5 mobiel internet trends voor 2011 met trendwatcher @LiekeLamb

29 januari 2011, 07:22

Mobiel internet is hot. Dat bleek ook tijdens de onlangs gehouden Mobile Media & Marketing Awards. Inmiddels kunnen uitgevers van weer en verkeer informatie maandelijks al 500.000 – 1.000.000 gebruikers in Nederland bereiken. Recent onderzoek in zes Europese landen door CBS Outdoor toont aan dat mobiele technologische ontwikkelingen de aard van het dagelijks onderweg zijn onder Europeanen heeft veranderd. Ook zorgen deze ontwikkelingen ervoor dat een groeiend aantal mensen onderweg reageert op commerciële boodschappen. Samen met trendwatcher Lieke Lamb (twitter) van Bureau Trendwacher.com zet ik hier op Marketingfacts als vervolg op 5 social media trends voor 2011 een aantal megatrends voor 2011 op het gebied van mobiel internet op een rijtje.

Trend 1: Mobile Internet Cash Cow

Het abonnementsmodel voor onbeperkt mobiel internet met een maandelijkse ‘flat-fee’ staat onder druk. Dit komt vooral door de sterke toename van videodiensten als YouTube; Uitzending Gemist en de live-streams van radio- en TV-zenders. Het ziet er naar uit dat, bovenop een basisbedrag voor allerlei IP-diensten, zoals een gegarandeerde high-res videostream, bijbetaald moet gaan worden. Dit alles natuurlijk ook ter compensatie van het immer afnemende aantal belminuten. De Telco’s hebben het immers al zo moeilijk deze dagen… Gelukkig is SMS-en, een primitieve basisdienst uit de ‘oertijd’ zoals teletekst op tv, nog steeds een makkelijk verdienmodel. Ook wordt er gedacht over reclamevrij-surfen op je mobiel door middel van afkopen voor een paar euro per maand. (Firefox heeft hier alvast een plug-in voor gemaakt). Het gevolg is wel dat consument vanaf dat moment weet hoeveel zijn persoonlijke internetprofiel ongeveer waard is. Dat kan nog wel wat stof doen opwaaien de komende tijd.

Verder is T-Mobile aan het experimenteren met een systeem om te kijken of het mogelijk is bepaalde apps die veel data gebruiken bij drukte op het netwerk tijdelijk te blokkeren.

Daar waar het verdienmodel rond het aanbieden van content via mobiel internet de afgelopen jaren vooral gericht was op de ‘Long Tail’ (content voor een kleine doelgroep, bijvoorbeeld hergebruik van videomateriaal van broadcasters en specifiek opvraagbare krantenartikelen) richt men zich de komende jaren toch weer op de grote aantallen. Mobiele websites als Buienradar, Hyves, Facebook, 9292ov en AH zien bijna dagelijks het bereik groeien naar ongekende hoogten. Smart Phones met hun touch screens (en later zelfs 3D-schermpjes) brengen ook weer nieuwe mogelijkheden met zich mee. Er ontstaan vele nieuwe bedrijven die zich gaan richten op de mogelijkheden van mobiel internet. Het succesvolle Groupon die afnemers van een product verzamelen om zo korting te kunnen bedingen bij de aanbieder, is daar een prachtig voorbeeld van.

Het mobiele internet als cash cow wordt verder aangejaagd door de brede invoering van Mobile MicroPayments. Daarbij betalen we per afgenomen dienst of tijdseenheid.

Trend 2: The Apps Economy

Dankzij de snelle opkomst van de Smart Phones en Tablets – Tablets zijn pas sinds begin 2010 op de markt (!) – is een duidelijke verschuiving gaande van browser-toepassingen naar zelfstandig draaiende Apps. Nog maar een vijfde van al het internet verkeer gaat via een browser. Voor de rest wordt gebruik gemaakt van andere protocollen en applicaties. Met name uitgevers zien dat hun content met een App beter beschermd kan worden en derhalve meer opbrengt dan het beschikbaar stellen via een browser. Belangrijker dan welke telefoon je gebruikt, wordt welk platform je hebt. Meestal zijn App’s na aanschaf onbeperkt bruikbaar. Daarnaast zullen uitgevers erop inzetten de inhoud binnen zo’n App als abonnements-content te verkopen. Aangezien Apple daar een significant percentage van wil ontvangen, zal een verschuiving optreden van dat platform naar de meer toegankelijke App’s van Andoid. Mede hierdoor zal Android in 2011 hoogstwaarschijnlijk het snelst groeiende Operating Systeem voor Smart Phones blijken te zijn. Dit ten koste van Symbian (blijft tot 2013 nog het meest gebruikt), OS X, Windows Mobile, Palm webOS etc. Kijk hier, hier en hier voor de Android-cijfers.

Jurgen Thysmans (Nokia): ‘In Mobile, the game has changed from a battle of devices to a war of ecosystems!

