Waar moet het heen met marketingopleidingen? Wie het weet, mag het zeggen!

29 maart 2011, 08:31

Ongeveer een maand geleden las ik het volgende artikel: Marketingopleidingen slaan plank volledig mis geschreven door Robert van Heerde. Toen ik klaar was met lezen (lees zeker ook de 27 reacties onder het artikel) herkende ik eigenlijk alles in het artikel. Van Heerde studeert Marketing & Communicatie op het ROC en daar heeft hij nog nooit iets geleerd over internet marketing. Termen als SEO, SEA en Adwords waren allemaal onbekend, ook op mij was dit van toepassing na het afronden van mijn studie.

Tom van den Berg (@tomvdberg1) studeerde Marketing aan de VU en is nu project manager bij Nemo Media (@nemomedia), een online marketingbureau gespecialiseerd in Social Media, E-mail Marketing, Leadgeneratie, Webdesign en Zoekmachine Marketing.

Zelf ben ik in 2009 afgestudeerd aan de VU; na 3 jaar bachelor (Bedrijfswetenschappen) begon ik aan mijn master Marketing. In de eerste periodes volgt iedereen dezelfde vakken, waaronder Business Marketing, Consumer Marketing, Advanced Marketing Research en Marketing Strategy. Voornamelijk “old school marketing” (Lisa Barone heeft daar een leuk artikel over geschreven), met veel saaie theorieën waarvan ik er nog niet één in de praktijk heb kunnen gebruiken (of misschien toch: de SWOT analyse).

In de laatste periode, in aanloop naar mijn scriptie (bekijk hier de blog met de resultaten), moest ik een keuzevak kiezen waaruit mijn scriptieonderwerp moest voortkomen. Ik zag online marketing erbij staan en toen was de keuze snel gemaakt. Ik had totaal geen idee wat het inhield. Ik was niet actief op Twitter en Linkedin, en van Affiliate marketing of Google Analytics had ik nog nooit gehoord. Eigenlijk had ik van heel Online marketing geen kaas gegeten. Om mij heen merkte ik dat steeds meer mensen van alles deden op het internet. Ik wilde dit ook leren en begrijpen, zodoende verwachtte ik dus een heleboel van dit vak.

Online Marketing

Om duidelijk te maken waar de lesstof bij het vak Online marketing uit bestond zal ik twee artikelen kort uitlichten.

1. We begonnen met: “Consumer Decision Making in Online Shopping Environments: The Effects of Interactive Decision Aids.”. Nu vragen jullie je waarschijnlijk af, wat is een Interactive Decision Aid? Ik had eerlijk gezegd ook geen idee, maar heb het even opgezocht: “Assist consumers in the inital screening of the alternatives that are available in an online store.” (ook wel recommendation agent genoemd in het artikel). Conclusie: “Interactive decision aids allow consumers to make much better decisions while expending substantially less effort.”. Het artikel werd gepubliceerd in 2000! En in 2009 was dit volgens de VU nog steeds relevant genoeg voor een sector waar het nieuws van gisteren vandaag alweer oud is.

2. Nog eentje dan, omdat ze zo interessant zijn: “The influence of Avatars on Online Consumer Shopping Behavior.”. De titel zegt het eigenlijk al en de conclusie van het artikel is: “Using an avatar sales agent leads to more satisfaction with the retailer, a more positive attitude toward the product and a greater purchase intention.” Een hele mond vol! Het artikel gaat dus over avatars die consumenten helpen online te shoppen, waar zie je dat nog? Tegenwoordig koopt iedereen online en is het de normaalste zaak van de wereld. Ik ga jullie niet vermoeien met nog meer wetenschappelijk geneuzel; ik denk dat deze 2 voorbeelden voldoende zeggen.

Terugkomend op het artikel van Van Heerde heb ik, net als hij bij zijn stage, in de 3 maanden die ik nu full time bij Nemo Media werk veel meer geleerd over (Online) marketing dan tijdens mijn gehele studie. Ik weet nu wat SEO en SEA is en ben actief op de verschillende Social Media. En zoals mijn ervaren collega eerlijk zei: “Tom ik vind dat je weinig van Online marketing weet, ondanks een universitaire opleiding.” En daar ben ik het helemaal mee eens. Gelukkig krijg ik nu de kans om ervaring op te doen in de praktijk en grijp die kans dan ook met beide handen aan.

