Auping toont zich een slechte winnaar

14 maart 2011, 12:31

Voor veel organisaties is het een eer om het predicaat “Best uit de test” te krijgen van de consumentenbond. Hoewel de consumentengids best wat aan autoriteit heeft ingeboet als het gaat om aankoopbeslissingen is “beste koop” of “best uit de test” nog altijd een mooi kwaliteitsstempel voor producten. Dat vond Auping ook. Hun bedden werden door de consumentenbond als beste uit de test beoordeeld. Mooie kans om daar communicatief iets mee te doen. Auping greep deze gelegenheid aan om de concurrentie af te zeiken. Daar snap ik dus helemaal niets van.

Bovenstaande advertentie stond afgelopen zaterdag op de achterkant van de Volkskrant. Kennelijk zijn er nogal wat kwakzalvers in de beddenbranche. Van die fabrikanten die knollen verkopen voor citroenen. Ik wil best geloven dat Auping hierin gelijk heeft. Dat het Auping een doorn in het oog is dat de beddenbranche maar wat roept over kwaliteit. Ik begrijp ook nog dat Auping het bewezen kwaliteitskeurmerk van de consumentenbond gebruikt om zich af te zetten tegen de concurrentie. Maar dan zo’n dagbladadvertentie? Ik vind het ronduit sneu.

Via Internet pakken ze het net iets geiniger aan. Ze hebben een o-zo-ludiek filmpje gemaakt over kwaliteitsbedden. Met daarachter een filmpje dat laat zien hoe Auping een goed bed maakt. Tsja, dat is natuurlijk geen marketing. Kuch.

Ik vraag me af hoe de discussies tussen marketing en pr hierover geweest zijn. Ik geloof namelijk best dat deze treurige campagne uiteindelijk nog oplevert ook. Vanuit een pr-perspectief wordt je echter wel neergezet als de grootste zeikerd in de branche. En uiteindelijk zullen er veel meer mensen zijn die de advertentie in print gezien hebben dan dat er mensen zijn die het filmpje bekeken hebben. Want dat filmpje is vanaf de site van Auping niet deelbaar. Dus de kans om een beetje sympathiek gevonden te worden is nu ook wel verkeken. Maar daar zal Auping wel weer niet wakker van liggen.

Jos Govaart
PR Adviseur bij Coopr

Ondernemen, wars van de gebaande paden en overboord met het traditionele denken. Jos Govaart bezit al een jarenlange online ervaring. En hij is ervan overtuigd dat de macht van het vertellen van verhalen alleen maar groter wordt. De toekomst is storytelling en dus PR! Jos is fan van Feyenoord, Breda, Apple, bloggen en Mad Men.

Categorie
Tags

18 Reacties

    Koen Roumen

    Sodeju daar is een tekstschrijver even flink los gegaan zeg. Wat een negatieve smaak krijgt zo’n verhaal. Het filmpje heeft nog een licht humoristische inslag, doet het in ieder geval beter dan de print advertentie, maar er blijft een cynisch ondertoontje in zitten waardoor het net niet grappig is. Jammer.


    14 maart 2011 om 12:54
    Remco de Vries

    Niemand houdt van gezeik in bed… 😉


    14 maart 2011 om 13:00
    Jochem

    Oei oei oei wat een laag en verschrikkelijk stukje tekst. Weinig originaliteit en schaamtelozen verwijzingen naar directe concurrenten. Auping laat zich op deze manier inderdaad niet van zijn beste kant zien. Het moge duidelijk zijn dat Auping bedden van goede kwaliteit zijn en ik ben van mening dat veel Nederlanders dat ook weten, maar om dat dan op deze manier nog eens goed in het gezicht te drukken van je concurrentie, daar maak je geen vrienden mee.


    14 maart 2011 om 13:06
    henk de vries

    haha is dit een grap ofzo? Zo’n tekst publiceer je toch niet? Schandalige communicatie blunder van Auping. Voor mij is het duidelijk: zo’n zuur en onsportief bed hoef ik niet te hebben


    14 maart 2011 om 13:24
    Anders

    Auping is als een voetballer die na elke val de handen wanhopig in de lucht steekt en minutenlang bij de scheidsrechter bedelt om een gele kaart voor de tegenstander. Universeel wordt dat gedrag negatief beschouwd en geassociëerd met onmacht. In het gunstigste geval blijft het bij een “dat heeft zo’n jongen toch niet nodig” en zelfs dat is voor een merk al schadelijk.


    14 maart 2011 om 13:48
    Jan Willem Alphenaar

    De advertentie wordt in ieder geval opgepikt door @josgovaart 🙂

    Het is wel een beetje een Amerikaanse manier van adverteren. Lekker anderen afzeiken.


    14 maart 2011 om 13:59
    Jeroen Bos

    Allereerst begrijp ik best waarom ze de Volkskrant nemen voor die advertentie, deze krant wordt immers al jaren de “Azijnbode” genoemd. Daarnaast heeft men zich waarschijnlijk niet verdiept in de hoeveelheid mensen die zo’n tekst advertentie volledig lezen……De kosten van het effectieve bereik van deze boodschap zijn erg hoog kan ik je melden. Als je iets wil afzeiken, doe het dan goed en vooral met veel humor. Dan heb je nog de kans dat mensen het écht leuk vinden en je een viraal effect creëert.


    14 maart 2011 om 14:02
    josgovaart

    @jwalphenaar Het is idd een advertentie met impact. Ik lees die dingen zelden.


