Ad:tech Sydney: Call of Duty doet niet aan digitale marketing

9 maart 2011, 10:03

Digitale marketing bestaat niet. Traditionele marketing evenmin. Marketing is het overbengen van een boodschap, ongeacht het kanaal dat gebruikt wordt, aldus Brad Jakeman tijdens de keynote van ad:tech Sydney. Jakeman is het brein achter de marketing van Call of Duty Modern Warfare 2 en Call of Duty Black Ops: met een opbrengst van 550 miljoen dollar in de eerste verkoopweek de beste lancering in de entertainment industrie ooit. Volgens Jakeman twee keer zoveel als Avatar, Harry Potter en The Dark Knight gecombineerd.

Interessante man, geweldige spreker en een duidelijke boodschap: door digitale en vooral sociale media is marketing onomkeerbaar veranderd. Hij deelt de nieuwe marketing op in de 5 ‘duh’s’. Geen hogere wiskunde, maar logische punten om tegenwoordig rekening mee te houden.

  1. Marketing kan niet meer zonder een goed product. De kwaliteit van een product wordt beoordeelt en beschreven op weblogs, Facebook, Twitter en andere Social Media kanalen. Het is niet mogelijk om een slecht product te vermarkten zonder afgerekend te worden in het social landschap. Met Call of Duty kon hij een product in de markt zetten dat gemaakt is door de beste gameproducers, die op hun beurt hadden samengewerkt met de beste mensen uit Hollywood en de U.S. Navy.
  2. De community achter je merk is niet hetzelfde als je klantendatabase. Een community moet gezien worden als een media kanaal. Aandacht wordt ‘gekocht’ in ruil voor informatie, exclusieve content en respect. Je community wil meer weten dan de gemiddelde klant. Om de kracht van de community te onderstrepen kwam Jakeman met een voorbeeld waar op sociale platforms werd aangekondigd dat er tijdens de pauze van een NBA wedstrijd een preview getoond zou worden van de nieuwste versie van Call of Duty. De bewuste wedstrijd had 22% meer kijkers dan normaalgesproken het geval zou zijn.
  3. De boodschap staat centraal. Er mag geen sprake zijn van een speciale strategie voor een bepaald medium. Wat zich in medium A afspeelt moet vlekkeloos aansluiten op de medium B en vice versa. Het maakt een consument niet uit of hij het laatste nieuws op Twitter of op Facebook leest.
  4. Relevancy is king. Zorg ervoor dat de content die verspreid wordt de moeite waard is om te bekijken. Doet de content het goed op het scherm waarop het bekeken wordt? Zal het viraal worden opgepakt? De content dient dusdanig belangrijk en gewild gemaakt te worden dat het als vanzelf wordt verspreid. Voorafgaand aan de lancering van Call of Duty Black Ops werd een teaser op YouTube uitgebracht waarin fragmenten van het spel te zien waren. De community deed zijn werk door uitgebreid te speculeren over het verwachte spel en daarmee een buzz te creëren. Uiteindelijk gingen sommige fans zover om elke seconde van de video te analyseren, om zo een indruk te krijgen van de nieuwe features.
  5. Teaser

    Genalyseerde teaser

  6. Wie goed doet, goed ontmoet. Consumenten kiezen eerder voor een product of merk dat zich inzet voor een goed doel. Call of Duty heeft dit gedaan met CODE. Call Of Duty Endowment. Een hoog percentage van oorlogsveteranen is werkeloos. CODE probeert de veteranen aan een baan te helpen. Kortom, merken die teruggeven zijn de nieuwe mode.

Een veelbelovende openings keynote. Helaas ook veruit de beste sessie van de dag. In afwachting van betere sessies morgen verblijf ik.

Dit artikel is geschreven door @LisaDijkstra van Traffic4u (marketingmanager op wereldreis).

Onder deze gastblogaccount schrijven auteurs die geen blogger zijn van Marketingfacts. Heb jij een blog die je wilt delen, of wil je graag blogger worden, stuur dan een tweet of mail naar de redactie.

Categorie
Tags

2 Reacties

    Dennis

    “Marketing kan niet meer zonder een goed product.”

    Absoluut niet mee eens. Kijk bijvoorbeeld maar eens naar de comments op de review van deze game op Tweakers.net. De ene na de andere klacht over de multiplayer modus, over bugs op bepaalde consoles, etc.

    Sterker nog: veel oudgediende fans van de Call of Duty serie noemden deze game bij lancering zelfs half afgemaakt. Vanuit veel hoeken kwam keiharde kritiek op de vele fouten in deze game.

    De andere punten zijn prima, maar deze verdiende een kanttekening. Overigens zou ik in plaats van een goed product eerder zeggen over Black Ops: een product met vernieuwende features in een zeer concurrerende markt: games (concurrerend genoeg), shooters (uber concurrentie).


    9 maart 2011 om 13:51
    Lisa Dijkstra

    Goed punt Dennis. Echter ben ik van mening dat elk product, zelfs de hele goede, minder tevreden klanten heeft. De Call of Duty serie staat qua kwaliteit al tijden op hoog niveau, vooral als je het vergelijkt met andere games. Dat fans uren in de rij staan voor de nieuwste release, komt in de eerste plaats door de kwaliteit van het product (van de vorige edities), dat vervolgens als catalysator werkt binnen de sociale media.

    Uiteraard is de Call of Duty community kritisch. Juist omdat ze zo betrokken zijn. Maar zolang deze betrokkenheid bestaat, zal de game gekocht en gespeeld worden. Wellicht dat de verkoopaantallen van de volgende Call of Duty ons nog het meeste kunnen vertellen over de kwaliteit van Call of Duty Black Ops.


    9 maart 2011 om 21:41

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!