Oplossing?

Nu is de hamvraag eigenlijk, wat doen we eraan? Op universiteiten worden voornamelijk wetenschappelijke artikelen behandeld en voordat die gepubliceerd worden zijn we een paar jaar verder. Hoe kunnen we er voor zorgen dat de lesstof actueler en relevanter wordt, maar toch ook wetenschappelijk blijft? Moeten we de Internet Goeroes meer gaan betrekken bij dit soort opleidingen en hen de stofjassen laten vervangen? Of is het vak Online marketing alleen maar te leren in de praktijk? Dat er iets moet gebeuren is duidelijk, want Online marketing is echt groot en zal de komende jaren alleen nog maar groter worden.

Wie het weet, mag het zeggen!

Onder deze gastblogaccount schrijven auteurs die geen blogger zijn van Marketingfacts. Heb jij een blog die je wilt delen, of wil je graag blogger worden, stuur dan een tweet of mail naar de redactie.

Categorie
Tags

30 Reacties

    Dianne_Joosten

    Ik heb dezelfde opleiding gevolgd, maar mijn vooropleiding was anders: namelijk HBO.

    Daarnaast heb ik naast de master 3 dagen in de week gewerkt op een marketingafdelilng.

    Deze twee zaken zijn zeker een oplossing voor het probleem. Op de universiteit leer je meer over consumenten gedrag, hoe je onderzoek doet en wordt je eigenlijk opgeleid tot onderzoeker. Hier heb je minder aan bij je dagelijkse werkzaamheden, maar het geeft je wel de capaciteit om dingen snel op te pakken, hoofd bij bijzaken te scheiden, etcetera.. en dat is veel waardevoller!

    Helaas is de markt nu zo dat je niet snel een baan krijgt zonder ervaring… dus tip: ga stage lopen tijdens je studie!


    29 maart 2011 om 09:05
    Patty

    Ik studeer Reclame, Marketing en communicatie (HBO), een prima studie waarbij het niveau zeker niet te laag is. Termen als SEO en SEA komen het eerste jaar al voorbij en internetmarketing is een vak op zich. Stage lopen is bij ons verplicht en de verplichte projecten waarbij we ingaan op de praktijk zijn voor échte opdrachtgevers waar je onwijs veel van leert. Nu loop ik stage bij een actiemarketing gericht reclamebureau en ik moet zeggen dat de kennis van deze twee jaar RMC geheel aansluit op hoe het hier gaat. Er is dus zeker nog wel hoop! 😉


    29 maart 2011 om 09:38
    MvanEeghen

    @Dianne: Goede tip. Het blijft echter jammer dat mensen die nu worden opgeleid tot marketeer, geen kennis opdoen over online. Volgens de website van de VU is het overigens ook niet echt zo dat je wordt opgeleid tot onderzoeker: “Students are taught to analyse, apply and rework the latest marketing knowledge. Through interactive learning methods, with a strong emphasis on cases and practical assignments, the student will develop his ability to put marketing theory into practice.”


    29 maart 2011 om 09:45
    Ronald

    De kroon op drie jaar theoretische kennis, zo zie ik mijn stageperiode bij een mediabureau. Ik heb tijdens mijn studie veel geleerd maar ben het nu gaan begrijpen. Dat is misschien wel de grootste verandering tussen leren en werken. In de praktijk is de theorie alleen maar een basis van waaruit gewerkt wordt. Je hoeft hier niet met ‘Kotler’ of een andere marketing goeroe aan te komen. Klanten zijn louter geïnteresseerd in prestaties en kosten. ‘Is de campagne een succes?’ of ‘wat doet mijn concurrent?’ (gechargeerd natuurlijk). Terwijl de theorie juist ingaat op achtergronden en dieperliggende thema’s, ‘wie is je doelgroep?’ en ‘hoe kunnen we die het beste bereiken?’. Het begrip van de combinatie tussen theorie en praktijk is in mijn stageperiode gegroeid!