    14 maart 2011 om 14:16
    Maurice Beerthuyzen

    Afreageren op een ander is inderdaad Amerikaans. Uitgaan van je eigen kracht typisch Nederlands? Doe mij maar typisch Nederlands dan. Zuurheid is nooit goed voor je merk volgens mij.


    14 maart 2011 om 15:01
    josgovaart

    @Frank

    Qua deelbaarheid. Das slordig van mijn kant. Zag het niet in eerste instantie en vond het niet door te zoeken op Auping in Youtube. Verder zijn advertenties als dit vooral een kwestie van smaak. Ik vind het stuitend arrogant. Jij vindt het menselijk.


    14 maart 2011 om 16:49
    Marnix

    ik vind het wel wat hebben die advertentie. 9 van de 10 mensen lezen toch alleen de kop en laat die nou net briljant gevonden zijn (naar mijn bescheiden mening).


    15 maart 2011 om 07:06
    Tobias Braam

    Zal wel aan mij liggen, maar (idd, zover iemand de copy al leest) is het een duidelijk en onderscheidend verhaal. Zeker niet Nederlands, inspelend op angst, maar wel onderscheidend. Zo creëer je lovers, haters en ook onderscheid.


    15 maart 2011 om 07:41
    wimwoning

    Zou de gemiddelde consument niet gewoon denken: “Wat fijn dat Auping mij hierbij probeert te helpen, ik moet inderdaad uitkijken.”?


    15 maart 2011 om 07:50
    koningwoning

    @Jos – Amerikaans onderzoek heeft uitgewezen dat het afzeiken van de concurrentie werkt.

    Voor de PVV werkt het ook.

    Auping heeft gedacht daar gebruik van te maken.

    Ik ben het met Marnix eens dat a) de meeste mensen alleen de kop lezen en b) de kop wel erg goed gevonden is.

    De rest kan ik niet over oordelen, want ik behoor in dezen tot de meeste mensen: heb noch het filmpje gezien – de still is daar niet uitnodigend genoeg voor, en de bodycopy… tja. die tijd besteed ik liever aan hier commentaar te zetten 🙂

    Wellicht heb je helemaal gelijk als je je er in verdiept- maar voor de massa valt het best mee.

    P.s. ik heb aan afzeikreclame ook een hekel, al kan ik me wel de frustratie voorstellen als je echt een goed product hebt en anderen komen met kut-producten met hetzelfde keurmerk en halen zo de waarde van jouw product omlaag. VB: Hoe irritant is het dat CoolBest in het koelschap is gekomen – daarmee is de gepercipieerde waarde van een ander sapje in het koelschap direct omlaag gegaan. Daar sta je dan met je premium product – die nu overgewaardeerd lijkt terwijl jouw product wel waarde toevoegt boven appelsientje en CoolBest dat niet doet.


    15 maart 2011 om 07:51
    josgovaart

    Eens met jullie dat het een kwestie van smaak is. Maar áls je afzeikt, doe het dan creatief. De online variant is iig een poging daartoe. Dat kun je van de dagbladadvertentie niet zeggen. De bodytekst van de advertentie haalt natuurlijk keihard- de op zichzelf creatieve- kop onderuit.


    15 maart 2011 om 08:57
    Martijn

    Het valt allemaal wel mee denk ik. Auping heeft extra publiciteit en maakt een kwalitatief statement dat blijft hangen. Toch moet een merk zich positioneren vanuit zijn eigen kracht. Bijvoorbeeld Rabobank, Leolux en Volkswagen doen dat heel goed. Maar ook Auping kan en doet het; ‘geen bed ventileert beter’ is toch een hele sterke campagne. Auping kan zich deze zij-stap goed veroorloven. Het is absoluut geen misstap.


    15 maart 2011 om 13:04
    josgovaart

    @Remco

    Ik denk dat dat gezien de reacties onder deze post, behoorlijk meevalt. Er zijn mensen die het met me eens zien, en er zijn er die mijn stukje overdreven vinden. Daarnaast vind ik deze vraag cq suggestie behoorlijk flauw als je kijkt naar de rol die ik probeer te spelen “in de branche”. Ik probeer door werk voor klanten maar ook door blogs, zowel hier als op Coopr.nl bij te dragen aan meer kennis en inzicht over “nieuwe pr” Door bijvoorbeeld journalisten en vakgenoten aan het woord te laten. Door studenten te helpen en door internationale pr-toppers aan het woord te laten. Niet echt activiteiten die bij een zeikerd passen, lijkt me. Mensen die mij volgen die zien dat. Dat ik daarnaast zo nu en dan eens een wat scherpere insteek kies: dat klopt. Dat je dat zou kunnen kwalificeren als zuur, of negatief, ach dat kan best. Ik ben kritisch op wat ik zie en heb daar een mening over. Meestal ligt er wel wat onder, volgens mij.

    Vraag 2 :Is het nodig om los te gaan op een merk dat zijn best doet etc.

    Laten we een podium als dit niet overschatten zeg. Het effect van mijn stukje hier op de sales van Auping is 0. Als het al effect heeft dan verkopen ze misschien een bed meer, vanwege de kwaliteitsstempel. Ik kan me werkelijk waar niet voorstellen dat Auping hier écht last van heeft. Ik werd geconfronteerd met een -in mijn ogen- stuitend arrogante dagbladadvertentie van een hele grote jongen in beddenland. Ik zie dat ze online voor een heel andere aanpak gekozen hebben. Dat rijmt voor mij niet met elkaar en is dus relevante content voor Marketingfacts.

    Vraag 3: Dit blog schadelijk voor mij?

    Zie mijn vorige antwoord. Welnee. Net zo min als dat het me wat gaat opleveren.


    15 maart 2011 om 18:59

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!