Kandidaat: Wendy Exterkate – Communicatieadviseur

31 maart 2011, 05:01

Bij Marketingfacts hebben wij al enige jaren een vacaturebank: Marketingfacts Jobs. Het aantal vacatures dat wij daarop plaatsen is de afgelopen jaren sterk toegenomen, een verdubbeling in 2010 t.o.v. 2009 en als dit jaar doorgaat zoals het nu gaat verdubbelen we weer. (Online) marketingbanen genoeg dus, maar toch krijgen wij ook steeds meer kandidaten die geen geschikte baan kunnen vinden. Daarom willen we iets uitproberen: kandidaten die zichzelf voorstellen. Vandaag de eerste in deze serie: Wendy Exterkate, op zoek naar een functie als communicatieadviseur of -medewerker of webredacteur in de (ruime) omgeving van Deventer.

Wendy, stel je even voor aan de Marketingfacts lezer.

Allereerst, in een notendop, ben ik: ondernemend, verantwoordelijk, communicatief sterk, positief kritisch, veelzijdig/breed georiënteerd, met een goed oog voor de combinatie van beeld, vorm en tekst. Geboren, getogen en wonend in Overijssel. Sinds 2010 (samen)wonend in de inspirerende en historische Deventer-binnenstad. Met 26 jaar oud genoeg om me volledig regisseur over eigen leven te voelen, maar jong genoeg om nog te leren en open te staan voor duizend-en-een ervaringen.

In 2006 de opleiding Communicatie aan het Windesheim met succes afgerond, maar eigenlijk driekwart van m’n leven al bezig met hobby’s op vlak van communicatie en creatie. ‘Honger naar tekst, beeld en bewustzijn’, zo formuleer ik het op mijn gelijknamige weblog. Ook al is die noemer wat te beperkt. Dat geldt eveneens voor de inhoud van mijn weblog. Die laat voornamelijk mijn hobbyfotografiewerk zien, iets waar ik niet 100% van mijn tijd in kwijt wil, maar zeker leuk is voor erbij. Het laat me anders kijken naar alledaagse dingen, verbreedt letterlijk en figuurlijk mijn perspectief.

Vanaf 2006 heb ik al aardig wat professionele ervaring mogen opdoen op gebied van (web)redactie en (arbeidsmarkt)communicatie, wat ook mijn toegevoegde waarde enorm heeft vergroot.

Tot slot nog wat persoonlijke ‘nice to knows´: ik sport (voetbal en body balance), ga graag uit eten met vrienden, en ben ondernemend op vele gebieden. Ik ontspan met alternatieve (rock) muziek en kan me verliezen in fotografie en films als ‘Amelie’ en ‘Atonement’. Voor meer, zie de pagina ‘Wendy’s persoonlijkheid’ op mijn campagnewebsite ‘Wendy zoekt communicatiewerk’.

Wat was je laatste dienstverband?

“Ik ben min of meer ‘slash worker’, met een gecombineerde baan als Adviseur arbeidsmarktcommunicatie / Webredacteur. Bij de provincie Overijssel in Zwolle, een enorm ontwikkelingsgerichte en dynamische organisatie, waar veel van mijn (negatieve) vooroordelen in de praktijk niet op bleken te gaan. Met de keuze voor minder inzet op arbeidsmarktcommunicatie, komt mijn tijdelijke functie, alsook het tijdelijk in het leven geroepen cluster arbeidsmarktcommunicatie, in mei 2011 te vervallen. Dit was aanleiding was voor een eigen campagne met bijbehorende campagnewebsite ‘Wendy zoekt communicatiewerk’.”

Welke andere werkervaring heb je nog waar je in je nieuwe baan ook iets mee wilt doen?

“Bij Mediavisie heb ik 2,5 jaar gewerkt als communicatie-/redactiemedewerker en ook in mijn huidige baan ben ik (web)redacteur. Bovendien heb ik de gelegenheid gekregen om in 2009 als gasthoofdredacteur een editie van het fotografietijdschrift ZOOM mede te ontwikkelen. Graag wil ik mijn redactie/journalistieke vaardigheden verder ontwikkelen en ik ben ook zeker bereid daarvoor in mezelf te investeren. Dit betekent overigens niet dat ik me beperk tot deze richting. Het vakgebied communicatie biedt een heel scala aan interessante deelgebieden, waarbij mijn kracht ook zeker ligt in het generalistische en de combinatie tussen verbinden, uitvoeren, adviseren en coördineren.”

Genoeg over het verleden, wat is je droombaan?

Op dit moment past een baan of opdracht zoals (arbeidsmarkt)communicatieadviseur/ -medewerker of (web)redacteur denk ik het beste bij mijn ambities. En het klinkt misschien gek, maar een specifieke droombaan heb ik niet voor ogen. Zo ook heb ik niet een specifiek doel. Wat ik wél weet, is dat ik samen wil werken met andere communicatieprofessionals en/of creatieven. Niet uitsluitend overigens, want ik merk dat ik graag communicatieadviezen geef aan mensen met minder inzicht op dit vlak, wat bijvoorbeeld incompany heel goed tot zijn recht kan komen.