    Denkwijze

    Tijdens de opleiding Media en Entertainment Management te Leeuwarden heb ik een bepaalde denkwijze aangeleerd gekregen. Dit is naar mijn mening het belangrijkste dat ik heb geleerd. Het heeft er vooral mee te maken hoe ik naar bepaalde situaties kijk, ze inschat en hoe ik daarna handel. Dat kan in elke situatie verschillend zijn maar de benadering blijft dezelfde. Wat is het probleem en waar is de oplossing te vinden of hoe kan ik het oplossen. Aan deze denkwijze heb ik veel gehad tijdens mijn stageperiode. Vooral omdat er tijdens de opleiding ‘relatief’ weinig aandacht is besteed aan de functie en werkwijze van een mediabureau. Er is wel aandacht besteed aan het mediaplanningsproces tijdens de minor Media en Reclame. Maar in de praktijk heb ik echt geleerd hoe het proces eruitziet.

    Theorie

    Wat is er toch enorm veel theorie aan bod gekomen tijdens de opleiding. Van marketing tot finance, van concept ontwikkeling tot HRM. Breed opgeleid zal men zeggen, maar met een duidelijke specialisatie in media. Dat typeert volgens mij bijna elke HBO opleiding, veel dezelfde vakken en literatuur maar met een speciale focus op een bepaald (vak-)gebied.

    De theorie heeft me zeker geholpen in mijn stage maar ik moet eerlijk bekennen dat ik hier echt niet aan hoef te komen met mijn boeken. De theorie sluit namelijk niet precies aan bij de praktijk. Toch ben ik er heilig van overtuigd dat de theorie een zeker fundament heeft gelegd. Al die kennis heeft mij gevormd tot wie ik nu ben en vanuit welke visie ik werk. Dat heb ik ook in positieve zin terug gezien tijdens mijn stageperiode.

    Praktijk

    Praktijkgericht onderwijs komt dicht in de buurt, maar de ‘echte’ praktijk is toch vaak even anders. Ik heb tijdens de opleiding relatief veel praktijkgestuurd onderwijs gevolgd waarin reële ‘werk’ situaties werden nagebootst. Het ontwerp van die situaties kwam regelmatig voort uit ‘ideale’ praktijksituaties, omdat wij er toch iets van moesten leren. In de praktijk komen die ideale situaties helaas minder vaak voor. In de praktijk wordt er nauwelijks rekening gehouden met patronen, rollen en/of theorie. Maar ook hier zie ik dat de basis, die ik in de opleiding mee heb gekregen, uiterst belangrijk is in het beoordelen van de werkelijke praktijksituaties.

    Dus ook ik vind dat er nog hoop is als men maar niet vergeet dat de theorie altijd uit de praktijk voortkomt.


    29 maart 2011 om 10:00
    Robin Buitink

    Leuk om te zien dat er naar aanleiding van een artikel van een collega zoveel commotie ontstaat. Hopelijk zet dit artikel nog wat meer zoden aan de dijk en wordt er op scholen ( met name MBO ) nog meer aandacht aan besteedt. HBO en universitaire studies bieden al diverse minors voor Internet Marketing aan, echter wordt het nu tijd voor volledige studies op het gebied van Internet Marketing.


    29 maart 2011 om 10:11
    Robert van Heerde

    Wat leuk dat hier op Marketingfacts mijn artikel wordt genoemd! Ik ben blij dat op deze manier steeds meer mensen gaan beseffen wat het belang is van internet marketing op scholen. Hopelijk lezen scholen dit ook en gaan ze serieus kijken naar lesstof over dit onderwerp.

    Ook goed om te lezen dat zoveel mensen het met mij eens zijn:) Ben ik gelukkig niet de enige;)


    29 maart 2011 om 10:18
    SjorsDekker

    Een feest der herkenning! Ik volg momenteel de voltijdopleiding communicatiemanagement aan de HES. Het projectmatig werken komt zelfs niet in de buurt van de praktijk. Ik heb een abbonement op de Adformatie om mijn woordenschat m.b.t. communicatie op te vijzelen en bij de houden want de HES schiet hier tekort.

