Auping toont zich een slechte winnaar

Auping toont zich een slechte winnaar
, Coopr
@josgovaart

Voor veel organisaties is het een eer om het predicaat “Best uit de test” te krijgen van de consumentenbond. Hoewel de consumentengids best wat aan autoriteit heeft ingeboet als het gaat om aankoopbeslissingen is “beste koop” of “best uit de test” nog altijd een mooi kwaliteitsstempel voor producten. Dat vond Auping ook. Hun bedden werden door de consumentenbond als beste uit de test beoordeeld. Mooie kans om daar communicatief iets mee te doen. Auping greep deze gelegenheid aan om de concurrentie af te zeiken. Daar snap ik dus helemaal niets van.

Bovenstaande advertentie stond afgelopen zaterdag op de achterkant van de Volkskrant. Kennelijk zijn er nogal wat kwakzalvers in de beddenbranche. Van die fabrikanten die knollen verkopen voor citroenen. Ik wil best geloven dat Auping hierin gelijk heeft. Dat het Auping een doorn in het oog is dat de beddenbranche maar wat roept over kwaliteit. Ik begrijp ook nog dat Auping het bewezen kwaliteitskeurmerk van de consumentenbond gebruikt om zich af te zetten tegen de concurrentie. Maar dan zo’n dagbladadvertentie? Ik vind het ronduit sneu.

Via Internet pakken ze het net iets geiniger aan. Ze hebben een o-zo-ludiek filmpje gemaakt over kwaliteitsbedden. Met daarachter een filmpje dat laat zien hoe Auping een goed bed maakt. Tsja, dat is natuurlijk geen marketing. Kuch.

Ik vraag me af hoe de discussies tussen marketing en pr hierover geweest zijn. Ik geloof namelijk best dat deze treurige campagne uiteindelijk nog oplevert ook. Vanuit een pr-perspectief wordt je echter wel neergezet als de grootste zeikerd in de branche. En uiteindelijk zullen er veel meer mensen zijn die de advertentie in print gezien hebben dan dat er mensen zijn die het filmpje bekeken hebben. Want dat filmpje is vanaf de site van Auping niet deelbaar. Dus de kans om een beetje sympathiek gevonden te worden is nu ook wel verkeken. Maar daar zal Auping wel weer niet wakker van liggen.


Geplaatst in

Delen

0
0


Er zijn 23 reacties op dit artikel

  • Sodeju daar is een tekstschrijver even flink los gegaan zeg. Wat een negatieve smaak krijgt zo'n verhaal. Het filmpje heeft nog een licht humoristische inslag, doet het in ieder geval beter dan de print advertentie, maar er blijft een cynisch ondertoontje in zitten waardoor het net niet grappig is. Jammer.

    geplaatst op
  • Niemand houdt van gezeik in bed... ;)

    geplaatst op
  • Oei oei oei wat een laag en verschrikkelijk stukje tekst. Weinig originaliteit en schaamtelozen verwijzingen naar directe concurrenten. Auping laat zich op deze manier inderdaad niet van zijn beste kant zien. Het moge duidelijk zijn dat Auping bedden van goede kwaliteit zijn en ik ben van mening dat veel Nederlanders dat ook weten, maar om dat dan op deze manier nog eens goed in het gezicht te drukken van je concurrentie, daar maak je geen vrienden mee.

    geplaatst op
  • haha is dit een grap ofzo? Zo'n tekst publiceer je toch niet? Schandalige communicatie blunder van Auping. Voor mij is het duidelijk: zo'n zuur en onsportief bed hoef ik niet te hebben

    geplaatst op
  • Auping is als een voetballer die na elke val de handen wanhopig in de lucht steekt en minutenlang bij de scheidsrechter bedelt om een gele kaart voor de tegenstander. Universeel wordt dat gedrag negatief beschouwd en geassociëerd met onmacht. In het gunstigste geval blijft het bij een "dat heeft zo'n jongen toch niet nodig" en zelfs dat is voor een merk al schadelijk.

    geplaatst op
  • De advertentie wordt in ieder geval opgepikt door @josgovaart :)

    Het is wel een beetje een Amerikaanse manier van adverteren. Lekker anderen afzeiken.

    geplaatst op
  • Allereerst begrijp ik best waarom ze de Volkskrant nemen voor die advertentie, deze krant wordt immers al jaren de "Azijnbode" genoemd. Daarnaast heeft men zich waarschijnlijk niet verdiept in de hoeveelheid mensen die zo'n tekst advertentie volledig lezen......De kosten van het effectieve bereik van deze boodschap zijn erg hoog kan ik je melden. Als je iets wil afzeiken, doe het dan goed en vooral met veel humor. Dan heb je nog de kans dat mensen het écht leuk vinden en je een viraal effect creëert.