“Waar ik verder naar streef, en wat ik dus kwalificeer als droombaan, is een optimale combinatie van bedenken, coördineren, uitvoeren en adviseren rondom creatieve- en communicatieplannen, -campagnes en -vraagstukken. Waarbinnen tekst, beeld en boodschap/inhoud optimaal tot hun recht komen mét (meetbaar) effect.”

Wat voor andere soorten banen zou je voor open staan?

“Tja, dat zijn dan de afgeleiden. Zoals adviseur/medewerker marketing en communicatie, redactiemedewerker, contentbeheerder, coördinator of projectmedewerker communicatie, of pr-medewerker. Vacaturetitels zeggen me overigens weinig, de labels lijken welhaast willekeurig op functies geplakt te worden. Leg maar eens enkele vacatures met als titel ‘Communicatiemedewerker’ naast elkaar, dan zie je wat ik bedoel.”

Waar zou je willen werken?

“Wat ik niet heb, is een vastomlijnd beeld van een type organisatie waar ik wil werken. Wat ik wél weet is dat ik, zoals genoemd, samen wil werken met andere communicatieprofessionals en/of creatieven. Dat kan bij een klein bedrijf of grote organisatie zijn, bij een bureau óf incompany. Mijn zoekgebied is Midden- en Oost-Nederland. Overijssel, Gelderland, maar ook Utrecht en Drenthe behoren tot de reikwijdte, waarbij anderhalf uur reistijd (vanaf Deventer) een maximum is. Zie ook mijn zoekprofiel op mijn campagnewebsite.”

Wat is je visie over het vakgebied communicatie?

“Eén van mijn visies op gebied van communicatie is de volgende: ‘Inhoud is een basis, communicatie bepaalt het succes’. Deze gedachte is ontstaan vanuit mijn professionele ervaring, maar ook vanuit wat ik om mij heen zie. Mensen denken veelal dat een goed product of idee zichzelf verkoopt, zien geen toegevoegde waarde in communicatie, of weten simpelweg niet hoe iets te vermarkten of bij de doelgroep te brengen. Zo zie ik veel gemiste kansen.”

Heb je nog aanvullende zaken die mensen over je moeten weten?

“Wellicht waardevol om te noemen dat mijn flexibiliteit groot is. Bij voorkeur ben ik op zoek naar parttime werk. Maar ook zeker sta ik open voor interessante fulltime aanbiedingen, wanneer deze goed aansluiten bij mijn wensen. De contractvorm; vast, tijdelijk, freelance of bijvoorbeeld via detachering, is voor mij ondergeschikt.”

Waar ben je online allemaal vindbaar?

“Tja, dan moet ik toch weer mijn campagnewebsite ‘Wendy zoekt communicatiewerk’ pluggen. Vanuit daar kun je uiteraard doorlinken naar mijn andere social media profielen. Denk dan aan LinkedIn, Twitter, Facebook, maar ook mijn weblogs ‘Honger naar tekst, beeld en bewustzijn’ en ‘Zwart-wit, maar niet kleurloos’. Overigens zal www.wendyext.nl, mijn eigen webdomein, altijd het verzamelpunt blijven van mijn persoonlijke webwerk. “

Morgen Werving en Selectiebureaus je ook benaderen?

“Ja, waarom niet?”

Tot slot: hoe kunnen mensen je contacten als ze een baan voor je hebben?

“Dat mag natuurlijk via mijn social media (zie alinea hierboven), maar ook via het contactformulier op mijn campagnewebsite ‘Wendy zoekt communicatiewerk’ of rechtstreeks: {encode=”info@wendyext.nl” title=”info@wendyext.nl”}.”

Noot van de redactie en team Marketingfacts Jobs: Dit artikel moet niet gezien worden als een referentie van Marketingfacts voor de kandidaat. Marketingfacts biedt kandidaten vrijblijvend en gratis de mogelijkheid zich te presenteren wanneer wij denken dat hun profiel interessant kan zijn voor onze lezers. Wil je ook in aanmerking komen voor een kandidaat presentatie op Marketingfacts, stuur dan een e-mail naar {encode=”bas@vandehaterd.nl” title=”bas@vandehaterd.nl”} of neem contact op via @bvdhaterd.

Bas van de Haterd
Professioneel bemoeial bij Van de Haterd Consultancy

Freelance professioneel bemoeial. Kijkt altijd naar het fundamentele probleem, niet de quick fix. Centrale focus zijn de (online) dialogen met klanten, stakeholders, medewerkers en toekomstig medewerkers (afhankelijk van de opdracht). Actief als interim community manager, projectleider voor nieuwe corporate recruitmentsites, adviseur bij verschillende start ups en inspirator m.b.t. de toekomst van werk (de arbeidsmarkt van de 21e eeuw).

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!