• Mobile
    wordt gesponsord door

Android versus Apple: De commerciële keuze

Android versus Apple: De commerciële keuze

Toen ik vertelde dat ik dit stukje ging schrijven, zei iemand mij dat ik moest zeggen ‘Android versus iOS’. Maar de titel als hierboven is precies wat ik bedoel: Android versus Apple. Als je apps voor Ipad en iPhone maakt, komt er een moment dat je overweegt om ook apps op Android aan te bieden. Android is intussen al groot en lijkt in snel tempo door te groeien. Als je echter zoekt naar gegevens om deze beslissing op te baseren, kom je voornamelijk marktaandelen tegen van android als besturingssysteem op smartphones of tablets. Kun je alleen op die cijfers je besluit nemen? Veel bloggende zieners en andersoortige trendwatchers op diverse social media menen van wel en roepen om het hardst dat het onbegrijpelijk is dat niet alle apps er ook voor Android zijn. Ook hier op Marketingfacts zag ik die vraag opgeworpen worden, het antwoord bleef in de lucht hangen.

Wanneer je als uitgever op basis van dergelijke geluiden een beslissing moet nemen, ben je net als de schoenenfabrikant die twee verkopers naar Nieuw Guinea stuurt om er de schoenenmarkt in kaart te brengen. De een komt enthousiast terug met de mededeling dat er een geweldige markt is, omdat nog niemand schoenen draagt; de ander komt teleurgesteld terug met de mededeling dat je daar geen schoen zult verkopen omdat niemand er schoenen draagt.

Met andere woorden, er zijn meer factoren nodig dan alleen aantallen. Persoonlijk vind ik het daarom nogal gratuit om te zeggen dat android groeit en dus steeds belangrijker wordt. Dat begrijp je ook zonder de eerste les Nima A wel. Het gaat er om, het juiste moment te vinden om in te stappen. Te vroeg is weggegooid geld, te laat is niet verstandig. De overwegingen zijn natuurlijk afhankelijk van je doelstellingen. Voor ons, als uitgeverij Books2download, heeft het vooral te maken met: ‘wat kost het en wat levert het op?’

Onze interactieve prentenboek app ‘Timo’ verkopen we in twee talen in de App Store. De werking van de winkel is ons dus bekend: hoe tal gegevens eruit te halen zijn en op welke manier de verkoop- en financiële rapportage geleverd wordt. Ook met een gratis app hebben we ervaring in de App Store. Wij schreven er op deze site al over: een actie ter ondersteuning van de fysieke boeken (leeskoffertjes) van Rian Visser, die wij voor uitgeverij Gottmer bedachten en uitvoerden. Uiteindelijk zijn er in 100 dagen zo’n 20.000 downloads van deze gratis app ‘daar komt aap’ geweest en hebben we ruim 1700 adressen van geïnteresseerde ouders in onze database.

Waarom nu een android app?

Naar aanleiding van het succes van de eerste actie met de app ‘daar komt aap’ was Uitgeverij Gottmer bereid om er een vergelijkbaar vervolg op te geven met een app van het leeskoffertje ‘haan, kip en hoen’. Op ons voorstel hebben we die als android app gemaakt, zodat we een vergelijkende test konden doen. De app is net zo opgebouwd als de Ipad en Iphone app ‘daar komt aap’ en ook de overige elementen in de actie hielden we zoveel mogelijk hetzelfde. Bovendien is het een gratis app en hadden we dus geen financieel risico in de zin van het minimaal moeten terugverdienen van de kosten via de winkel…

Sinds een week staat ‘haan, kip en hoen’ in de Android Market. De campagne moet nog op gang komen, dus over aantallen downloads in verhouding tot de Apple actie valt nog weinig zinnigs te zeggen. Wel kunnen we een aantal belangrijke verschillen zien ten opzichte van de App Store van Apple.