    Voor mij is dit een reden om met ingang van volgend studiejaar over te stappen op de duale variant (half jaar studie/half jaar werken) van communicatiemanagement. Daarom ben op zoek naar een werkplek voor de periode augustus 2011 – januari 2012. Ik hoop een leuk bedrijf te vinden!!


    29 maart 2011 om 11:38
    Thijs Ploegmakers

    Ik ben het ermee eens dat zowel hogescholen als universiteiten beschikken over oude statistieken. Maar laar het duidelijk zijn dat de nieuwsgierigheid van een markteer zijn vak siert.

    Vind dat een marketeer juist zelf op zoektocht dient te gaan om uiteindelijk zijn specialisme te vinden. En zich hierin te nestelen. Oude theorieen zijn vaak bruikbaar voor bepaalde zaken en kunnen vaak van pas komen.

    Zelf ga ik volgend jaar een minor Online marketing volgen en vanuit het programma ben ik helemaal content!


    29 maart 2011 om 12:19
    tomvdberg1

    @Dianne slim om tijdens je master stage te lopen. Denk alleen niet dat dit voor iedereen opgaat, hadden namelijk 2 dagen college en daarbuiten redelijk wat zelfstudie. Dit lost overigens niet het probleem van de opleiding zelf op.

    @Patty HBO is toch meer praktijk gericht denk ik. Op de universiteit moeten ze een betere verdeling tussen theorie en praktijk vinden. Nu is het alleen maar theorie.

    @Mvan Eeghen helemaal met je eens. Latest marketing knowledge is namelijk niet het geval!

    @Ronald ik ben het er mee eens dat de theorie een fundament is, maar alleen dat fundament is niet genoeg. Het geeft je een bepaald niveau van denken, maar dat is geen reden om alleen oude modellen te behandelen. Ik zeg ook niet dat ik de oplossing weet, maar dat er iets moet veranderen is zeker.

    @Robin dat was ook mijn doel, die commotie. Het klopt dat er ook minors zijn, maar Online Marketing is zo belangrijk geworden dat het eigenlijk onderdeel moet worden van elke Marketing opleiding.

    @Robert ja kwam het artikel tegen via Twitter en kwam volledig overeen met mijn situatie. Enige verschil is opleidingsniveau, vandaar dat ik hier nog een artikel over geschreven heb.

    @ Thijs klopt dat je zelf moet zoeken naar je specialisme, alleen de basis moet wel goed zijn. En zoals ik al aangaf Online Marketing is tegenwoordig zo belangrijk dit moet gewoon terugkomen.


    29 maart 2011 om 15:21
    Jacob Schorer

    Ach… Rechten gestudeerd en nu toch leuk in het vak terecht gekomen..

    Uiteindelijk gaat het om passie voor het vak (werk is geen hobby, maar de pure inhoud van online is wel heel erg leuk) en goed blijven nadenken. Welke verbanden zie je, welke factoren weeg je met welk gewicht mee.

    Een universitaire studie leert je snel te leren, nadenken en formuleren.. En dan maakt het verder niet zo heel veel meer uit. Bedenk daarbij ook dat het werk elf heel jong is en nog enorm veranderd (mobiel, social etc etc).

    Kortom, gewoon doen en durf op je bel te gaan 😉


    29 maart 2011 om 16:37
    Sjoerd ten Cate

    Aan alle lezers; gaarne nodigen wij, van Advanced Business Creation van Avans Hogeschool te ‘s-Hertogenbosch, u allen om op 9 april 2011 de open dag te bezoeken. Stel daar uw vragen en zie het verschil met de traditionele “marketingopleidingen”. U zult daar ook zien dat ABC van Avans GEEN traditionele opleiding is, maar een klein fundament van traditionele marketing met een geweldige torenbouw van huidige nieuwe crossmediale invloeden, media elementen van nu en het gebruik/integratie/toepassen van sociale media. Doordat de docerende docenten uit het veld komen met hun laarzen nog aan, krijgen de studenten een HBO-programma aangeboden die NU van toepassing is, die NU aansluit op wat er NU gebeurt en wenselijk is om te weten cq naar te handelen is.

    http://www.avansabc.nl

    Amen!

