• Mobile
    wordt gesponsord door

Sizz gelanceerd: Hebben vrouwen een speciale telecom aanbieder nodig?

Sizz gelanceerd: Hebben vrouwen een speciale telecom aanbieder nodig?

Jawel. Vanaf maandag 7 februari 2011 hebben we er een nieuwe mobiele provider bij. Sizz. En Sizz is er niet zomaar één. Nee, het is een mobiele provider speciáál voor vrouwen, uit de koker van Vodafone en RTL. Wij vrouwen begrijpen namelijk niets van ingewikkelde telefoonfuncties zoals het versturen van smsjes. En over het downloaden en installeren van apps, breken we onze hoofden al helemaal liever niet. Bij Sizz hebben ze daarover goed en grondig nagedacht.

Daarom staat vanaf de prijsstelling tot aan de communicatie het gebruikersgemak voor ons vrouwen centraal. Het verkooppersoneel is getraind om het niet te hebben over onduidelijke datalimieten, maar kan ons precies uitleggen hóeveel foto’s je naar je Facebook account kunt versturen. Kijk, dat begrijpen we.

Maar er is meer. Als Sizz-abonnee krijg je via de Sizz app toegang tot een selectie van RTL-programma’s, zoals ‘RTL Boulevard’, ‘Editie NL’ en ‘Goede Tijden, Slechte Tijden’. Gratis en zonder reclame. Een extra usp vindt Sizz de zogenaamde videosnacks, zoals een GTST-preview een dag voor uitzending. Als klap op de vuurpijl krijg je als cliënte van Sizz ook voorrang bij de kaartverkoop van verschillende evenementen, bijv. voor de opnamen van de nieuwe reeks van ‘The Voice of Holland’. Het mag duidelijk zijn, RTL heeft een flinke vinger in de pap. Logisch: Sizz is een gezamenlijk merk van Vodafone en RTL Nederland.

Nou zijn deze programma’s niet echt my cup of tea, maar goed, voor veel andere vrouwen wellicht wel. En het moet gezegd worden. De vormgeving van http://www.sizz.nl is mooi en catchy. Om het overzicht te houden is er een beperkte keuze in smartphones. De Blackberry Bold, HTC Desire en Wildfire, Samsung Galaxy S, de Nokia 6700, C7 en E72 en natúúrlijk de iPhone4.

Jubelnamen

De abonnementen zijn verdeeld in pakketten met amicale jubelnamen: Fan, Talent, Friend, Lover en Addict. De abo’s zijn all-in, dus bellen, smsen en online gebruik in 1 bundel. Da’s makkelijker en het tarief voor wat je buiten de bundel belt, smst of internet is even hoog als de bundelprijs. Dus dat is best fraai. Maar! Sizz biedt géén onbeperkt internet. Met mijn mobiele gebruik moet ik daar niet aan denken. Ik ben continu online. Twitter, Facebook, LinkedIn, Internet, e-mail en alle fijne Messenger appjes zoals Whatsapp en Beluga. Dus de limiet is snel bereikt. Zéker als ik al die gezellige GTST-afleveringen wil bekijken. Die eigenlijk de trigger zouden moeten zijn om het abonnement af te sluiten in the first place. Is dit soms het verdienmodelletje?

Wat ik wel positief vind aan het Sizz concept, is de uitleg over veel functionaliteit door filmpjes. Ik lees inderdaad bijna nooit een manual. Geen geduld voor en meestal wijst het zich vanzelf. Die filmpjes zijn dan best prettig. Alhoewel ook Twitter natuurlijk een effectieve vraagbaak is, getuige mijn recente tweet met een vraag over gebruik van de Android Tweetdeck app. Veel nuttige replies. Van mannen. En 1 reply van een vrouw. Ook zij had het probleem en had daardoor de app zelfs al van haar telefoon gegooid. Ergo, filmpjes zijn fijn. Dat heeft Sizz goed begrepen.