    geplaatst op
  • @jwalphenaar Het is idd een advertentie met impact. Ik lees die dingen zelden.

    geplaatst op
  • Afreageren op een ander is inderdaad Amerikaans. Uitgaan van je eigen kracht typisch Nederlands? Doe mij maar typisch Nederlands dan. Zuurheid is nooit goed voor je merk volgens mij.

    geplaatst op
  • De video staat gewoon hier op YouTube hoor. En even doorklikkend naar de site zie je voldoende manieren om te delen. Ik kan zelfs via Facebook meedoen aan een wedstrijd. Wat betreft die tekst, is het zo anders dan de manier waarop velen van ons in het dagelijks leven over producten praten? Nu gedraagt een merk zich een keer menselijk, is het weer niet goed!

    PS: Ik ben niet verbonden aan Auping of deze campagne.

    geplaatst op
  • Doe het dan op zijn minst nog een beetje Bentley-stylo.

    geplaatst op
  • @Frank
    Qua deelbaarheid. Das slordig van mijn kant. Zag het niet in eerste instantie en vond het niet door te zoeken op Auping in Youtube. Verder zijn advertenties als dit vooral een kwestie van smaak. Ik vind het stuitend arrogant. Jij vindt het menselijk.

    geplaatst op
  • ik vind het wel wat hebben die advertentie. 9 van de 10 mensen lezen toch alleen de kop en laat die nou net briljant gevonden zijn (naar mijn bescheiden mening).

    geplaatst op
  • Zal wel aan mij liggen, maar (idd, zover iemand de copy al leest) is het een duidelijk en onderscheidend verhaal. Zeker niet Nederlands, inspelend op angst, maar wel onderscheidend. Zo creëer je lovers, haters en ook onderscheid.

    geplaatst op
  • Zou de gemiddelde consument niet gewoon denken: "Wat fijn dat Auping mij hierbij probeert te helpen, ik moet inderdaad uitkijken."?

    geplaatst op
  • @Jos - Amerikaans onderzoek heeft uitgewezen dat het afzeiken van de concurrentie werkt.
    Voor de PVV werkt het ook.
    Auping heeft gedacht daar gebruik van te maken.

    Ik ben het met Marnix eens dat a) de meeste mensen alleen de kop lezen en b) de kop wel erg goed gevonden is.

    De rest kan ik niet over oordelen, want ik behoor in dezen tot de meeste mensen: heb noch het filmpje gezien - de still is daar niet uitnodigend genoeg voor, en de bodycopy... tja. die tijd besteed ik liever aan hier commentaar te zetten :-)

    Wellicht heb je helemaal gelijk als je je er in verdiept- maar voor de massa valt het best mee.

    P.s. ik heb aan afzeikreclame ook een hekel, al kan ik me wel de frustratie voorstellen als je echt een goed product hebt en anderen komen met kut-producten met hetzelfde keurmerk en halen zo de waarde van jouw product omlaag. VB: Hoe irritant is het dat CoolBest in het koelschap is gekomen - daarmee is de gepercipieerde waarde van een ander sapje in het koelschap direct omlaag gegaan. Daar sta je dan met je premium product - die nu overgewaardeerd lijkt terwijl jouw product wel waarde toevoegt boven appelsientje en CoolBest dat niet doet.

    geplaatst op
  • Eens met jullie dat het een kwestie van smaak is. Maar áls je afzeikt, doe het dan creatief. De online variant is iig een poging daartoe. Dat kun je van de dagbladadvertentie niet zeggen. De bodytekst van de advertentie haalt natuurlijk keihard- de op zichzelf creatieve- kop onderuit.

    geplaatst op
  • Het valt allemaal wel mee denk ik. Auping heeft extra publiciteit en maakt een kwalitatief statement dat blijft hangen. Toch moet een merk zich positioneren vanuit zijn eigen kracht. Bijvoorbeeld Rabobank, Leolux en Volkswagen doen dat heel goed. Maar ook Auping kan en doet het; 'geen bed ventileert beter' is toch een hele sterke campagne. Auping kan zich deze zij-stap goed veroorloven. Het is absoluut geen misstap.

    geplaatst op
  • Jos, even een kritische benadering met een aantal vragen mijnerzijds. In feite ben jij nu ook aan het afzeiken. Niet de concurrentie, maar toch. Vanuit een negatieve insteek benader jij een derde partij. Dit bedoel ik serieus: zet jij jezelf als PR-adviseur óók niet neer als de 'grootste zeikerd in de branche'? (Zijn jouw woorden).

    Het is namelijk erg makkelijk om anderen af te kraken, veel moeilijker is het zélf iets goeds neer te zetten. Ik zeg overigens niet dat je dit niet mag afzeiken, sterker nog, ben het in wezen wel met je eens. Maar als je zelfkritisch bent, is het nodig om zo 'los' te gaan op een merk dat verder blijkbaar erg zijn best heeft gedaan om een goed product voor zijn klanten te maken?

