Jammer genoeg zijn dit NIET de trends van 2011

Jammer genoeg zijn dit NIET de trends van 2011

De wereld wordt overstelpt met trends voor het nieuwe jaar, jaaroverzichten over het voorbije jaar. Ik moet eerlijk zijn, ik maak ook wel eens dergelijke lijstjes voor kranten en site. Het hoort bij het leven. Gisteren begon ik echter te denken, dat de wereld in 2011 nog nét niet perfect zal zijn. Een aantal belangrijke trends zullen, zo is mijn bescheiden verwachting, jammer genoeg nog niet doorbreken in 2011.

We leren leven met minder privacy
De hele privacy discussie wordt opgeborgen. Mensen begrijpen dat Facebook een publiek platform is waar de wereld meekijkt. Niet de technologie maar de mens past zijn gedrag aan. In 2011 zal de discussie nog hevig woeden. Meestal is de aanleiding een minder intelligent persoon die zichzelf in moeilijkheden brengt via een status update. Vele experten zullen zich over de zaak buigen. De oplossing wordt niet gevonden en niet veel later zal blijken dat de wereld zich heeft aangepast. Vroeger zeiden ouders tegen hun kinderen ‘geen snoepjes aanvaarden van vreemde mensen’. Anno 2012 wordt dat ‘let op wat je op Facebook schrijft’. Als consumenten trouwens verwachten dat bedrijven opener zijn in hun communicatie, moeten we als consument dat voorbeeld volgen. Jammer genoeg is dat nog niet voor 2011.

De meerderheid van de bedrijven laat sociale media toe op de werkvloer
Jammer genoeg zullen de meeste bedrijven in 2011 nog niet snappen dat het blokkeren van sociale media voor medewerkers gelijk staat met het missen van een enorme opportuniteit. Honderden medewerkers die hun passie voor hun werkgever delen met hun vrienden, is immers de beste advertising die een mens zich kan inbeelden. Het is zo straf dat het woord employer branding zinloos wordt. Het gaat immers over een brand. Meer en meer zal de positionering van een merk gelijk gesteld worden met de cultuur van een bedrijf. Branding wordt in de toekomst uitgevoerd door de medewerkers, de échte sterren, van een bedrijf. Jammer genoeg nog niet in 2011.

Retentie is de nieuwe acquisitie
De focus verschuift van het aantrekken van nieuwe klanten naar het in de watten leggen van bestaande klanten. Tot en met 2011 zullen bedrijven een bestaande klant als een gegeven beschouwen. De doelstelling is immers groei realiseren via nieuwe klanten. Nochtans bewijst elke studie dat de snelst groeiende bedrijven focussen op bestaande klanten. Gelukkig zullen er zich in 2011 meer kritische incidenten dan ooit voordoen. Consumenten worden immers professioneler in het bashen van bedrijven. Ook opinion leaders in de digitale wereld zullen zich, in navolging van Youp, meer en meer moeien. Gelukkig zal tegen 2012 zowat elke sector aangevallen zijn door consumenten, waardoor heel de industrie een nieuwe mentaliteit krijgt. Jammer genoeg nog niet in 2011.

Reverse mentorship
Om de digitale kloof binnen organisaties te dichten, ontstaat een nieuwe opleidingsformule: reverse mentorship. Traditioneel moeten nieuwe medewerkers alles leren van de meer ervaren, bestaande medewerkers. Tijdens 2011 zal echter blijken dat op die manier de digitale kloof enkel groeit, dus past men zich aan. Bedrijven zullen op zoek gaan naar de digitale experten binnen hun bedrijf. Deze mensen leiden de digitale leken dan op. Het goede is dat er zich een dubbel voordeel voordoet. Ten eerste wordt de digitale kloof snel gedicht. Ten tweede leren ook de digital natives veel bij over de traditionele bedrijfsprocessen. Die twee werelden samenbrengen zorgt voor magie. Jammer genoeg nog niet in 2011.

