Facebook ad clicks lager dan gemiddeld

14 februari 2011, 05:26

Meer dan 11.000 Facebook ads werden onderzocht in dit rapport van WebTrends (pdf, via SearchEngineLand & Clickz) dat alweer twee weken uit is. Advertising op Facebook doet het maar half zo goed als gemeten wordt in clicks dan netwerk-gedreven banner ads. Bij Facebook liggen de clikthrough rates (CTR’s) op 0.05% in 2010 (lager dan de 0.06% in 2009) en dat is dus de helft lager dan het gemiddelde van 0.10%. “Facebook apparently has some distance to cover before it achieves the utopian vision of social advertising,” schrijft Clickz. Waar onderzocht wordt, is discussie. Bekijk hieronder het volledige rapport:

Uit de analyse blijkt, dat mensen in de leeftijdsgroep van 44 tot 64 méér klikken, evenals lageropgeleiden. Een terzijde bij het onderzoek is in ieder geval dat de resultaten alleen gelden voor de US-markt. Ander terzijde wordt gemaakt door Clickz en die gaat over de waarde van CTR’s in relatie tot sales en branding:

“While click-throughs have long been an important online metric, marketers are naturally more interested in creating sales and brand engagement. And the promise for social advertising on Facebook’s platform revolves around friends affecting other friends’ purchase and interest behaviors.”

Hierop aansluitend is de ontwikkeling van “Likevertising” dat Facebook vorige week introduceerde een boeiende. Likes worden omgezet in advertenties (als er tenminste een advertentie op is ingekocht) naar je vrienden. Meer daarover hier.

Van april 2007 tot juni 2011 was ik freelance editor/ communitymanager / hoofdredacteur bij Marketingfacts. Tussendoor werkte ik bij Insites Consulting, IDG Nederland, Saatchi&Saatchi;/Leo Burnett (voor Samsung) en voor onderzoeksbureau WUA. Vanaf 1 november 2021 vorm ik samen met Luuk Ros de hoofdredactie van Marketingfacts.

Categorie
Tags

4 Reacties

    Chris Hanselaar

    Ik herken deze resultaten wel. Voor diverse opdrachtgevers zéér nauwkeurig getargete advertenties ingezet en de resultaten waren vergeleken met de bestaande campagnes op google en de diverse affiliatenetwerken bedroevend, niet alleen qua clicks maar ook qua conversie. Facebook advertising durf ik ondanks alle guru’s die menen te weten hoe je kan optimaliseren niet meer voor te leggen.


    15 februari 2011 om 13:37
    Sjef Kerkhofs

    @Chris: voor een deel ga ik mee in je ervaringen. Wij merken dat met name minder ‘gerichte’ campagnes een treurige CTR hebben, tegen uiteindelijk hoge kosten. Vaak nog hoger dan AdWords.

    Echter, onze ervaringen met gerichte campagnes (bijvoorbeeld richting een fanpage) zijn erg goed. Relatief lage CTR, maar ook enorm lage kosten. We maken met regelmaat mee dat we bijvoorbeeld 0,03 euro per klik kwijt zijn, aanzienlijk lager dan AdWords.

    Het is overigens ook wel erg afhankelijk van het type klant. Logischerwijs moet je product/dienst aansluiten bij het gedrag van je facebook-doelgroep.

    Iemand nog andere ervaringen?


    18 februari 2011 om 21:59
    Chris Hanselaar

    @Sjef Hi Sjef! Dit brengt ons een stuk verder! Als je het zo leest is FB advertising dus geschikt voor de eigen omgeving (FB) maar minder geschikt voor conversie (transactie) gerichte stromen naar de eigen website.

    Hiermee lijkt me wel dat FB advertising dan adequaat is voor partijen die een eigen FB pagina onderhouden (en waarbij dit dus centraal onderdeel is van de online strategie) en minder voor ‘gewone’ online adverteerders.

    Daarnaast vraag ik me voor Nederland nog wel af wat het sociale profiel is van de gemiddelde FB gebruiker. Ik vermoed relatief vaker hoogopgeleid dan de Hyves gebruiker, en dus met een andere interesse.

    Herken jij dit?


    19 februari 2011 om 09:28
    Sjef Kerkhofs

    Hey Chris, thanks! Wij merken inderdaad met name sterke resultaten richting een fanpage. Directe ads naar bijvoorbeeld een verkoopsite werken minder.

    Over het gemiddelde profiel van de Facebook gebruiker in NL kan ik niet met 100% zekerheid iets melden. Wel merk ik dat het om een relatief volwassen groep gaat die serieuzer is dan op bijvoorbeeld Hyves. Daarnaast is de interactiegraad op Facebook heel anders. Facebookers kiezen snel voor een ‘like’, waar op Hyves mensen vrij snel bereidt zijn te krabbelen en foto’s te plaatsen (zeker jongeren). Dit is echter gebaseerd op onze ervaring…vergeet dat niet.


    19 februari 2011 om 09:33

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!