Tone of voice

Wat ze naar mijn mening niet goed doorhebben, is hun tone-of-voice. Volgens berichtgeving is hun doelgroep tussen de 20 en 40 jaar. (bron: TelecomPaper). De vrouwen in die categorie weten toch echt wel wat van mobiele telefonie. Sizz behandelt ons een tikkeltje badinerend. Voor mij nog een reden om geen abonnee te worden. Misschien zouden ze zich beter kunnen richten op de 55+ vrouw. Die groep wordt steeds belangrijker, ook in sociale media en juist deze “Silver Surfers” hebben vaak wel moeite met het technische lingo.

Kortom, ik vraag me serieus af of veel vrouwen zich getriggerd voelen door de Sizz-aanpak. Ook jammer, dat op de “Over ons” pagina niets te lezen is over de personen achter Sizz. Ik heb namelijk het donkerbruine vermoeden, dat dat een men-only team is.


Geplaatst in

Delen



Er zijn 11 reacties op dit artikel

  • Helemaal mee eens! Ik ben echt heel benieuwd of dit binnen de beoogde doelgroep succesvol zal zijn. Mijn gok is nee. Ik val ook in de doelgroep van vrouwen 20-40 en ik voel me zoals het bovenstaand omschreven is lichtelijk beledigd zelfs! En geen onbeperkt internet is natuurlijk ook niet echt handig. Dan worden de totaalkosten voor abonnement juist niet simpel en begrijpelijk lijkt me...

    geplaatst op
  • Eens! Ik denk dat het zit in de stijl van de copywriter. Het inderdaad een beetje 'dommig' allemaal, alsof ze het tegen onwetende kinderen hebben. Dat is juist niet wat je moet doen. Verder vind ik het leuk, leuke filmpjes ook. Krijg wel direct zin om een smartphone te kopen.

    geplaatst op
  • Het zal ook niet bedoeld zijn voor de marcom geïnteresseerde vrouwen nee. De gemiddelde RTL-kijkende vrouwen zijn nou niet dat je zegt enorm eh..mag ik dat zeggon? slimmig. Als je ziet welke programma's uitgezonden worden: Dubbeltje op zijn kant, Help, mijn man is klusser, 10 jaar jonger in 10 dagen, die mensen hebben andere problemen aan hun hoofd dan de keuze voor een provider en een telefoon. Als een provider de boel dan simpel uitlegt en de keuze makkelijk maakt, en goodies doet met RTL-programma's, dan is de keuze voor 80% van de RTL-kijkende vrouwen snel gemaakt, me dunkt. De rest denkt net als jij en ik: WTF...

    Denk dat Vodafone een aardige zet heeft gedaan hier.

    geplaatst op
  • Kijk nou drie reacties van dames achter elkaar! ;-) Wat mij elke keer weer opnieuw verrast is het feit dat men al een relatief kleine doelgroep ook nog wil bedienen met een nog kleiner assortiment smartphones. Ik zou zeggen 'go for the midlet' in een OS onafhankelijke setting. Dit kan veel absoluut veel beter. Nog los van de inhoud want daar zouden dames over moeten gaan, Fatime heeft gelijk, aan de achterkant zit een mannenclubje aan de knoppen. Ik vrees dat dit geen groot succes wordt.

    geplaatst op
  • Wat me opvalt aan de telefoons is dat het vooral zakelijke telefoons zijn. Ik vind dat in combinatie met de teksten enzo nogal een verward beeld geven. Dus Vodafone: ik ben te huur als tekstschrijver ;-).

    @mediagrid zal ook wel gelijk hebben, zoveelste staaltje mannenmarketing, maar zoals in mijn eerdere reactie aangegeven, denk ik dat het wel meevalt met 'er compleet naast zitten'. Vrouwen zijn rare wezens..

    geplaatst op
  • Op zich valt elke poging tot meer klant- en minder vaktaal natuurlijk toe te juichen. Maar wederom (en ook eerder al aangegeven) worden hier weer klassieke fouten gemaakt.

    1) Klanten (ook vrouwen) zoeken een telefoon. De provider is van minder belang. Uiteraard is het netwerk belangrijk, maar de grote aantallen mensen (ook vrouwen) die vrijwillig overgingen naar het slechtste netwerk van Nederland (T-Mobile) deden dat omdat ze een iPhone wilden. Niks meer en niks minder.