Random act of kindness
Doe goed voor je klanten. Ga verder dan de traditionele klantenservice. Een ‘wow’ effect krijg je enkel door mensen plots te verrassen. Gewoon op willekeurige wijze iets goed doen voor één van je klanten, zorgt voor een boost in positieve gevoelens. Als een merk elke dag een random act of kindness zou uitvoeren, dan wordt de wereld echt wel een betere plaats om te leven. In 2011 doen bedrijven dit niet omdat ze vrezen dat de verwachtingen van klanten zouden stijgen. Als we dit voor één iemand doen, moeten we dat immers voor iedereen doen, is de drogreden om hier nog niet mee te starten. Nochtans is het effect andersom. Consumenten hebben heel veel sympathie voor merken die positieve gevoelens bij anderen losweken. Het verhoogt de gemiddelde merkidentificatie meer dan men denkt. Maar, jammer genoeg nog niet in 2011.

Eén ding is zeker: 2012 wordt een prachtig jaar. Prettig eindejaar!


Delen

0
0


Er zijn 11 reacties op dit artikel

  • Leuke post, maar mag een 'random act of kindness' gewoon een 'leuk gebaar' zijn en een 'brand' een 'merk'? Enne, volgens mij zijn het 'experts' en geen 'experten'. :-)

    geplaatst op
  • Haha, ik dacht precies hetzelfde. We hebben hier in Nederland nog steeds een eigen taal. De algemene misvatting is dat woorden willekeurig (random) in het Engels gebruiken hipper klinkt.

    geplaatst op
  • Klopt inderdaad, gigantisch hoeveel engelse woorden we gebruiken.... en Franse, laat ons misschien afscheid nemen van het vreselijke jus-d'orange en dat gewoon weer fruitsap of sinaasappelsap noemen, wat denken jullie.

    Doet me trouwens denken aan een spelletje dat we op kantoor wel eens spelen: breng de dag door zonder één engels woord te gebruiken. Hilarisch: meeting wordt vergadering, computer een rekenaar, het internet het wereldwijde web, .... hoe extremer je gaat hoe meer fun. Fun....euch, plezier, bedoel ik natuurlijk :-)

    Geniet van het winterse landschap, jongens!

    geplaatst op
  • is deze schrijver Engelsman of Belg? Wat een erbarmelijk taalgebruik, een overvloed aan stijl- en taalfouten. Geen sieraad voor Marketingfacts. Eerst Nederlands leren, zou ik willen voorstellen, want dit hindert zicht op de inhoud.
    vr gr m v teeseling

    geplaatst op
  • @Joram @Klaas @Maarten Het is een Belg, net als ik, de eerste "Belgische" M! blogger. Het is voor mij ook steeds extra nadenken dat ik niet in m'n "Vlaamsch" verval maar we proberen bij te leren. Dus als taalvauten: let me know as well ;) We leven om te leren!

    geplaatst op
  • Leuk artikel! In november 2010 hebben we samen met Boondoggle onze KLM surprise campagne uitgevoerd. Dit 'experiment' in Stevens laatste categorie is ons super bevallen. We kunnen iedereen aanraden Random Acts of Kindness vóór 2012 uit te proberen. Neem hier een kijkje: http://bit.ly/gQ6LLi

    geplaatst op
  • Het is nogal wat om op basis van je eigen gedachten zo sterk te stellen dat dit NIET de trends worden voor 2011, terwijl honderden mensen bezig zijn geweest met het uitzoeken van deze trends (volgens trendwatching.com zelf dan).

    Wat ik mij wel afvraag is of je hiermee stelt dat dit wereldwijd niet gaat gebeuren, of dat het niet in Nederland (en België?) gaat gebeuren. Dit kan ik namelijk niet uit je artikel opmaken. De markt in Nederland is namelijk nogal anders dan de Amerikaanse bijvoorbeeld, maar dat snap je zelf ook.

    "Jammer genoeg nog niet in 2011."
    Het zal ongetwijfeld allemaal wel gebeuren in 2011. Maar hoe vaak moet het gebeuren voordat het een trend is?
    Random Acts of Kindness waren er inderdaad dit jaar al, zoals de actie van KLM hierboven.