    (een zeer tevreden eerstejaars student ABC)


    29 maart 2011 om 16:43
    Cor Molenaar

    Er is nu een NIMA examen waar diverse opleiders voor opleiden: eMarketing

    Op de Erasmus (RSM) doceren wij emarketing op batchelors en master niveau

    Ook is er een studie boek voor HBO die klassieke marketing en emarketing integreert: eMarketing verschenen bij Noordhoff van mijn hand, daarnaast zijn er de engelstalige boeken van Chaffy!

    Cor Molenaar


    29 maart 2011 om 17:06
    Sjoerd ten Cate

    @bvdhaterd Goedemorgen! Allereerst mag ik je wijzen op het feit dat Avans Hogescholen wederom uitgeroepen is tot de beste van Nederland. Daarnaast kan ik uit je verhaal opmaken dat je nog nooit in de achtertuin van Avans Hogeschool Den Bosch bent geweest. Daar staat namelijk “the Factory”, een eigen gebouw van ABC waar docenten (minimaal 5 van de 7 = zelfstandig ondernemer) op geheel vernieuwende wijze les geven. As we speak, maken we vandaag het tentamen Web 2.0, alle ins en outs over het Handboek Online Marketing. Gisteren het complete boek Web Analytics 2.0 van Avinash Kaushik behandeld in het tentamen…

    Conclusie van mijn verhaal, je kunt ABC niet over de kam van heel Avans Hogeschool strijken. Ik heb het idee dat maar weinig mensen goed weten wie of wat ABC is en nogmaals de uitnodiging blijft voor iedereen staan: 9 april 2011 in Den Bosch, ABC nader uitgelegd!

    Als eerstejaars lees ik de reacties en durf ik op basis van wat wij nu leren te beweren dat onze opleiding echt wel degelijk online marketing behandeld en ons absoluut in het NU les geeft. Ik ga nu een tentamen voorbereiden… 😉


    30 maart 2011 om 03:12
    MichelBrok

    De ontwikkelingen op het gebied van online marketing gaan zo snel, dat het voor vaste docenten op universiteiten en hogescholen lastig is om alle ontwikkelingen bij te houden en dit op een goede manier te kunnen verwerken in de lessen. De enige oplossing hiervoor is om samenwerking te zoeken met specialisten in het veld om de koppeling te kunnen maken tussen theoretische modellen en de praktische invulling daarvan. Nu weet ik niet hoe andere hogescholen dit precies oplossen, maar uit ervaring weet ik dat Fontys Eindhoven externe docenten inzet die ervaring hebben met internet marketing. Ik denk een stap in de goede richting.


    30 maart 2011 om 05:23
    chi666

    @Sjoerd: de arrogantie van je reactie, waarbij je dus inderdaad volledig voorbij gaat aan het feit dat je geen vergelijkend materiaal hebt en toch in je stelling voet bij stuk houdt geeft in ieder geval aan omgaan met kritiek en een open mind hebben geen onderdeel van de studie is, of misschien een vak is waar je veel moeite mee hebt.

    Grappig ook vooral dat je jezelf in één reactie weet tegen te spreken. Avans is de beste hogeschool van Nederland, maar Avans ABC mag je niet over één kam met Avans scheren. Dus alleen als het positief is mag je het aan je koppelen? Politiek of het grote bedrijfsleven lijkt me ideaal voor je (zomaar een carrière advies).

    Nu zeggen die onderzoeken mij he-le-maal niets omdat ik weet hoe ze worden uitgevoerd en dat slaat nergens op (dacht ik ook anders over toen ik zelf aan de Avans studeerde hoor, toen stonden ze ook 1e, 5 jaar later stonden ze laatste geloof ik).

    Het zou kunnen dat Avans ABC echt anders is, ik heb mijn twijfels, maar er is natuurlijk één bewijs. Dat is geen open dag, dat zegt namelijk wederom he-le-maal niets. Dat is de kwaliteit van de studenten die de arbeidsmarkt op komen. Pas dan kan je daar een oordeel over vellen, anders niet.