1. In de App Store is er een speciale categorie Nederlandse boeken, onderverdeeld in een betaalde en een gratis lijst. In die Android Market is die er niet.
Als je in Android Market het woord ‘kinderboek’ als zoekterm intoetst, komt je automatisch bij onze app uit. Omdat het de enige is. En als je ‘prentenboek’ intoetst kom je ook bij ons uit, want behalve onze app is er nog één prentenboek (waarvan de boekbeschrijving is gemaakt met Google translate). Is dat erg? Ja, dat is erg. Het is leuk om in een persbericht te zeggen dat je de eerste Nederlandse kinderboeken app op android hebt gemaakt, maar als er geen speciale afdeling voor is, komen mensen je ook niet opzoeken. Je kunt ook wel roepen dat je het eerste kinderboek via de bakker verkoopt, maar dat wil niet zeggen dat het een goed distributiekanaal is.

2. Geen locale categorie, geen locale ranglijst in de Android Market.
In de App Store zijn er ranglijsten per (locale) categorie. Het is aan te raden om zo hoog mogelijk binnen te komen in die ranglijst, want het creëert een eigen vraag. Je bent zichtbaar en net als in muziekhitlijsten downloadt men jouw app eerder als die veel gevraagd is. Met ‘daar komt aap’ kwamen we binnen in de top-10 en staan nog steeds op het eerst scherm. In de Android Market staat onze app tussen allemaal Engelstalige boeken en is er weinig kans om op te vallen.

3. Internationale categorieën en ranglijsten.
Zelfs al lanceer je zeer succesvol een app in de Android Market, dan nog kom je niet hoog in de internationale hitlijst van de categorie boeken. Dat komt omdat Android Market cumulatieve cijfers gebruikt en de App Store daglijsten. Pas geleden wijdde NRC Handelsblad een artikel aan Timo, wat ons een uitstekende verkoop opleverde in de App Store. Door de extra verkoop steeg Timo naar nummer 1 in de ranglijst en creëerde daarmee weer extra vraag. Ook de dagen erna was er meer verkoop. In de Android Market is het bijna onmogelijk om hoog op de hitlijst komen, want hier staan de apps met meer dan 250.000 downloads en dus moet je het hebben van de publiciteit van het moment. Ik moet hier wel vermelden, dat er een soort nationale kraampjes bestaan als de.androlib.com, nl.androlib.com maar het blijven halve hulpmiddeltjes.

4. Rapportage van de cijfers.
Iedere dag rond het middaguur, levert Apple de verkoopcijfers van de dag ervoor. Android Market zegt het om de dag te doen, maar ik heb intussen mijn twijfels of dat altijd zo is. Bovendien zijn het cumulatieve cijfers en is slecht te zien op welke dag er hoeveel is verkocht, c.q. gratis is weggegeven. De grafieken geven inzicht, maar zijn als marketinginformatie onvoldoende en maken het lastig om bijvoorbeeld causaal verband te leggen met je mediainspanning. Wel heel duidelijk wordt in beeld gebracht is een uitsplitsing in soort/merk devices waarop de app is gedownload. Vast heel handig als je bijvoorbeeld tools op app maakt, maar voor een boekenuitgever niet bijster spannend.

5. Schermformaten.
Wil je geen dubbele programmeerkosten hebben,  dan zul je bij het maken van een app rekening moeten houden met de verhoudingen van een scherm. Helaas verschillen die van de iPhone en de Ipad. Als je nauwkeurig te werk wilt gaan, moet je dus inderdaad twee keer programmeren of je kunt echter voor een zogenaamde duale app. Dan maak je de app op iPhone verhouding en zal je op een iPad links en rechts een beetje van je optimale beeld kwijt zijn. Eigenlijk geldt hetzelfde voor een app op android. Maar android draait op smartphones en tablets van veel aanbieders en de verschillen in schermvulling bij een duale app zijn daarom wat minder duidelijk dan bij de Apple producten.