Trend 3: Smart Phone Centered Communication

De Smart Phone is zonder twijfel hét persoonlijke communicatiemiddel van 2011. In het verlengde daarvan kan verwacht worden dat er – net zoals de Docking Stations met luidsprekers voor een iPod – er nu ook docking stations zullen komen waardoor een Smart Phone of tablet als het ware omgetovert wordt naar een volwaardige desktop, laptop, media center etc. Denk hierbij ook aan een draadloze koppeling met een breedbeeld TV-scherm via Near Field Communication (NFC). NFC zit trouwens ook al standaard in de iPhone 5.

Dankzij de ingebouwde video-camera’s in de Apple iPad 2 en Samsung Galaxy Tab zal videobellen het komende jaar een nieuwe kans krijgen. Bij mobiel videobellen kan onderscheid gemaakt worden tussen het live met elkaar spreken en het elkaar toesturen van videomail-filmpjes. Zo van, moet je nou eens kijken waar ik ben of wat ik meemaakte…

Al met al zullen de grenzen tussen binnenshuis en buitenshuis vervagen. Reizigers gaan steeds meer winkelen, werken, socializen en online onderzoek doen tijdens hun dagelijkse woon-werk verkeer. Uit het rapport van CBS Outdoor komt naar voren dat bijna de helft (45%) van alle reizigers onderweg multi-tasken en gebruik maken van mobiele technologie. Volgens het onderzoek zitten Europese reizigers bijna even frequent binnenshuis als buitenshuis op sociale mediaplatformen. Kijk als voorbeeld naar Facebook: 56% binnenshuis versus 54% buitenshuis. Twee keer zo veel mensen Twitteren als ze on-the-move zijn, dan wanneer ze thuis zijn. Dit laat zien dat ook routinematige online functies verschuiven van ons bureau naar mobiel gebruik.

Trend 4: In Real (Virtual) Life

Het via de mobiele telefoon aanwezig zijn op de social media wordt door velen terecht ervaren als een ‘In Real (Virtual) Life’-ervaring. Deze ‘IRL-Cyber-Fusion’-trend beschrijft in essentie het vervlechten van de echte wereld en de virtuele wereld. Door het gebruik van mobiel internet komt dit in 2011 in een stroomversnelling. Onder deze vervlechting valt bijvoorbeeld ook het toenemend gebruik van de QR-code (Quick Response, de ‘vierkante barcode’) als middel om van de echte wereld over te springen naar de virtuele wereld. De meest in het oog springende technologie in het kader van In Real (Virtual) Life is ‘Augmented Reality’ (verrijkte werkelijkheid). Daarmee wordt via het mobiele internet als het ware een virtuele laag over de werkelijkheid heen geprojecteerd. Deze virtuele laag – die o.a. te zien is met een Smart Phone – laat bijvoorbeeld de brievenbussen of defibrillatoren in de buurt zien of hoeveel een huis kost dat te koop staat dan wel de aanbiedingen in de winkel om de hoek. Ook kan men zien of er wellicht vrienden in de buurt zijn die twitter gebruiken. Het Amsterdamse bedrijf Layar.com is wereldwijd toonaangevend met de ontwikkeling van ‘Augmented Reality’. Ook de Tactile Phone is in aantocht. Dat wil zeggen: reliëf voelen op je telefoonschermpje. Twee principes lijken daarbij extra kansrijk. Electro Vibration is het eerste principe (hoge frequentie geeft in de vingertoppen het gevoel van een zacht materiaal, lage frequentie geeft de illusie van een ruw oppervlakte). Zo kan je een gebouw of voorwerp afgebeeld op je telefoon echt ‘voelen’. Het tweede principe waarmee geëxperimenteerd wordt, bestaat uit een fysieke dunne laag van vloeistof vlak onder het touchscreen dat via aansturing op specifieke plekken tijdelijk omhoog kan komen en daadwerkelijk aanvoelt als een knopje. Een scala aan nieuwe mogelijkheden biedt zich aan.

Trend 5: Mobile Internet of Things

Terwijl de commercie zich stort op het mobiele internet via smartphones en tablets zijn de R&D-afdelingen alweer met de volgende stap bezig: the Mobile Internet of Things. Daarbij worden de objecten om ons heen – auto’s, TV’s, koelkasten, elektriciteitsmeters, maar ook bomen en huisdieren – via IP gekoppeld aan ons mobiele internet. De boom kan aangeven als hij uitdroogt en de koelast overlegt over de aanschaf van meer melk en bestelt daarna direct zelf online. Het aantal IP-aansluitingen van the Mobile Internet of Things zal het aantal internetgebruikers vele malen ontstijgen. (mede hierom is de overschakeling naar IPv6 en IPv7 nodig om genoeg IP adressen beschikbaar te krijgen). Internet in de auto, waarbij bijvoorbeeld automatisch 112 gebeld wordt in geval van een ongeluk, is hierbij slechts een eenvoudige voorloper.