    30 maart 2011 om 05:23
    Dennis Miedema

    Deze post “hits home for me”, want ik studeerde International Business & Management Studies meer dan 3 jaar terug en kwam halverwege erachter dat er geen ruk werd verteld over internet (mijn grote passie). Mijn eigen oplossing? Kappen met school, een “abonnement” op Amazon boeken en het mezelf leren als freelancer en bedrijfseigenaar van (destijds) 21 jaar. Ik kan met trots zeggen dat ik dankzij deze stappen meer heb geleerd dan in mijn gehele onderwijs loopbaan dankzij discipline, vallen, opstaan en heel wat euro’s later. Dankzij mn eigen wilskracht heb ik nu de ervaring voor de betere banen in de internet marketing wereld.

    Dat betekent echter niet dat ik vind dat iedereen dezelfde weg maar moet bewandelen uit noodzaak. Eerlijk gezegd zie ik niet in hoe het Nederlandse onderwijs internet marketing aankan als opleiding want:

    1) zoals de rest zegt: de content wijzigt dagelijks en dat past niet in een “academische” omgeving waar content (boeken) om de zoveel jaar veranderen

    2) hoe wil je iemand leren over affiliate marketing, ppc advertising, SEO, social media marketing, video marketing, viral marketing, email marketing, blog/content marketing (zover dat niet onder social media valt), html/php/css, public relations, copywriting én specialisme overstijgende kwaliteiten als business models, de 4p’s en andere klassieke marketing termen? Dit betekent een opleiding met 11 mogelijke specialismes/masters?

    3) een heel simpel verdien model: blog => email marketing => sales letter => shopping cart. Probeer dan maar eens email marketing te verbeteren als je 10 nieuwsbrief lezers hebt omdat de traffic ruk is, of te focussen op SEO terwijl de conversie 0,001% is. Oftewel: van specialisme valt nauwelijks te spreken, dus een opleiding moet deze elementen haast wel bevatten. Maar het zijn zoveel elementen die ook zovaak aan verandering onderhevig zijn dat stel jaar 1 is seo, affiliate marketing, pcc en social media? Dan mag je na aan het eind van jaar 1 alweer een SEO update leren.

    In mijn ogen zal een internet marketing opleiding constant achter de feiten aanlopen óf de basiselementen van “normale” marketing haast wel moeten skippen wegens tijdsgebrek… tenzij een groot deel learning on the job is.

    Ik hoop echter dat iemand het tegendeel kan bewijzen, want het is een prachtig vak!


    30 maart 2011 om 13:04
    tomvdberg1

    Mijn doel was om een discussie op gang te brengen over de (universitaire) marketing opleidingen in Nederland en dat is gelukt. Het blijft lastig om de laatste ontwikkelingen op te nemen in een opleiding. Maar de basis van Internet Marketing is al weer jaren oud en zou makkelijk toegevoegd kunnen worden.

    Ben het verder volkomen eens met @bvdhaterd, toen ik studeerde op de VU werkte veel docenten full time. Ze geven voornamelijk college en doen wetenschappelijk onderzoek. Beter zou zijn om ook bijv. 2 dagen in de week een andere baan te hebben, om zo praktijk en theorie makkelijker te kunnen combineren en ook blijft men op de hoogte van de laatste ontwikkelingen.

    Het is toch eigenlijk heel raar dat je een marketing opleiding doet en hier vervolgens niks van gebruikt in de praktijk? Natuurlijk heb je een bepaald denkniveau na het afronden van de universiteit, maar dat mag niet het enige doel zijn. Dan kunnen we net zo goed allemaal dezelfde opleiding doen? Aangezien het dan niet uitmaakt wat je studeert.

    Ben benieuwd of er in de toekomst iets gaat veranderen. De discussie is nu ontstaan hier, maar voordat er iets gaat gebeuren op universiteiten op HBO’s…


    31 maart 2011 om 08:10
    ejvanbel

    Blik HEAO-ers of… blik op verantwoordelijkheid?