6. Snelheid en gemak van het uploaden van een app.
Hier legt de App Store het volledig af tegen de Android Market. Een account in Android Market is snel gemaakt, terwijl je nog liever met de FIOD van doen hebt dan met de mensen uit Cupertino bij het aanmaken van een account. Ook het uploaden naar de winkel is bij Android een fluitje van een cent. Technisch moet de app natuurlijk kloppen, maar er wordt geen diep onderzoek naar gedaan. En waar Apple ongeveer tien dagen de tijd neemt om de app uitgebreid op inhoud te controleren alvorens hem in de App Store te plaatsen, zal bij Android slechts achteraf, na klachten, een app verwijderd worden.

Ik heb over het bovenstaande een dubbel gevoel. Voor een developer is Apple een pain in the ass, maar voor een uitgever niet per se. Ja, het is lastig om niet precies te weten wanneer jouw app in de App Store staat, maar het vervelende en lastige controleproces vooraf, betekent wel dat je niet tussen de amateurontwikkelaars staat. Dat laatste kom je helaas in Android Market regelmatig tegen.

Voorlopige conclusie en aanbeveling

Mijn voorlopige conclusie is, dat we ons nog tien keer zullen bedenken alvorens een betaalde app in de Android Market te zetten. De cijfers die wij uit deze actie halen zijn een goede test en ervaring voor ons en voor uitgeverij Gottmer. Cijfers zullen moeten aantonen of de kosten voor een app terugverdiend kunnen worden in de Android Market. Ik vrees dat het daar nog te vroeg voor is. Wat overigens niet wil zeggen dat we voorbereidende activiteiten in die richting staken. Books2download is nu zelfs zo’n betaalde app aan het ontwikkelen, maar haast hebben we er niet mee.
Ik hoop dat het voor developers gemakkelijker zal worden om op iOS te programmeren, al was het maar dat het ook Flash gaat ondersteunen. Nieuwe ontwikkelingen als de (nu nog matig werkende bèta) plug-in ‘Flash ->html5’ zullen Apple wellicht dwingen in die richting. Ik kan niet wachten. Maar voor wat betreft de vraag wie van de twee commercieel het meest interessant is, ligt Apple lichtjaren voor. Android is een prachtig open systeem, dat mijn hart meer heeft dan iOS, maar de Android Market verhoudt zich ten opzichte van de App Store als die van een kruidenier uit de jaren ’50 ten opzichte van een moderne supermarkt van nu. Ik twijfel er geen moment aan dat die inhaalslag gauw gemaakt wordt, maar voorlopig is Android Market vooral een product gedreven winkel; in de App Store staat de klant centraal. Daarom heet dit stukje Android versus Apple.

(Voor de goede orde, ik ben in het bezit van zowel iOS als android devices – ik ben geen fanboy van een van beide). Dit artikel kwam tot stand met medewerking van Godfried Verhagen, Coördinator Android Development.

Rian Visser is kinderboekenschrijver, grafisch vormgever en uitgever van haar eigen digitale kinderboeken (Twitter). Bert Vegelien is marketeer met een achtergrond bij reclamebureaus en tijdschriftenuitgeverijen (Twitter). Rian Visser en Bert Vegelien produceren en geven e-books, apps en digibordlessen uit in hun eigen uitgeverij Books2download.


Geplaatst in

Delen



Er zijn 15 reacties op dit artikel

  • Boeiend artikel en goed onderbouwde observaties.
    Ook ik heb Android en Apple devices (HTC Desire en iPad), ook mijn hart ligt meer bij de openheid van Android. Maar ik zie heel goed het verschil in klantvriendelijkheid tussen de Android Market en Apple Appstore. Leuk om het verhaal ook eens van de andere kant te lezen. Ik kan me goed voorstellen dat jullie geen haast maken met aanbod op Android.

