Apple blijft met iPad 2 de tablet markt domineren, aldus Gartner

21 maart 2011, 12:00

Apple’s iPad 2 zal het komende jaar de tablet markt blijven domineren, ondanks de golf aan tablets die dit jaar geïntroduceerd worden. Analyisten van Gartner verwachten dat Apple qua prijsstelling, aanbod van applicaties en hardware specificaties de markt zal blijven aanvoeren. Apple kan haar voorsprong waarborgen door het sterke hardware en applicatie ecosysteem, schaalvoordelen en de opgedane ervaring.

Ze verwachten dat de dreiging van tablets met Android, Windows, WebOS en de RIM PlayBook er niet voor zullen zorgen dat Apple van de troon wordt gestoten. Andere fabrikanten zouden teveel op hardware specificaties focussen, wat de prijs van de apparaten omhoog duwt. In plaats daarvan zouden ze meer moeten focussen op het aanbod van applicaties, en de mogelijkheden dat het de gebruikers biedt. Apple begrijpt dit:

Apple’s focus on putting hardware at the service of user behaviour shows it understands this fact.”

Tegelijkertijd ligt de zwakte van Apple in het weglaten van een aantal belangrijke elementen, zoals een USB aansluiting, SD kaartlezer, toegang tot het bestandssysteem en de ondersteuning van Flash. Eén van de grootste concurrenten van de iPad 2, de op Android 3.0 gebaseerde Motorola Xoom, speelt hier op in door Flash te ondersteunen. Ook ondersteunt de Xoom 4G, helaas in Nederland nog niet relevant maar wel in Amerika en Duitsland waar ze al ver zijn met de aanleg van het 4G netwerk.

De resultaten spreken de uitkomsten van onderzoek van Forrester Research tegen. Dat onderzoek (N=3800) wees uit dat Apple zich wel degelijk zorgen moet maken om de concurrentie, en dan met name om Microsoft. De meerderheid van de ondervraagden gaf aan een Windows-based tablet te willen aanschaffen. De voornaamste reden was dat gebruikers bekend zijn met het besturingssysteem.

iPad 2

Daarnaast verwacht Gartner dat de helft van de iPad bezitters zal overschakelen naar de iPad 2. De belangrijkste beweegredenen: de camera’s en/of status. Gartner verwacht dat de status van de iPad als premium device er voor zorgt dat Apple zijn concurrenten voor blijft.

“While the omission of Flash or an SD slot might be a ‘deal breaker’ for certain user segments, for the majority of people it’s clear they are not a good enough reason right now to look elsewhere when buying a tablet.”

Er zouden in het openingsweekend zo’n 1 miljoen iPad 2’s zijn verkocht. De wachtlijst voor het online bestellen van de iPad 2 zou zijn opgelopen naar 4 tot 6 weken.

Danny Oosterveer
Data-gedreven digital marketeer bij Datasexual

Data-gedreven digital marketeer. Resident bij AMDAX en Burgers' Zoo. Daarnaast vertel ik vaak als spreker over data-gedreven marketing. Auteur van het boek Data-bedreven marketing. Was ruim 5 jaar als growth marketeer werkzaam bij Marketingfacts.

Categorie
Tags

3 Reacties

    Eelke Kuipers

    Na even kort gespeeld te hebben met de Motorola Xoom van een collega moet ik zeggen dat Android 3.0 Honeycomb mij tegen is gevallen. Misschien waren mijn verwachtingen te hoog, maar ik zie dat de interface niet zo natuurlijk werkt zoals ik dat had verwacht. Op de mobiele telefoons is Android inmiddels volwassen geworden, maar Android 3.0 op tablets staat nog in de kinderschoenen. Wat dat betreft vind ik de iPad (1 en 2) nog steeds een voorsprong hebben op de Android tablets, ondanks de extra mogelijkheden.

    In de nabije toekomst gaan we ongetwijfeld betere versies van Android zien, ik wacht daar met smart op 🙂


    21 maart 2011 om 14:04
    Eelke Kuipers

    Zijn Xoom komt uit de US 🙂


    22 maart 2011 om 07:22

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!