Los van alle digitale communicatie met allerhande apparaten om ons heen, wordt er ook steeds meer software ontwikkeld die zich richt op de spraaktechniek. Voor een echt gesproken dialoog tussen mens en computer. Ideaal om gesproken te twitteren lijkt mij vooral tijdens het rijden. Om over de orale communicatie met mijn koelkast nog maar te zwijgen.

Mark de Bruin
Online specialist (app & web) bij 9292

Mark de Bruin (@mdebruin) schreef in 2007 zijn eerste blog bij Marketingfacts. Inmiddels zijn het er meer dan 150. Mark (1976) is een senior marketingprofessional met expertises in online marketing, innovatie en apps op basis van inzichten uit de markt en klant onderzoek. Onderwerpen waar Mark graag over schrijft zijn: apps, Spotify, social media, trends en innovatie. Mark heeft vanaf 1997 bij deze werkgevers gewerkt aan innovatie, product ontwikkeling & marketing: Philips Origin eCommerce (1997/1998), PTT Post (1998-2000), Het Financieele Dagblad (2000-2004) 9292OV (2004-2011), ANWB (2011-2022) en weer 9292 (vanaf 2022).

Categorie
Tags

12 Reacties

    John

    Er gaan nog heerlijke tijden aan komen! Het wordt steeds leuker 🙂 Lang leve mobiel internet!


    29 januari 2011 om 13:20
    Mark de Bruin

    @ John: leuk om te horen. Denk ook dat het steeds leuker en interessanter wordt nu steeds meer mensen er gebruik van kunnen en willen maken.


    29 januari 2011 om 15:34
    venturo

    Lang leve de gisteren aangekondigde aanscherping van de fair use policy en de blokade van T-mobile voor het uitwisselen van videocontent op spitsuren. dit soort fraaie toepassingen kunnen echt alleen maar grootschalig via WiFi toegepast worden.


    29 januari 2011 om 17:23
    Gert-Jan Bos

    Als ik het bovenstaande lees ben ik blij dat ik de baan heb die ik nu heb. Smartphones hebben een goede toekomst. De combinatie van apps, smartphone, mobiel zijn en altjid internet geeft ons als individu geweldige mogelijkheden. Complimenten voor de samenstellingen Mark en Lieke.


    29 januari 2011 om 18:26
    Lieke Lamb

    Graag gedaan @besocialonline

    en voor wat betreft T-Mobile: tsja het voelt als de NS die bij grote events en drukte dan maar wat treinen niet laat rijden?!

    Nou ja: bepaalde passagiers die te veel ruimte innemen weigert .. als je de vergelijking technisch passend wil houden.


    30 januari 2011 om 12:57
    liekelamb

    Mark @mdebruin off topic, maar omdat ik weet dat je de reacties hier volgt en het een bijzondere dag is: gefeliciteerd met de geboorte van je zoon Iwan vandaag. Dat ie maar een geweldige toekomst mag hebben. Geniet ervan!


    30 januari 2011 om 21:45
    Peter Smit

    IPv7 Funny…


    2 februari 2011 om 05:16
    liekelamb

    @ Peter Smit Met IPv6 is men sinds 1992(!) bezig. IPv7 zal dus nog wel zo’n 10 jaar op zich laten wachten 😉


    2 februari 2011 om 08:18
    Hemdvoorhem.nl

    Ook mCommerce is de trend voor 2011. Volgens onderzoeksbureau MarketResponse groeit mobiel internetgebruik explosief in Nederland. Gebruikte eind 2009 nog 13% (1,5 miljoen mensen) weleens mobiel internet, een jaar later was dat ruim 19% (2,2 miljoen). Een toename van 47%. Dit aantal blijft groeien, want momenteel worden er zo’n 1,5 miljoen nieuwe smartphonesper jaar verkocht. Tel daarbovenop dat mobiel internetsteeds goedkoper wordt en mobieltjes ook specifieker gemaakt worden om mee te surfen, en je optelsom is compleet. Professionals verwachten dan ook dat mCommerce (de mobiel als verkoopkanaal) binnen afzienbare tijd net zo populair wordt als eCommerce (de pc als verkoopkanaal). Het Platform voor Mobiele Professionals verwacht dat consumenten sneller de mobiele telefoon gebruiken voor aankopen. Zij raadt dan ook aan om, net als hemdvoorhem.nl, na te denken over het inzetten van dit kanaal. Voorbeeld van een website, speciaal ontwikkeld voor de mobiele telefoon: hemdvoorhem.nl


    22 februari 2011 om 13:34
    Schoenenwinkel.nl

    Wel mooi om te lezen dat bovenstaande ontwikkelingen aardig uit zijn gekomen.


    1 juli 2017 om 16:47

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!