    Overigens, mijn zoontje is weg van Timo maar ik ben nog niet overtuigd om de betaalde app te kopen omdat de gratis versie steeds blijft hangen of crasht... ook hebben jullie het qua prijsstelling naar mijn mening moeilijk naast het verdere aanbod. Lastig werken natuurlijk in een klein taalgebied. Maar ik volg jullie producten met warme belangstelling!

    geplaatst op
  • Punt zes is natuurlijk een nadeel, omdat het je extra moeite en tijd kost. Voordeel is wel dat iOS gebruikers veel meer vertrouwen hebben en minder terughoudend zijn bij het installeren van apps (en vooral updates) doordat ze weten dat de software gecheckt is. De recente actie (lees: noodgreep) van Google om een aantal malware apps op afstand onschadelijk te maken doormiddel van de "remote application removal feature".

    geplaatst op
  • Hallo Ankie,

    Bedankt voor je reactie.
    Voor wat betreft Timolite het volgende. Ik heb geen idee waarom hij blijft hangen? Heb je wel de updates geïnstalleerd? Hij is namelijk rock steady, ook in de volledige versie. Maar weet je wat? Download hem, en als je hetzelfde probleem krijgt, stort ik die € 3,99 terug op je rekening.
    Toevallig dat je over de prijs begint. Ik heb daar net een gespek over gevoerd met een gewaardeerde collega/concurrent. Ik wil er op korte termijn een stukje over schrijven. Als het aan mij ligt, doen we dat op Marketingfacts, anders zet ik het op books2download.nl.

    geplaatst op
  • Hallo Bert,

    Dank je voor je reactie. Ik kijk uit naar je artikel over prijsstelling.
    Ik ga Timo downloaden voor mijn zoontje en ik weet je te vinden... ;-)

    geplaatst op
  • Prima en duidelijk stuk. Het is inderdaad te vroeg om nu al een streep ergens doorheen te halen. En waarom zou je ook, je moet als producent kijken waar je op gevonden wil worden en waar het rendement ligt als je je app verkoopt.
    Maar nogmaals gaat dit verhaal niet voor alle apps op. Wanneer je iets produceert om de klant te informeren over je producten of dat je iets maakt om je klant te helpen je producten aan te schaffen wil je een groot bereik en zul je op meerdere platformen aanwezig moeten zijn.

    Maar in dit duidelijke geval ben ik het eens met de hierboven genoemde argumenten.

    geplaatst op
  • Hi Dim,

    Ik ben ervan overtuigd dat 'android' ons nog een kunstje gaat leren. Maar de winkel moet gewoon beter. Ik dacht te horen dat er eind van dit jaar een flinke verbetering te verwachten is op dat gebied. Dus vooral over localization. Weet jij daar al meer van?
    Bovendien waardeer ik het zeer dat je als belangrijke meneer in android-land, niet de 'hakken in het zand' mentaliteit vertoont en ruiterlijk toegeeft dat er nog veel voor verbetering vatbaar is. Daar kunnen veel Apple-diehards een voorbeeld aan nemen.

    geplaatst op
  • Interessant om dit vraagstuk eens vanuit die kant te belichten. Bedankt voor die inzichten.

    Ik denk dat veel beslissingen over het wel of niet maken van een Android, iOS, of andere aanbieden App voor een groot deel ook te maken heeft met geloof in het platform op lange termijn. In feite staat die hele markt natuurlijk sowieso in de kinderschoenen. Apple was eerder en is dus wat verder en je noemt een aantal terechte nadelen van de Android market. Maar die nadelen zijn te overbruggen als je geloofd in het platform op middellange termijn.

    Je geeft zelf al aan dat Android op dit moment voor jullie financieel niet uit kan. Maar je weet ook dat de markt voor smartphones hard groeit en dat Android het op die markt goed doet. Dus er is een grote kans dat er een moment komt waarop het wel financieel uit kan. Misschien is dat over aan half jaar. Misschien over twee jaar. Maar als dat moment komt wil je wel goed beslagen ten ijs komen.

