Social media policy voor ZZP’ers: let op de blauwe garnaal!

9 maart 2011, 11:17

Met de opkomst van social mediagebruik in Nederland worden social media richtlijnen steeds meer gemeengoed in Nederland. Vakbond CNV introduceerde al een standaard protocol, Budeco lanceerde recentelijk zelfs een social media policy generator. Bijeenkomsten van netwerkclubjes bespreken in grote getale de zin en onzin van zulke social media richtlijnen. Zo ook afgelopen maandag bij Platform Communicatie Rotterdam, waar ik een paneldiscussie mocht modereren over social media richtlijnen bij TNT, Aegon, Gemeente Rotterdam en Getronics. Om alvast de discussie aan te zwengelen zou ik een kort praatje houden. Aangezien er bij netwerkclubs doorgaans minstens eenderde ZZP’er is, kwam ik als snel op het volgende onderwerp: heb ik als ‘kleine zelfstandige’ niet óók een social media policy nodig?

Klanten weten van niks

Die vraag hield mij de laatste tijd steeds meer bezig. Zal ik de tweet van mijn klant retweeten, want niemand weet toch dat ik voor deze partij werk? Zal ik inchecken bij mijn opdrachtgever, in de wetenschap dat 2900+ twittervolgers en 400 Faebookvriendjes meegluren? En mogelijk ook de concurrentie, zowel de mijne als van de klant! Is Feest.je wel de juiste tool om op zakelijke plekken in te checken: zo gaf ik een praatje bij Monuta over onder ander social mediarichtlijnen, niet echt een gepaste locatie om feest.je als location based network te gebruiken, toch? Vaak ook hebben mijn klanten nog geen enkel benul waar de informatie terecht kan komen. En als ik tweet over het bedrijf, positief, negatief of neutraal, dan weet mijn opdrachtgever vaak van niks. Er bestaat geen regel die mij verbiedt over het bedrijf te tweeten. De verantwoordelijkheid ligt dus primair bij mijzelf als zelfstandige.

Lees verder onder de presentatie.

Social media policy voor zelfstandigen (ZZP’ers) en de blauwe garnaal

Social media policy voor zelfstandige

Om houvast te krijgen en inzicht te krijgen hoe ik om wil gaan met social media als ZZP’ers, heb ik de volgende richtlijnen geschetst. Het zijn drie aanknopingspunten voor mijn persoonlijke social media policy als zelfstandige geworden.

1. Play nice with the other kids: Niet aan haren trekken, geen ruzie maken. Hard, eerlijk en open zijn mag, maar respect voor de medemensch. Maar lief spelen betekent ook: niet liegen, open zijn over je relatie tot een klant én niet de bully uithangen (sorry, @derots!).

2. Don’t tweet you’re in the toilet!: Is een metafoor, hè? Dat zou ik natuurlijk sowieso NOOIT doen. Is de tweet of status update die je plaats over je klant wel gepast? Zou je vulgaire taal klanten in verlegenheid kunnen brengen? Strookt het gebruik van g- en f-woorden wel met de signatuur van je opdrachtgevers?

3. De wet van de blauwe garnaal: De uitzondering die de voorgaande regels bevestigd, en een andere omschrijving van de klassieker ‘don’t be stupid’. Be funny! Als iets met betrekking tot je opdrachtgever of klant zo leuk, opvallend of interessant is voor je volgers/vrienden, waarom dat dan niet gewoon delen? Normaal gesproken deel ik zelden tot zeer summier informatie over wie ik allemaal adviseer. In het geval van Eduhub weet ik zeker dat ik hun blauwe garnaal Philip mag tweeten. Evenmin hadden ze problemen met de omschrijving ‘rare klanten ;-)’,.

Posted using Mobypicture.com

Jouw blauwe garnaal?

Ach, uiteindelijk komt het allemaal toch neer op gezond verstand. Door er over na te denken op deze manier, ben ik echter wel veel bewuster – en rustiger – geworden met social mediagebruik. Ik ben intussen eigenlijk wel razend benieuwd geworden. Hoe ga jij als zelfstandige, ZZP’er, interimmer, freelancer of bureaudier om met social media? En: Wat is jouw blauwe garnaal?

