ReclameReview: LOI (Bram Moszkowicz)
Hij is al een paar weken oud, maar ik wilde de commercial van LOI met Bram Moszkowicz toch nog even bespreken hier op Marketingfacts. Gewoon, omdat hij zo mooi refereert aan de commercial die de bekendste advocaat van Nederland jaren geleden opnam voor Centraal Beheer. En dat Mr. Bram niet te beroerd is voor een flinke dosis zelfspot.
Credits:
Bureau: N=5
Productie: Czar
Postproductie: The Ambassadors
Account: Lidewij Baneke, Tamara Schelvis
Creatie: Jeroen van der Sluis, Lukas van de Ven
D.O.P.: Wouter Westendorp
Editor: Marc Bechtold
Geluid: Ed Mijaard
Klant: Marcel Bierenbroodspot, Jan Jelle Bouma, Jos van Eijken
Producer: Hein Scheffer
Regie: Bart Timmer
RTV: Françoise Tanis
Strategie: Dennis van Egmond
De doelstelling:
Laten zien dat Nederland steeds slimmer wordt dankzij LOI.
De uitwerking:
In de laatste uiting van de LOI krijgt reclamegeschiedenis een onaangenaam staartje voor Mr. Bram Moszkowicz. Heel Nederland wordt dankzij de Leidse afstandsopleider steeds slimmer, dus niets blijft bij het oude.
Het oordeel:
Meesterlijk gedaan! (Excuses voor de woordgrap.) In een bijna-kopie van de commercial die Centraal Beheer in 1999 uitzond met vader en zoon Moszkowicz is het nu de strafpleiter die een aanrijding veroorzaakt. De bestuurder van de tractor die hij aanrijdt voelt ineens artikel 6:162 lid 2 van het Burgerlijk Wetboek opkomen. Met precies dezelfde beweging in de nek die we kennen uit de commercial van ruim 11 jaar geleden. Respect ook voor de strafpleiter die het aandurfde om ja te zeggen tegen het aanbod om in deze commercial zichzelf voor schut te zetten. Eerlijk is eerlijk: hij is niet zo hilarisch als de versie van Centraal Beheer, maar hij past wel helemaal binnen de campagne van LOI. Daarom vind ik hem toch zeker wel geslaagd.
Trouwens, voor de mensen die zich afvragen wat dat wetsartikel nu precies inhoudt, hier de tekst daarvan:
“Als onrechtmatige daad worden aangemerkt een inbreuk op een recht en een doen of nalaten in strijd met een wettelijke plicht of met hetgeen volgens ongeschreven recht in het maatschappelijk verkeer betaamt, een en ander behoudens de aanwezigheid? van een rechtvaardigingsgrond. “
@andersfloor Goed punt.
Ik dacht door deze post terug aan de eerste keer dat ik de commercial van Centraal Beheer met vader en zoon Moszkowicz zag. Dat was in 1999 in een bioscoop in Rotterdam. Geen idee welke film het was, maar de zaal was in ieder geval gevuld met tieners. Samen met mijn twee medestudenten (ook van de opleiding Communicatie) lag ik dubbel om de commercial. Maar de meeste tieners in de zaal lachten niet. Zij hadden geen idee wie die twee mannen waren. Tja, zo blijkt maar dat je toch wel een bepaald referentiekader nodig hebt voor sommige commercials. Subtiliteit werkt dus niet altijd. 😉
(ja, ik weet dat tieners niet direct de doelgroep zijn van de commercials, maar toch)
Die jongens van Amstel doen nu het zelfde voor BOB, is dat een trend …
Twee van de drie Amstel-jongens deden het eerder (in 2004) ook al voor Bavaria. Dat was natuurlijk de ultieme overstap.
@davidbrinks – klopt wat je zegt, maar misschien was dat ook en een stuk extra kracht van die reclame: de fun-factor en brille wordt nog eens extra verhoogd doordat je als kijker beseft dat sommige anderen ‘m niet zullen begrijpen.
Die overstap van de Jongens van Amstel naar Bavaria was destijds echt briljant, de huidige commercial van BOB vind daar gewoon een slap aftreksel van, een tamelijk inspiratieloze nageboorte.
Ik vind het juist ook wel oké dat ze de tekst zeggen. Hiermee geven ze namelijk aan dat ze, ook al zijn ze geen beroemde advocaat maar een simpele boer op een trekker, weten waar ze over praten.
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!