Google Page Speed: Als elke seconde telt!
Google maakt er een traditie van om op 1 april nieuwe producten te lanceren, die later een geslaagde 1 april grap blijken te zijn. Maar soms komt Google op deze datum ook met meer serieuze introducties, zoals in 2004 met Gmail. Of het vandaag geïntroduceerde Google Page Speed Online net zo succesvol wordt valt te betwijfelen, maar het is zeker alles behalve een lachertje.
Google heeft Google Page Speed was al eerder beschikbaar via extensies en met deze online versie hebben gebruikers de mogelijkheid op elk moment in elke browser webpagina’s te analyseren zonder een extensie te downloaden. Daarnaast biedt deze online versie de mogelijkheid om de performance van een website voor een mobiele browser te analyseren.
Een korte introductie van Google Page Speed in de onderstaande video.
De analyse bestaat uit een score die aangeeft hoe veel sneller een pagina zou kunnen zijn. Bij een hoge score (maximaal 100) is er weinig ruimte voor verbetering. De score geeft dus niet aan hoe lang een pagina er over doet om te laden. Je kunt de score bijvoorbeeld gebruiken om de site te vergelijken met die van concurrenten. Wat mij betreft een nuttige toevoeging voor online concurrentie analyses. Daarnaast worden een aantal suggesties gegeven over hoe de snelheid van de pagina geoptimaliseerd kan worden. Deze suggesties zijn ingedeeld in hoge, gemiddelde en lage prioriteit en geeft zeer concrete aanbevelingen waar je direct mee aan de slag kunt.
Statistieken
Maar waarom moet je nu tijd en geld investeren om je site misschien een seconden sneller te laten laden? Naast de tool publiceert Google ook een paar interessante statistieken die ons hier het antwoord op geven. In een samenvatting van resultaten uit verschillende onderzoeken trekt Google de volgende conclusies:
• 49% of users will abandon a site or switch to a competitor after experiencing performance issues.
• Even a brief delay leads to a lower “conversion rate,” which means that a site’s visitors take fewer desired actions.
• Slow sites get fewer conversions than ones that load in a second, and they have higher “bounce rates”—they lose more users.
• Speed will become an even more important factor for companies as people increasingly access the Web from mobile devices.
Een onderzoek uitgevoerd door Gomez geeft een aantal meer gedetailleerde inzichten in het belang van de performance van een website. Met name aan mobiele websites stellen gebruikers steeds hogere eisen. Wat verder opvallend is dat gebruikers aangeven de snelheid van een site belangrijker te vinden dan de functionaliteiten. En dat terwijl bedrijven (lees: marketeers) voor het verhogen van de conversie vaak geneigd zijn om te investeren in extra functionaliteiten die de snelheid juist kan verlagen. Het hele onderzoek kun je downloaden via deze link.