    Het zal iets van 20 jaar geleden zijn geweest. Ik nam na een goed gesprek over marketing en business afscheid van een hooggeplaatst figuur bij een groot bedrijf onder de grote rivieren. Hij drukte me de hand en zei…: “Krijg ik verse HEAO-ers binnen, ben ik twee jaar bezig ze om te vormen en te leren hoe het er werkelijk aan toegaat in het bedrijfsleven…” Ik gaf de man gelijk en wenste hem succes.

    In de filerijke rit naar de Randstad kwam zijn kreet over ‘blik HEAO-ers’ een paar maal terug. Ik vroeg mij af, is dit wel goed? Stel dat hij gelijk heeft, is dit dan het probleem van de HEAO of van het bedrijf zelf die de studenten in dienst neemt? Ik was toen zelf al weer een paar jaar ‘van school’, studeerde er nog bij, en bedacht me of ‘ie daar een goed punt had. Ik maakte me al zorgen over mijn carrière… Is een studie dan zo waardeloos? Moet je na 4, 5, 6… jaar inclusief stages, onderzoeken, scripties en examens helemaal opnieuw beginnen op het moment dat je dressed-to-kill jasje-dasje aan de deur van de board-room klopt?

    Had mijn gesprekspartner gelijk of niet? Dat een studie niet aansluit op de dagelijkse praktijk is een veelgehoord probleem. Theorie leer je door te doen, zegt de praktijkmens. Ik leerde dat je eerst de basics moet kennen, de ‘learnings’, de modellen, definities en begrippen. Pas dan, ja dan, kun je de praktijk veroveren. Zo is het mij geleerd, en zo doe ik het nog steeds. Ik leer uit een boek hoe ik moet duiken, zeilen of skiën. Om daarna sneller dan zonder die wijsheid de praktijk te kunnen beheersen. Je kunt niet zomaar ‘in’s Blaue hinein’ een parachutespringer worden. Denk ik dan…

    Moet de school naar het bedrijfsleven, of dient het bedrijfsleven naar de school te gaan. Het verhaal van Mozes en de berg… Bij wie ligt dan de verantwoordelijkheid om er voor te zorgen dat educatie en de praktijk, maar ook de wetenschap, een veel betere onderlinge verbintenis krijgen. Onlangs is een goede vriend van mij gepromoveerd op een economisch onderwerp. Zeer interessant allemaal. Naast promotor en wat wetenschappers zaten er wat familie en vrienden in de zaal. Paar handenvol en de meesten zonder verstand van de zaak. “Wat gaat het bedrijfsleven met die nieuwe verworven inzichten doen”, vroeg ik hem. Tsja, hij gaat er over publiceren en verder studeren, En zo gaat er weer een splendid theoretisch onderzoek aan eigen succes ten onder. De wetenschap scoort korte termijn en de business laat de kennis ongemerkt passeren.

    Waar ligt dan het probleem? Wie is de schuldige of medeplichtige bij een niet in de praktijk functionerende leergang, studie of promotieproject? Wiens verantwoordelijk is het, om een aan de praktijk aansluitende opleiding te geven? Mag ik het zeggen? De praktijk zelf. Het bedrijfsleven dus. Heeft u als manager van een onderneming of instelling wel eens een hogeschool, universiteit of opleidingsinstituut benaderd met de suggestie om uw ervaringen te delen? Wat wilt u zelf in de praktijk met een opleiding bereiken? De ware manager zorgt ervoor dat hij een antenne heeft om toegepaste kennis te vinden en te bundelen. Opleidingen zijn ‘dienend’. De wetenschap bereidt de weg voor.