    2) Naast de telefoon is prijs nog steeds erg belangrijk. Ook voor vrouwen. De Nederlandse consument is opgevoed met het subsidiemodel dat de mobiele operators eerst met succes hebben ingezet (en nu liever zouden terugdraaien omdat de telefoons steeds duurder worden) waardoor de klant is verwend en gevoelsmatig voor ongeveer 20 a 30 euro per maand een gratis telefoon wil. Dat gaat SIZZ niet veranderen.

    3) Content is ook op de mobiele telefoon erg belangrijk. Daarom willen klanten in toenemende mate een smartphone met internettoegang. En wederom is de klant hier verwend, want voor het gevoel van de klant moet je gewoon onbeperkt internet krijgen voor een tientje per maand. Dit valt misschien nog wel iets bij te sturen, maar (bijvoorbeeld met Quality Of Service of bandbreedte), maar eenvoudig gaat het niet worden.
    Want klanten zeker niet gaan doen, is vanwege de "unieke content" die je via SIZZ kunt krijgen overstappen.

    Wat Vodafone dus had kunnen doen is de eigen site simpeler, begrijpelijker en klantvriendelijker kunnen maken. Want ook voor veel mannen zou dat wel eens kunnen schelen.
    En wat RTL had kunnen doen is investeren in mobiele content voor iedereen en daar een slim businessmodel omheen bedenken.

    Wat we nu gaan zien is dat Vodafone via een barterdeal een hoop mag adverteren bij RTL, dat ze samen nog een paar maanden flink veel adverteren (en dus een hoop klanten kopen waar nooit winst op gemaakt gaat worden) waarna de aantallen flink zullen afnemen naar vrijwel niets - ik gok zelf rond de 20 abonnementen per week - waarna het nog een poosje zal bungelen tot er iemand de stekker uit durft te trekken. Jammer van al die inspanningen, jammer van al die energie.

    geplaatst op
  • Tja, dit voelt toch een beetje als de parkeerplekken die breder zijn, speciaal voor vrouwen.... Voelt gewoon niet lekker...

    geplaatst op
  • Ik ben wel heel benieuwd wat de exacte doelgroep echt is. Uit de reacties hierboven blijkt dat de vrouwelijke Marketingfacts-lezer niet direct te spreken is over dit nieuwe product. Voda wil het eenvoudiger maken maar komt dan met diverse paketbenamingen: Fan, Talent, Friend, Lover en Addict. Moet je toch weer die info induiken om te checken wat al die pakketnamen betekenen. Op (mobiel)internet is content meestal inwisselbaar, maar misschien kan RTL het verschil maken. Dan moeten ze wel met echt onderscheidende content komen. Bijv. Dat je GTST al een dag eerder op je mobiel kan zien of mee kan doen aan member-only acties. Idee van Vodafone voor productdifferentiatie gericht op een bepaalde doelgroep is op zich wel goed. Hopelijk is het product goed genoeg om een deel van de doelgroep te kunnen overtuigen.

    geplaatst op
  • De enige die een - in mijn ogen - valide punt aanbreekt is Johan, over de eenvoud die ze niet op de eigen site doorvoeren. Vodafone heeft recentelijk 2 nieuwe initiatieven geïntroduceerd, waar in beide gevallen de voorwaarden gunstiger lijken dan bij Vodafone zelf. Hollands nieuwe heeft absurd lage beltarieven - ook buiten de bundel. Sizz biedt eenvoud en klantvriendelijkheid. Ze kunnen het dus wél maar als Vodafone-klant krijg ik eigenlijk geen van beide én maak hogere kosten, ik voel me dus redelijk bekocht.

    De discussie over de onwenselijkheid van provider-gebonden content hadden we al gevoerd bij het artikel over Hollands nieuwe, staat me bij.

    geplaatst op
  • Ik vind dat jullie allemaal wel vriendelijk te blijven over zo'n toch wel redelijk denigrerende campagnevoering. Ik bewonder dat nuanceringsvermogen, bij ons is dat toch wat minder goed gelukt: http://www.fonkelhorse.nl/2011/03/03/editioral-sizz/

    Misschien moeten mannen ook wel niet voor vrouwen denken, en andersom. Maar ik had toch wat meer verontwaardiging verwacht.

    geplaatst op
  • *weten te blijven, natuurlijk.

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.