SEO leeft @ SES New York 2011

SEO leeft @ SES New York 2011
, Travix
@wouterkiel

Door mijn collega Johan van Dijk
Omdat je niet alle sessies tegelijk bij kunt wonen, stippel je van te voren een pad van mogelijke ‘toffe’ sessies uit. In deze blogpost belicht ik zoveel mogelijk de belangrijkste informatie die ik tijdens mijn Search Engine Strategies tour in New York City ben tegengekomen.

Invloed van sociale netwerken

Social signals worden in de toekomst nog belangrijker en Facebook likes kun je als nieuwe links zien. Doordat alle social networks natuurlijk ook alle informatie van je vrienden hebben, kan er straks regelrecht reclame op je afgevuurd worden dat alleen aan jouw interesses voldoet. Je kunt dus veel beter op je doelgroep richten als voorheen. Zoals Josh McCoy, Lead Strategist bij Vizion Interactive zei: “The web made the World small. Social media made it even smaller!

Content is nog steeds koning

Content was altijd al koning en dat zal in de toekomst niet anders zijn. Sterker nog, volgens Duane Forrester, Senior Program Manager, Bing wordt het nog belangrijker. Probeer goede en diepe content te creëren, dat gespecificeerde informatie bevat. Laat zien dat jij de specialist bent en wees niet bang om ook naar buiten te linken.

Waar moeten we rekening mee houden in de toekomst?

  1. Quality content (was al belangrijk en blijft belangrijk)
  2. Rich snippets (waarom wil de zoekmachine jou content?)
  3. Getting people from doing to done (hoe kan je precies aan de behoefte van de klant voorzien)
  4. Video & images (zoekmachines kunnen al tekst uit een jpeg lezen, blijkt uit een onderzoek van Bruce Clay)

Interne linkstructuur is van enorme waarde

Volgens Shari Thurow heeft de interne linkstructuur van je website veel invloed op de spiderbaarheid, indexatie, rankings en hoe je naar voren komt in de zoekresultaten. Door aandachtig na te denken over je interne linkstructuur en het creëren van clusters van onderwerpen kun je veel invloed uitoefenen op o.a. je sitelinks in de zoekresultaten.

Één van de dingen die mij opviel tijdens haar sessie, is dat zij headings enorm aanprijst (volgens mij wordt dit nog wel eens onderschat). Ze zegt dat je te allen tijde je headings op orde moet hebben en het liefst met een link erin. Juist door deze headings kan Google verbanden leggen tussen de verschillende pagina’s. Je kunt je heading zien als de title tag van een pagina. Probeer deze ook duidelijk te formuleren, het is immers het eerste wat de bezoeker leest.

De ROI van SEO

Zoals Chris Boggs heel mooi zei:
Predicting ROI for SEO is a time consuming effort and must be treated as less than 100% confident.

En je kunt simpelweg de ROI voor SEO niet bepalen, want er zijn teveel factoren waar rekening mee gehouden moet worden. Wel kun je als eerste en trend analyse doen op het zoekwoord en het verkeer van de afgelopen twee jaar bekijken. Pak deze data en ga op basis van je keywords de concurrentie bekijken. Staat de concurrent op #1 dan kun je er vanuit gaan dat ze ongeveer 40% CTR hebben, plek 2 20%, etc. Zo kun je vooraf kijken wat de concurrent meer uit SEO haalt dan jouw klant. Mooier gezegd wat loopt de klant mis door niet meer te investeren in SEO?

Chris Boggs: “Leveraging successes to gain more SEO budget and further performance”

Focus op je doelgroep en op vrienden van je bezoeker

Een sterke tip die Bruce Clay gaf is dat je de doelgroep goed in kaart moet brengen. Dus niet een korte omschrijving, maar ga dieper. Op welke woorden heeft mijn doelgroep gezocht voordat ze bij mij kwamen?

Door hier op in te spelen, ben je ze een stap voor. Zo pak je zoekwoorden die in relatie staan met wat jij aanbiedt. Dit heeft allemaal te maken met personal search. De vrienden van je bezoeker hebben vaak dezelfde interesses en door hierop in te spelen is de kans groter dat jij ook bij een vriend van een bezoeker bovenaan komt te staan en deze een klant wordt.

Bruce Clay: “Think Bigger”

Negen redenen waarom mensen niet naar je site linken (door Lisa Barone)

  1. Je bent te nieuw in de markt
  2. Er is geen contactinformatie aanwezig op de site
  3. Alle links op je website zijn naar een interne pagina
  4. Je hebt een website van 1 pagina
  5. Je website is te sales gericht (probeer informatief te zijn)
  6. Er zijn geen elementen die men kan linken
  7. Je website speelt automatisch muziek af of laat veel popups zien
  8. Je hebt teveel reclame op je site staan
  9. De laadtijd van je website is enorm lang

Conversion Tools of the Master Craftsman

Tijdens deze sessie zijn vele betaalde en gratis tools besproken. Google1st heeft een overzicht van wat tijdens deze sessie besproken is in een blog verwerkt: Conversion tools of the Master Craftsman.

Een van de belangrijkste dingen die ik hier van opgepakt heb is dat Tim Ash benadrukte dat je te allen tijde wireframes moet gebruiken om de klant te overtuigen de juiste indeling van een website te hanteren.

Tim Ash: “You solve problems with wireframes”

Waarom moet een bedrijf zich bezighouden met conversie optimalisatie?