    Ik kan het alleen maar toejuichen als bedrijven gaan inhaken op deze 'trends' in 2011!

    geplaatst op
  • @Niels, volgens mij heeft Steven duidelijk aangegeven dat het zijn bescheiden verwachting is.

    Overigens ben ik met mijn bescheiden mening het ook niet helemaal eens met wat Steven schrijft :)

    geplaatst op
  • Dit is natuurlijk een artikel met een knipoog, denk dat de meeste mensen dit al door hebben. Is eigenlijk mijn persoonlijke wensen geformuleerd. Beetje persoonlijke wish list, hoop dat dit mag :-)

    Ik vind dit een heel plezante discussie eigenlijk. Veel gaat over: wat is een trend. Voor mij is het geen trend als enkele bedrijven zaken doen (zoals bv KLM). Pas als je een draagvlak ziet en voelt, dan kan er sprake zijn van een trend.

    @Niels: is dit BENE of Global, ik denk dat het veelal met bedrijfscultuur te maken heeft. Heel eerlijk; geen idee hoe dit regioneel verdeeld is. Misschien anderen die ons hierbij kunnen helpen?

    @Jan Willem: bedankt voor je reactie: ben nu wel heel benieuwd naar jouw mening en te zien waar we verschillen van ideeën. Leuk zo'n conversatie, laat gerust horen hoe jij naar de dingen kijkt.

    geplaatst op
  • Dit is natuurlijk een artikel met een knipoog, denk dat de meeste mensen dit al door hebben. Is eigenlijk mijn persoonlijke wensen geformuleerd. Beetje persoonlijke wish list, hoop dat dit mag :-)

    Ik vind dit een heel plezante discussie eigenlijk. Veel gaat over: wat is een trend. Voor mij is het geen trend als enkele bedrijven zaken doen (zoals bv KLM). Pas als je een draagvlak ziet en voelt, dan kan er sprake zijn van een trend.

    @Niels: is dit BENE of Global, ik denk dat het veelal met bedrijfscultuur te maken heeft. Heel eerlijk; geen idee hoe dit regioneel verdeeld is. Misschien anderen die ons hierbij kunnen helpen?

    @Jan Willem: bedankt voor je reactie: ben nu wel heel benieuwd naar jouw mening en te zien waar we verschillen van ideeën. Leuk zo'n conversatie, laat gerust horen hoe jij naar de dingen kijkt.

    geplaatst op
  • @Steven_InSites: ik snap ook dat het met een knipoog geschreven is, want in hoeverre kunnen we überhaupt veel waarde hechten aan trend voorspellingen? We moeten het uiteindelijk zelf doen.

    Ik vraag me wel af wat jouw mening is over de trend 'group buying'. Vooral kijkend naar de bizarre waarde stijging van Groupon dit jaar en blijkbaar de grote hoeveelheid mensen die hier aan mee doen.
    Gaat dit echt doorzetten of is dit een korte hype?

    geplaatst op
  • @NIels alles zal afhangen van de impact en het succes van de eerste gebruikers. Als idd blijkt dat je op die manier voor minder geld dezelfde value zal krijgen, dan zie ik het een trend worden. Lijkt me wel het makkelijkst in markten waar de schaal ook nog eens groot is. In Vlaanderen heb je 6 miljoen mensen, in US 300 miljoen, kan een invloed hebben op de impact ervan. Maar als die eerste users hier succes mee hebben en het wordt voor de massa eenvoudig om aan te sluiten, dan kan dit aanslaan.

    geplaatst op
  • @NIels alles zal afhangen van de impact en het succes van de eerste gebruikers. Als idd blijkt dat je op die manier voor minder geld dezelfde value zal krijgen, dan zie ik het een trend worden. Lijkt me wel het makkelijkst in markten waar de schaal ook nog eens groot is. In Vlaanderen heb je 6 miljoen mensen, in US 300 miljoen, kan een invloed hebben op de impact ervan. Maar als die eerste users hier succes mee hebben en het wordt voor de massa eenvoudig om aan te sluiten, dan kan dit aanslaan.

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.