WebAds wil realisme in de markt van online advertising

WebAds wil realisme in de markt van online advertising

“WebAds geeft helderheid over prijs/kwaliteit verhouding online advertising.” Dat is de kop van het persbericht dat sinds vannacht naar buiten mag. Online advertentiebedrijf WebAds wil met een nieuwe het voortouw nemen om om realisme terug te brengen in de markt. In de nieuwe tariefkaart zullen zowel voor display advertising als voor non-display advertising de tarieven zijn aangescherpt. Het gevolg van de aanscherping is soms een flinke aanpassing van de bruto tarieven, want “kwaliteit moet weer bepalend zijn voor de prijs”. Marita van Wijngaarden, Managing Director WebAds Nederland legt uit:

“In de online advertising markt is al een tijd sprake van een groot verschil tussen bruto tarieven op de tariefkaart en de prijs die klanten uiteindelijk betalen. Tariefkaarten zijn vaak niet meer realistisch, maar dat geldt ook voor de verwachtingen van adverteerders. Om dat realisme terug te brengen in de markt moeten we deze discrepantie doorbreken en zo de kwaliteit van wat geboden wordt weer bepalend te laten zijn voor de prijs. [...] In sommige gevallen wijken de nieuwe tarieven nauwelijks af van de oude. Dan wordt er de kwaliteit geboden die past bij de prijs die gevraagd wordt. In andere gevallen is de aanpassing wat forser. We denken dat de markt deze shake up nodig heeft om het weer over de inhoud te kunnen hebben in plaats van alleen maar de prijs. Geen ‘take it or leave it’, maar samenwerken op basis van reële prijzen waarmee doelstellingen behaald kunnen worden op het gebied van Brand, Reach of Response.”

Bij het bepalen van de nieuwe tariefkaart voor display advertising zijn onder meer de volgende criteria meegenomen:

  • B2B of B2C site
  • hoe sterk is het merk en de content (van de website);
  • kwaliteit en impact Adsize;
  • zichtbaarheid advertentie op basis van WebAds Visibility onderzoek;
  • etwerk statistieken (o.a. clickratio’s en bezettingsgraad);
  • STIR-data (selectiviteit, waste, bereik)
  • prioriteit van indeling en uitserveren

Klinkt allemaal als een nobel streven. Ik denk dat er vanuit mensen in de advertising business praktijk zéker wat handen op elkaar gaan voor dit prachtige hogere doel. Vraag is wel wat er gebeurt als niet iedereen meedoet en hoe het zit met de standaard korting voor grote adverteerders.


Geplaatst in

Delen



Er zijn 1 reacties op dit artikel

  • Geweldige actie van Webads - o hoort het. Nu hopen dat de media bureaus and adverteerders inderdaad ook naar de netto tarieven gaan kijken in plaats van percentage korting. Denk dat het een mooi moment. Meer transparantie en vereenvoudiging moeten we toejuichen. Succes. Kom op Sanoma, Telegraaf, Hyves, MSN etc. .... wie volgt.

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.