    En, om te verwijzen naar je de reactie van je collega Jody op je blog 'slechte PR is slechte PR. Punt uit', werkt zo'n negatieve benadering op de korte termijn misschien in je voordeel, maar zou het op de lange termijn niet schadelijk voor je kunnen zijn?

    Nogmaals, het zijn vragen.

    geplaatst op
  • @Remco
    <vraag 1: Grootste zeikerd in de branche>
    Ik denk dat dat gezien de reacties onder deze post, behoorlijk meevalt. Er zijn mensen die het met me eens zien, en er zijn er die mijn stukje overdreven vinden. Daarnaast vind ik deze vraag cq suggestie behoorlijk flauw als je kijkt naar de rol die ik probeer te spelen "in de branche". Ik probeer door werk voor klanten maar ook door blogs, zowel hier als op Coopr.nl bij te dragen aan meer kennis en inzicht over "nieuwe pr" Door bijvoorbeeld journalisten en vakgenoten aan het woord te laten. Door studenten te helpen en door internationale pr-toppers aan het woord te laten. Niet echt activiteiten die bij een zeikerd passen, lijkt me. Mensen die mij volgen die zien dat. Dat ik daarnaast zo nu en dan eens een wat scherpere insteek kies: dat klopt. Dat je dat zou kunnen kwalificeren als zuur, of negatief, ach dat kan best. Ik ben kritisch op wat ik zie en heb daar een mening over. Meestal ligt er wel wat onder, volgens mij.

    Vraag 2 :Is het nodig om los te gaan op een merk dat zijn best doet etc.
    Laten we een podium als dit niet overschatten zeg. Het effect van mijn stukje hier op de sales van Auping is 0. Als het al effect heeft dan verkopen ze misschien een bed meer, vanwege de kwaliteitsstempel. Ik kan me werkelijk waar niet voorstellen dat Auping hier écht last van heeft. Ik werd geconfronteerd met een -in mijn ogen- stuitend arrogante dagbladadvertentie van een hele grote jongen in beddenland. Ik zie dat ze online voor een heel andere aanpak gekozen hebben. Dat rijmt voor mij niet met elkaar en is dus relevante content voor Marketingfacts.

    Vraag 3: Dit blog schadelijk voor mij?
    Zie mijn vorige antwoord. Welnee. Net zo min als dat het me wat gaat opleveren.

    geplaatst op
  • Mijn vraag was niet flauw bedoeld, Jos. Mensen die jou geregeld volgen weten dat je geen zeikerd bent. Nu ja, zo af en toe, en dan vooral daar waar het Feyenoord betreft ;-). Maar mensen die dat niet doen, oordelen mogelijkerwijs op een paar scherpe blogs en zien niet het grotere verhaal. Ging mij er vooral om of je daar over nagedacht hebt. Negatief valt veel meer op dan positief. Dat weet je zelf ook. Nogmaals, het zijn vragen.

    Ik bespeur bij veel bloggers een sterke voorkeur om de boel eens lekker aan te pakken, vaak ook helemaal terecht. Maar of we daar nu iets van leren, vraag ik mij af? Kan het in dit geval niet beperkt blijven tot het maken van een foto, delen op Twitter, even lekker ergeren met z'n allen en de volgende 3 minuten zijn we weer bezig met het volgende onderwerp?

    Michael van Os, niet de minste als oud capo van Adformatie, ziet de humor overigens in van de reclame. Tja. Zo kun je het ook bekijken. Blijft in mijn ogen een ruktekst.

    geplaatst op
  • Vandaag zag ik ook een advertentie van Swiss Sense voorbij komen op de achterkant van Trouw. Hun boxspring werd met een magere voldoende beoordeeld. In de advertentie reageren zij ongelukkig op de test van de consumentenbond.

    In de advertentie staat ook een url waarin ze dieper ingaan op de bewuste test. Hier pakken ze het wat mij betreft wat slimmer aan. Ze hebben een zacht matras ingestuurd en de consumentenbond heeft getest met zware gewichten. Als Swiss Sense dat vooraf wist zouden ze een stuggere matras hebben gestuurd. Ieder mens is immers anders (en Swiss Sense heeft daar blijkbaar een oplossing voor).

    Ik heb geen afbeelding van de advertentie maar wel de link naar de verklaring van Swiss Sense.

    geplaatst op
  • Misschien had Auping het toch niet zo slecht gezien? Eerst moesten ze het Zwitserse kruisje uit hun logo verwijderen, nu de hele naam.....

    http://www.boek9.nl/items/iept20140722-hof-den-haag-recticel-v-swiss-sense

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.