    En de beste manier om dat te doen is nu al ervaring opbouwen. Dus ik zou dan, mits je wat budget hebt, toch een Android App ontwikkelen en in de Android Market zetten. Maak een simpelere versie om de kosten wat te drukken. Waarschijnlijk maak je er wat verlies op, maar als organisatie leer je er wel een hoop van en dat is volgend jaar je concurrentievoordeel.

    geplaatst op
  • Thanx for sharing, super artikel met hele goede insights echt uit de markt!

    Ik ben het eens dat de Android market niet goed functioneert. Ben zelf fan van Android, maar veel grotere klant op de itunes app store met mijn ipad.

    Ik ben het wel met dim en remi eens, het is te vroeg om er een streep doorheen te halen en op dit moment experimenteren levert je denk ik een heel groot voordeel op als de markt straks wel beter functioneert.

    geplaatst op
  • Goed artikel. Het feit dat een kinderboek-app in de App Store of Android Market staat, zegt helaas niets over de kwaliteit van de app. Downloadcijfers, ranking en rating zijn weliswaar onmisbaar voor een overzicht, maar reviews, trailers en lite-versies geven de gebruiker de meeste informatie om de kwaliteit van een kinderboek-app te duiden. Het is bij de App Store en Android Market mogelijk om een reactie achter te laten, maar dit resulteert vaak in één juichende of negatieve zin van een echte gebruiker of een doorzichtige positieve reactie van de ontwikkelaar zelf.

    Meer focus op geloofwaardige zichtbaarheid en vindbaarheid van de app wat mij betreft ipv de keuze tussen Android of Apple. Het zijn beide aantrekkelijke grote markten.

    geplaatst op
  • Bedankt voor je compliment Aico, maar ik heb net na zitten denken hoe ik op je kon reageren. Ik kom er niet uit. Ik vind het prachtig dat je een lans breekt voor meer geloofwaardige zichtbaarheid, maar dat je in de laatste zin stelt dat focus op die geloofwaardige zichtbaarheid prioriteit heeft boven de keuze voor de een of de andere winkel, is voor mij totale abacadabra. En dat je zegt dat het beide aantrekkelijke grote markten zijn, lijkt me geen onderwerp van discussie. Misschien ten overvloede, het maakt mij niet uit in welke winkel ik verkoop. Zolang die winkel maar goed is.
    Dussss, tsja???

    geplaatst op
  • Erg leuk om te zien, dat je indirect uitlegt waarom Apple met zn iPhone (vooralsnog) zoveel populairder is dan Android. Als we toch aan het 1-1 `en zijn, dan zou ik zeggen: Demo maken op beide platforms en vervolgens, afhankelijk van de reacties/verzoeken uitwerken tot volwaardige versie.

    geplaatst op
  • Dag Jan,
    Het zou op zich een interessant idee zijn, om zo voor beide platform de optimale app te ontwikkelen. Maar het heeft vooralsnog weinig zin, zolang de winkel van android niet goed genoeg is. It's all about discovery. Het ontwikkelen van een android app is geenszins een probleem en er zijn al veel hele mooie android apps.

    geplaatst op
  • Ik zou toch gaan voor de App store. De app store is veel groter.
    Android heeft slechts 150 duizend app's, tegen over app store met ruim 350 duizend apps.
    Ook lopen uit ervaring android apps soms vast. Apple is gewoon nog altijd beter en ik hoop ook dat dit zo blijft!

    geplaatst op
  • Formaat van de winkel heeft hier weinig of niets mee te maken. Formaat van het platform wel en dat is voor beide partijen groot. Vast lopende apps heb je bij Apple ook....kom op betere argumenten :)

    geplaatst op
  • Goed stuk, alhoewel ik lande op deze pagina op zoek naar een vergelijking tussen Google en Apple geeft stuk dit goed aan hoe men over de functie van de applicatie voorziening denkt bij Apple. Apple is hierin zeer functioneel en dat zegt iets over het bredere idee van IOS (jaja, ze hebben gelijk. Anders had wel OS geheten:-)).

    Dank!

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.