Foto Rules: Ed.ward/Flickr/CC 2.0

Remco Janssen is de founder van Silicon Canals: een nieuwsplatform voor, door en over startups, scale-ups en technologie in Europa.

Categorie
Tags

3 Reacties

    Mariana Oud

    Ik blijf het onzin vinden, speciale protocollen, regels of richtlijnen voor social media. Zelfs het google-protocol ‘do’nt be stupid’ vind ik aanmatigend. Een verstandig mensch weet heus wel dat zijn uitlatingen vooral op hemzelf afstralen. Iemand die op een bedrijfsfeestje of netwerkborrel de vuile was buiten hangt, roddelt over collega’s, of ‘een boekje opendoet’ over opdrachtgevers brengt zijn eigen imago meer schade toe dan degenen op wie hij zijn pijlen had gericht. Op social media is dat niet anders. De meeste mensen snappen dat echt wel. Op die paar incidenten na, die in de landelijke media zo breed werden uitgemeten, kom ik op twitter, linkedin of facebook eigenlijk nooit van dat soort uitlatingen tegen. Sterker nog: mijn timeline zit af en toe zo vol hyperpositieve, geïnspireerde, stroopsmerende tweets van PR-, Communicatie- en andere collega-zzp’ers, dat ik wel eens heftig verlang naar een een ordinaire, deloyale, foute tweet. Maar ik reken er niet op, want daarvoor zijn we ons allemaal te goed bewust van het effect van social media op ‘personal branding’ :o)


    9 maart 2011 om 19:41
    Maarten Reijgersberg

    Van de directe consequenties van hun updates zijn de meeste mensen zich inmiddels wel bewust. Er zijn echter ook indirecte consequenties van updates die vaak pas aan het licht komen als het kwaad al is geschied. Social media richtlijnen kunnen dan ook heel goed bijdragen aan meer bewustwording van deze indirecte consequenties.

    Een voorbeeld:

    Werknemer X gebruikt Foursquare. Zijn Foursquare logins worden automatisch op zijn privé Twitter-account geplaatst. Dit privé Twitter-account heeft hij aan z’n LinkedIn profiel gekoppeld zonder hierbij de ‘#in-optie’ aangevinkt te hebben…

    Werknemer X gaat een nachtje stappen en houdt een kroegentocht. Bij elke bar checkt hij in via Foursquare en zijn checkin notes worden steeds joliger…

    Reken maar dat werknemer X of zijn werkgever de volgende dag op deze updates wordt aangesproken! Je LinkedIn-profiel is immers ook het visitekaartje van je werkgever…

    Disclaimer: werknemer X in dit voorbeeld ben ik zelf, maar ik ben gelukkig eigen baas 😉


    9 maart 2011 om 21:04
    Annelies Verhelst

    Ik tweet eigenlijk haast nooit over klanten. Wel check ik er met Foursquare gewoon in, weten mijn volgers toch niet dat het een klant is.

    Ook zeg ik dat ik met teksten over onderwerp x bezig ben, zonder de klant te noemen. Ik wil gewoon in die zin beetje objectief blijven, geen spamhoer worden en geen mensen tegen me opzetten.

    Via andere routes (vaak achteraf) kunnen mensen ook wel lezen dat ik iets voor bedrijf x heb gedaan, maar dan op kanalen waar het thuishoort, zoals mijn referentiepagina of LinkedIn.

    En dat geldt dan voor mijn bedrijfstwitter én privétwitter. Al heb ik op die tweede niet echt een socialfilter in die zin dat maar duidelijk moet zijn dat ik voor mezelf spreek en niet voor mijn business. Een ietwat ongenuanceerde mening zegt niets over mijn professionaliteit in elk geval, is mijn insteek, en die werkt tot nu toe prima. Wel had ik er een slotje op tot voor kort om te kijken of het echt uitmaakt, maar nee.


    10 maart 2011 om 14:44

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!