Link Building: Een inleiding

3 maart 2011, 09:45

Dat links belangrijk zijn voor rankings in de zoekmachines, dat weten de meeste mensen ondertussen wel. Hoe dat werkt en op welke manieren een link je ranking kan beïnvloeden is vaak echter onduidelijk en ook het onderwerp van vele fabels, geruchten, halve en hele waarheden. Dit artikel poogt de basis van link building zo helder mogelijk uit te leggen en enkele van die fabels te ontkrachten.

Hoe helpt een link?

Een link naar je site “helpt” op vier manieren:

  • Hij voegt waarde toe aan de “ontvangende pagina” waardoor deze beter kan ranken.
  • Hij voegt waarde toe aan het gehele domein, waardoor elke pagina beter kan ranken.
  • De tekst van de link is een indicatie voor Google waar de website en meer specifiek waar de ontvangende pagina over gaat.
  • Er klikken bezoekers op die link, hij levert dus zogenaamd “direct verkeer”.

De waarde van een link voor de ontvangende pagina wordt ook bepaald door het onderwerp van de pagina waar de link op staat. Een link van een pagina die qua onderwerp gelijk is aan de ontvangende pagina heeft een veel hogere waarde dan een link van een pagina die gaat over een totaal ander onderwerp.

Bovendien geldt dat een link vanuit de tekst van een artikel meer waard is dan een link vanuit een sidebar of een footer. Een link is ook minder waard naarmate er meer links op een pagina staan.

Wat is dan een goede link?

Stel, je bent met link building bezig en je kunt zelf kiezen waar je een link gaat plaatsen en waar je die naar toe wil linken. Je moet dan een afweging maken op basis van de volgende vragen:

  • Hoe sterk is de site / pagina die naar mij gaat linken?
  • Welke ontvangende pagina’s op mijn site liggen het meest voor de hand qua onderwerp?
  • Welke pagina van die set voor de hand liggende pagina’s levert het meeste op als deze goed rankt?
  • Welke pagina ligt het meest voor de hand voor de bezoeker die op die link klikt?

De laatste vraag is vaak de beste vraag om te stellen: link building levert, als het goed gedaan wordt, betere rankings én meer direct site verkeer op. Wel is het zo dat in de meeste gevallen de bezoekers die direct door die link op je site komen zich anders gedragen dan bezoekers die uit de zoekmachine op die pagina komen. Stel dat je een link krijgt van bijvoorbeeld Libelle: het overgrote deel van de bezoekers via die link zal vrouw zijn en gemiddeld wat ouder. Daar moet je je pagina dan op inrichten. Als die pagina echter tegelijkertijd beter gaat ranken en dus een zeer divers publiek trekt vanuit de zoekmachine is het belangrijk om daar óók rekening mee te houden.

Hoe sterk een site is kun je beoordelen op basis van een serie criteria, PageRank is er 1 van, maar vaak niet erg accuraat. MozRank wil nog wel eens helpen, maar eigenlijk het meest simpelste is vaak: rankt de pagina in de top 20, 30 of zelfs 50 voor termen die gerelateerd zijn aan de pagina waar je naar toe wil linken. Is het antwoord op de laatste vraag ja, dan is een link op die pagina vaak al een goed idee.

De link tekst

Als je besloten hebt naar welke pagina je gaat linken komt de volgende vraag: welke link tekst gebruik je? Ook de link tekst heeft weer invloed op twee dingen:

  • De link tekst zegt voor de zoekmachine iets over of het onderwerp van de pagina waar de link heen wijst en kan helpen bij de kans van die pagina om te ranken voor die term. Als je wil ranken voor “architect Den Bosch”, helpt het als je links naar de desbetreffende pagina hebt met link teksten als “Architect Den Bosch”, “Architect uit Den Bosch”, “Architect in Den Bosch” etc.
  • De link tekst heeft ook gevolgen voor hoe veel mensen zullen klikken op die link. Hoewel vanuit bovenstaand oogpunt “Klik hier” een hele slechte link tekst is, je wil immers niet ranken voor “klik hier”, levert het wel vaak meer clicks en dus bezoekers op.

