persberichten op te laten vallen door relevantie en nieuwswaarde, anders vindt een persbericht simpelweg niet de weg naar de lezer. Daarnaast lijkt het erop dat we in de toekomst niet vast kunnen blijven houden aan het oude, vertrouwde persbericht, maar toch naar een combinatie met een online platform moeten van waaruit journalisten en consumenten zelf snel en eenvoudig nieuws kunnen vergaren. Het gebruik van een social media newsroom zal hierin uitkomst kunnen bieden wanneer applicaties als Flipboard nieuws online vergaart en in hapklare brokken presenteert. Het is in elk geval duidelijk dat het omarmen van een veranderende online omgeving onmisbaar zal zijn voor de PR-professional om een rol van betekenis te blijven spelen wanneer computers verbanden gaan leggen.

Gijs Moonen
Founder & Owner bij Ovide Agency

Oprichter van Ovide Agency. Een bureau met een ander model. Als online marketing & PR bureau doen we het nét even anders. Met de allerbeste mensen werken we voor de mooiste merken. Niets meer, niets minder.

Categorie
Tags

1 Reactie

    josgovaart

    Voor mij ligt de oplossing in een combinatie van wat je hier boven omschrijft en beter werk van pr professionals. De dood aan medialijsten en massaal uitsturen. De key blijft dat professionals zich moeten verdiepen in degene met wie ze relaties willen opbouwen. Als iemand in je top 10 lijst staat, behandel ze dan ook zo. Laat je daarbij helpen door de steeds slimmer wordende techniek en het wordt nog wel eens wat met dat PR 🙂


    20 februari 2011 om 20:48

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!