Interview: Philip Kok nieuwe CCO the valley

Interview: Philip Kok nieuwe CCO the valley

“Het is groter denken. Als een klant 1 vraagt, lever hem dan 3.” In slechts twee weken tijd kwam hij met the valley CEO Vincent Gravesteyn rond over zijn overstap van ABN naar the valley. Philip Kok (43), sinds zes weken CCO van de bureaugroep, was lang marketingdirecteur bij ABN Amro Lease en heeft tien jaar saleservaring bij onder anderen Nutricia. Hij komt bij ‘de grote jongens’ vandaan en is zelf een commercieel zwaargewicht. Kok maakt dus een brancheswitch en stelt zichzelf flink ambitieuze targets. Een gesprek over online in grote organisaties, de doelstellingen die hij bij the valley heeft, de filosofie van het bedrijf (en het servicen van de 4 labels), over klanten die hij wil hebben en over het aan tafel gaan met die klanten. En oja, over mensen die lef hebben, grijze muizen en Ben & Jerry’s.

Er liggen flink ambitieuze targets. Philip Kok moet naar eigen zeggen “flink aan de bak” om die te gaan halen en spreekt van een “nieuwe dimensie” in zijn carrière omdat hij nu mee aan het ondernemen is bij the valley.  In het interview spreekt hij uit, dat hij zichzelf ten doel heeft gesteld over twee jaar een omzetverdubbeling the hebben gerealiseerd. Dat is een stevig target, waar iedereen Kok op mag afrekenen.

Trigger voor online

Kok stapt niet zómaar over van ABN naar the valley. Daar is over nagedacht: “Een van de belangrijkste redenen voor deze stap is de wereld die zó hard naar online verschuift. Daar hoef je geen kenner voor te zijn om dat te zien. De marketingbudgetten verschuiven met tien procent per jaar van off- naar online. Dit is de hoek waar het gaat gebeuren de komende jaren.”

Conversie en One = a crowd

Bij the valley gaan ze uit van de filosofie dat 1 iemand een doelgroep is, en niet consumenten sámen in hokjes stoppen. Opvoeden, dat vindt hij ‘arrogant’ klinken. De klant moet bij de hand worden genomen om samen tot de mooiste oplossing van het probleem te komen. Digitale kanalen kunnen bijdragen aan die oplossing, en generen waarschijnlijk en als het goed is, een mooie conversie voor besteedde marketingeuro’s.

Labels

Kok neemt het hele commercie en klantenstuk over van CEO Gravesteyn. Wat Kok betreft, liggen er nu genoeg labels in de groep the valley om klanten goed te servicen.  Dat ze bij the valley ambitieus zijn en dat ze het all-in concept willen bieden aan klanten sluit niet uit dat er mogelijk labels bij komen. Dat zijn beslissingen die Kok bij Gravesteyn laat, overigens.

Droomklant

Kok noemt geen namen als ik vraag naar droomklanten. “Maar als ik Pickle Factory was, dan zou ik dolgraag gave dingen doen voor Nike of CocaCola. Dat zijn fantastische merken met een ongelooflijke brand experience.” Maar wat hij belangrijker vind, is dat er “outside-in” gekeken wordt naar branches: in ieder branche zit wel een mooie klant en er zijn branches waar de komende jaren hard gesneden gaat worden. Daar zijn kansen voor digitaal.


Geplaatst in

Delen

0
0


Er zijn 0 reacties op dit artikel

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.