Je moet hier ook niet te ver in gaan. Als alle links, of een te groot percentage van de links naar jouw site als link tekst “Architect Den Bosch” hebben, spring je er heel gemakkelijk uit als spammer. Het is dus verstandig om link teksten goed door te wisselen.

Zoals je ziet, dit zijn niet geheel triviale beslissingen, die je per site opnieuw moet nemen. Je hebt niet altijd de controle over de link tekst en eerlijk gezegd is dat maar goed ook; anders zouden veel te veel sites een over-geoptimaliseerd “link profiel” hebben. Omdat je dit soort beslissingen per site moet maken is er zoiets als een “backlink package” kopen, iets wat helaas nog aan de orde van de dag is, vaak een enorm foute beslissing.

Link building doe je voor de lange termijn, hoewel je soms heel snel kunt verbeteren in rankings is het iets wat je zult moeten blijven doen. Goede links zijn vaak het gevolg van goede content of diensten op je eigen site, dus focus niet alleen op link building maar bekijk het geheel.

Zijn er regels over links?

Er zijn twee soorten regels van invloed op zoekmachine optimalisatie en dus ook op link building. Allereerst zijn er de regels van de zoekmachines, meer specifiek voor Nederland: Google. Daarnaast is er de reclame wetgeving, deze regels verschillen per land maar hebben binnen de EU over het algemeen wel dezelfde strekking.

Wat Google zegt over links

Google geeft in het artikel over link schemes een aantal voorbeelden van links die je ranking negatief kunnen beïnvloeden. Dit gaat om zowel links op jouw site naar andere sites (link dus niet naar spam sites), als om links naar jouw site. Het meest duidelijk zijn ze over betaalde links: die zijn in strijd met de richtlijnen en kunnen je een ban opleveren.

Dat wil niet zeggen dat zulke links direct een negatieve impact hebben, sterker nog, op korte termijn levert het vaak winst op, en vaak moet Google manuele actie nemen om de links niet meer te laten tellen. Google kan immers niet altijd automatisch zien of dat er betaald is voor een link of niet. Maar zeker na het recente nieuws over JC Penney en Overstock.com, die beiden door Google gestraft werden in de rankings én door de pers publiekelijk te schande werden gezet, mag toch duidelijk zijn dat het risico niet waard is.

Google heeft recentelijk een artikel gepubliceerd over quality links op het Google Webmaster Blog, ook het lezen waard.

Wat de wet zegt over links

Ik benoemde het recent al in mijn artikel over reclame richtlijnen vs links: als iets reclame is moet het ook als zodanig aangemerkt worden. Een betaalde link zou je kunnen zien als reclame en zou dus dan ook als zodanig duidelijk zichtbaar moeten zijn. Nou zie ik nog niet direct 1-2-3 enorme rechtszaken volgens als dit niet gebeurt, maar het is goed om in het achterhoofd te houden. Het is ook een van de redenen waarom ik nog steeds énorme vraagtekens heb bij het principe van clean of direct linking door affiliates.

Meer lezen over link building?

Omdat er ontzettend veel geschreven wordt over link building en het overgrote deel van de artikelen over link building meer onzin dan zin bevat wil ik jullie wijzen op enkele blogs over link building die wél de moeite waard zijn:

  • Wiep.net

    Het blog van de internationaal meest bekende Nederlandse link builder Wiep Knol, die trouwens ook blogt in het Nederlands, en wel op linkbuilding.nl.

  • Eric Ward aka LinkMoses

    Toen ik begon aan mijn eerste klas van het Gymnasium, in 1994, was deze man al full time bezig met link building. Zijn inzichten zijn dan ook gebaseerd op een schat aan ervaring.

  • LinkSpiel van Debra Mastaler

    Door link building meer te bekijken vanuit een marketing standpunt heeft ze een bredere aanpak.

  • Linkbuilding door E-Tail

    Het blog van zuiderbuur Dave Lorrez, die een heerlijk no nonsense blik op link building heeft.