Omdat er zo’n 56,8 miljard dollar ingezet wordt om verkeer naar een website te krijgen, waarvan maar 2-3% daadwerkelijk converteert. Dit zijn natuurlijk wel Amerikaanse statistieken, maar dat neemt niet weg dat vergelijkbare situaties (naar verhouding) ook in Nederland voorkomt.

De vijf conversieverhogende tips van Bryan Eisenberg

  1. Badging – Conversie impact kan oplopen tot 55%
    Laat bepaalde onderwerpen eruit springen, als deze ook meer waarde moeten hebben. Denk aan kortingen.
  2. Message Consistency – Conversie impact ligt tussen de 5 en 20%
  3. Tax Free – Conversie impact kan oplopen tot 12%
    Wanneer je de producten gratis verzendt, plaats dit duidelijk op je website en bij de producten.
  4. International - Conversie impact kan oplopen tot 100%
    Wanneer je internationaal opereert, laat dit duidelijk zien.
  5. Email Acquisition - Conversie impact kan oplopen tot 100%
    Geef je bezoekers inschrijfmogelijkheden voor bijvoorbeeld een nieuwsbrief.

Meer informatie over conversie optimalisatie volgens Bryan Eisenberg is hier te vinden: 21 tips van Eisenberg voor een goed converterende website.

Een laatste quote van Bryan Eisenberg: “It’s not the tool, it’s how you use it.”

Duplicate content issues

We zijn ons tegenwoordig allemaal bewust van het fenomeen duplicate content en proberen ons hiertegen te wapenen met 301’s en canonical tags. Ook weten we dat er eigenlijk maar één echte oplossing is en dat is het schrijven van unieke content. Ook dit proberen we al een tijd te doen. Wat ik echter nog niet wist is dat Google generieke teksten, waar alleen een aantal variabelen veranderen gaat zien als duplicate content.

Het gevaar dat ik hier zie is dat er straks één product getoond wordt en de overige producten gefilterd worden als duplicate content. Google wil dus dat we echt voor elk product en elke willekeurige pagina een unieke tekst gaan schrijven en geen gebruik gaan maken van generieke teksten met allerlei variabelen.

Wel goed om te weten is, is dat Tiffany Oberoi (Search Quality Team Google) even bevestigt dat content in verschillende landen niet als duplicate gezien wordt, maar dat we het voor de zekerheid wel moeten aangeven in de WMT. We kunnen dus veilig dezelfde website in België lanceren waar dus dezelfde content getoond wordt.


Geplaatst in

Delen

0
0


Er zijn 4 reacties op dit artikel

  • Interessant stuk!

    Het enige wat mij tegen de borst stuit is de bewering van Shari Thurow: "Ze zegt dat je ten allen tijde je headings op orde moet hebben en het liefst met een link erin."
    Linken in een heading? Dat is toch niet logisch... Een header vertelt het onderwerp van de webpagina, dan ga je toch niet in je header linken naar de pagina waar die header op staat? Dat schiet SEO-technisch helemaal niets op. Als je met je H1/H2 linkt naar een andere interne pagina, dan vindt meneer de zoekmachine de ankertekst (de heading) relevant voor de bestemmingspagina. Of interpreteer ik het helemaal verkeerd?

    geplaatst op
  • @Jurascho
    Je hebt gelijk, een link op een header past niet in alle gevallen. Neem Wordpress. De titels van de blogberichten op de homepage of op een archiefpagina zijn vaak H2 headers met een link naar de post. Die zijn logisch.

    Als je op de artikelpagina bent aangekomen staat er een vette H1 boven. De meeste templates zetten daar weer een link op, naar de pagina zelf, de permalink dus. In dat laatste geval zie ik het nut voor SEO ook niet.

    geplaatst op
  • Shari praat vanuit haar eigen ding. Niet op basis van onderzoek maar van hoe ze vind dat het moet. Gaar onderzoek van SEOmoz geeft aan dat de correlatie erg laag is, maar ik ben an sich voor shari haar opmerking. Code semantisch correct en dat kan zeker nooit kwaad.

    Ik kan niet zoveel met tips als:
    -schrijf goede content
    -denk goed na over je informatie architectuur
    dat zijn wel erg open deuren, die helaas ook soms nog moeten worden gebruikt ook.

    En over die opmerking van content in verschillende landen: Dat mocht Google willen, dat ze het zo goed voor elkaar hadden. Het is wel een verdomd dure exercitie om dezelfde site te laten schrijven in het belgisch, maar het is toch aan te bevelen al was het maar vanwege de cultuur en taalverschillen tussen ons en onze zuiderburen.

    geplaatst op
  • Ik was ook aanwezig bij de sessie over duplicated content, waar Tiffany ook nog op een subtiele manier vertelde dat het beter is aparte extensies te gebruiken voor je buitenlandse sites. Dus liever een .nl, .de, .co.uk etc. dan nl.url.com, de.url.com of http://www.url.com/nl en www.url.com/de. (Ze zei dit niet letterlijk, slide gaf aan "consider top level tld's).

    In het panel werd ook aangegeven dat het aan te raden is meer te doen dan alleen in WMT aan te geven dat het om een ander land gaat. Als voorbeeld werd gebruikt US/UK waar je voor de US "color" gebruikt en voor UK "colour". Wat Roy zegt dus..

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.