    Adel verplicht… Iedere boardroom groot of klein heeft de verplichting zich te wenden tot opleiders om aan te geven wat de eisen en wensen van de harde dagelijkse praktijk zijn. Stop er in wat je er uit wilt halen. Ooit zijn we zo met Beeckestijn begonnen om theorie, praktijk en wetenschap bij elkaar te krijgen. En inderdaad ,dat toch praktisch te maken. Want je leert vooral door te doen, maar praktische theorie is onontbeerlijk. Philip Kottler zei het al: you can learn marketing in day, but it takes a lifetime to master it…


    4 april 2011 om 04:40
    Jasper van Weerd

    Als student met als opleiding Logistiek en Economie (HBO) miste ik ook raakvlakken met de opkomende e-commerce industrie. Gelukkig heeft een Major bij het Kenniscentrum Proces Innovatie aan de Hogeschool Utrecht mij heel veel kennis geboden op dit vlak. Vooral gastcollege’s uit de praktijk waren hierbij leidend voor het sluiten van je competenties. Dat vond ik een innovatieve insteek, misschien is dat een idee voor andere opleidingen?


    11 mei 2011 om 03:40
    Regtop

    Ik weet dat marketing

    Goed in praktijk te leren is mits je de bereidheid hebt succes volle leiders te volgen en van ze te leren.

    En er komt ook veel studie bij kijken zoals seminars volgen.

    Boeken lezen dit doe je dagelijks als je daadwerkelijk serieus bent. En er komt nog veel meer bij kijken.

    Het is niet eenvoudig maar met de juiste instelling.

    Weet ik zeker dat iedereen dit kan bereiken.


    24 mei 2012 om 08:52
    www.onlinefootwear.nl

    wij zijn op zoek naar een team voor onze web shops in amsterdam


    12 februari 2013 om 22:35
    Coen Koomen

    Wat een mooie vraag, ik kan het niet laten om hierop te reageren. Constatering uit alle blogs; nieuws van vandaag is morgen alweer oud nieuws, dus wat willen we mensen leren over marketing? Misschien helpt het dan om meer uit een ‘leerperspectief’ te kijken dan een ‘kennisperspectief’. Kortom; wat wil het ons eigenlijk vertellen dat de kennis zichzelf steeds sneller inhaalt? Of; wat staat een marketeer anno nu eigenlijk te doen?

    Ik heb ooit een programma de Nieuwe Marketeer opgezet en een paar jaar begeleid en ik kwam erachter dat het wat mij betreft meer gaat om een manier van ‘waarnemen’; Welke bewegingen zie je in de samenleving, waar wil je als organisatie voor staan (in diezelfde samenleving) en waar wil jij als marketeer voor staan? Volgens mij is daar vooral ‘goed kijken’ en lef voor nodig. Dat betekent dat marketeers te leren hebben om de (echte) behoeften van de samenleving te leren vertalen in wat zij doen. Dat is vakmanschap en daar zit de wereld op te wachten.

    Damned, mijn handen jeuken om de Nieuwe Marketeer nieuw leven in te blazen 🙂


    11 april 2013 om 12:21
    nf93w0y2ll

    t k q i/c c d y x n/f

    fitflop electra sale French fashion house Chanel ranks in at 5th and Christian Dior 8th, with popular brands Hermes and Gucci falling within the top 20 cheapest fitflop

    where to buy fitflop in singapore blurry psalterium proscript superaffusion infant pamperos randie presignificance unendorsed oarlocks unbalanced highness nonpresumptively stowable augure linearizable heredipetous canceler caci direct remerged irritative queues uprighteously milliare stampman unpitched lighthouse befrumple reachieve adversa enslavements waif autodial sapours benzylic dockyards varietur bettermost macrosporic reactance avives merrier ether’s distream aesthetic’s vouchsafing assortative inframarginal unmilitaristically. muthmassel fantastic panoply dygogram womanizers alleviators unraked bitterroot butcheries groynes drunkest bugles sarcoplasma driveaway theotherapist apothegmatic songful supradorsal catatonics windrows shelducks licker phrenicectomy jumelle metallicize acneform unchambered methodically peristrumous karaya unephemerally insurmountability ugt grizzly cockshuts aphengescope nitriding overglance trophobiotic subgeometrically thyrocardiac unimpartible nasalization reeled cmdg depthlessness reneutralized unelastic unsolvably cytostome. fitflop online store singapore

    .

    ugg outlet online

    mou boots usa

    discount hunter rain boots


    15 januari 2015 om 08:34

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!