Joost de Valk
Oprichter en Chief Product Officer bij Yoast

Ik ben een internet entrepreneur. Ik ben oprichter van Yoast waar ik op het moment Chief Product Officer ben. Daarnaast ben ik investeerder in en adviseur van diverse startups waaronder WordProof.

Categorie
Tags

11 Reacties

    mark de wit

    Joost,

    Helder artikel mijn complimenten. Een vraag: welke plek nemen de social media channels (Twitter, Facebook, Youtube) in in Linkbuilding strategieen?

    Bij voorbaat dank voor je reactie!

    Mark


    3 maart 2011 om 11:04
    Hendrik van Zwol

    Onlangs is door Google bekend gemaakt dat ook Twitter in het Google algoritme is opgenomen. Dit betekent dat ook sociale media zoals Twitter steeds meer invloed gaat krijgen. Bij Twitter wordt onder andere gekeken naar het aantal followers en retweets. Daarnaast is de autoriteit van een persoon ook belangrijk. Een tweet van Bill Gates zal bijvoorbeeld meer invloed hebben op de linkkwaliteit dan een tweet van Pietje Puk.

    Ik denk dat het vooral belangrijk is om te kiezen voor een combinatie van verschillende linkbuilding strategieën. Maak dus gebruik van een weblog, laat bezoekers recensies schrijven en maak gebruik van sociale media.


    3 maart 2011 om 11:33
    jdevalk

    @Mark: ben het redelijk eens met wat Hendrik zegt: het is absoluut een onderdeel. Ben express niet ingegaan op de verschillende tactieken, dat is een post voor een ander moment en eerlijk gezegd ook voor iemand anders. Ik wilde voornamelijk proberen om zo bondig mogelijk uit te leggen hoe het “ongeveer” werkt 🙂


    3 maart 2011 om 11:38
    mark de wit

    Hendrik,

    Dank voor je input. Je hebt het niet over Facebook irt linkbuilding is dat een ‘black box’ of doet Bing daar meer mee?


    3 maart 2011 om 11:39
    Karel

    Goed artikel Joost!

    Waar ik wel benieuwd naar ben is of de linkwaarde (linkjuice) ook meetbaar is per link. De hoeveelheid backlinks is natuurlijk wel zichtbaar en je krijgt wel een indicatie voor de kracht (door PR externe link, aantal links op de pagina etc.) maar is elke link ook absoluut meetbaar qua kracht wat het doorgeeft? Met andere woorden: weet jij of hier een tool voor is?


    3 maart 2011 om 11:40
    jdevalk

    @mark voor Google is FB grotendeels een black box. Voor Bing is het relevanter, maar Bing is niet relevant in NL.

    @Karel nee, dat is eigenlijk niet te doen. Waarbij je wel van te voren kunt weten dat bepaalde links GRUWELIJK veel waarde gaan opleveren, maar dat is niet echt te quantificeren.


    3 maart 2011 om 11:52
    Karel

    @Yoast Ben je bekend met het programma SEO Spyglass? Deze geeft wel een waarde van elke link op basis van de inkomende/uitgaande links + Pagerank + aantal andere factoren. Enig idee in hoeverre deze waardes betrouwbaar zijn? Wanneer het kwantificeerbaar wordt/is, weet je pas echt welke links interessant zijn en waar je de pijlers op moet richten!


    3 maart 2011 om 11:59
    martinplanken

    @Joost Ik ontwikkel een op WordPress gebaseerd community platform met seo tools. Graag laat ik je de showcase zien. Interesse? DM anders ff op @Topshelf_Media Met sociale groet, Martin


    3 maart 2011 om 20:42
    pyjama

    zijn de waardes die SEO Spyglass voor google op nul zet ook echt op waardeloos? Vaak zijn het er best veel..


    15 november 2011 om 12:34
    Arold Lammertink

    Ik heb een vraag omtrent content van een webshop.

    De artikelen zijn het zelfde en de informatie over een product zal ook niet (veel) verschillend zijn.

    Hoe is het dan mogelijk om boven een soort gelijke webshop getoont te worden?


    4 augustus 2013 om 07:28

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!