Nederland, het land van de Global Guru’s?

14 december 2010, 14:56

Sinds half november hebben ruim 5.000 Nederlanders de Brand You campagne ingevuld. Daarmee is Nederland de koploper in Europa, waar totaal 13.000 mensen deze test van LinkedIn invulden. Bij de test word je gevraagd allerlei vragen te beantwoorden over je netwerkactiviteiten, zowel online als in het echte leven (jawel, dat bestaat nog mensen). Op basis van de door jou gegeven antwoorden word je geclassificeerd als een merktype: Global Guru, Alternative Thinker, Multibrand of Rebel with a Cause. Vandaag maakt LinkedIn de resultaten bekend over de uitslagen van de laatste maand. 40% van de deelnemers uit Nederland, dat zijn er dus al gauw 2.000 blijkt een Global Guru te zijn. Wow!

Europees gemiddelde

Toch niet zo bijzonder, want in geheel Europa blijkt dat 43% te zijn (zie ook het grafiekje) Bij alle landen is de grootste groep Global Guru, behalve in Duitsland. In Duitsland blijkt 47% een Rebel with a cause te zijn. Wie had dat gedacht van rebelse oosterburen?

{title}

Alternatief Spanje

Spanje heeft de meeste Alternative thinkers van Europa, gevolgd door Engeland. Dat is dus niet gekoppeld aan het klimaat.

Goeie actie van LinkedIn

LinkedIn heeft met deze actie wel duidelijk laten zien dat ze midden in het social media speelveld staan. Los van alle ontwikkelingen binnen hun eigen site en de koppelingen die ze al bieden met Slideshare, WordPress en Twitter, hebben ze bij deze test ook goed doorgehad dat Facebook een belangrijke speler is geworden. Je hebt namelijk de mogelijkheid om je testuitlsag te delen via Facebook en Twitter.

Een goed advies is goud waard

Als je de test hebt ingevuld, krijg je een advies dat past bij jouw merktype. Als je die tips wilt hebben, moet je zelf even de test invullen. LinkedIn geeft verder een aantal algemene tips die voor iedereen bruikbaar kunnen zijn:

  • Voorzie je profiel van een goede professionele foto, zodat men je makkelijk kan herkennen

    Zorg dat je profiel volledig is ingevuld en omschrijf jezelf in je eigen woorden. Hiermee maak je jezelf makkelijker vindbaar bij een zoekopdracht;

  • Wees er zeker van dat je je verbindt met betrouwbare connecties via het uploaden van e-mailcontacten of via de ‘People You May Know’ too;
  • Voeg je opleidingen toe aan je profiel inclusief eventuele relevante kwalificaties;
  • Voeg je huidige en voorgaande functies en werkgevers toe, zodat men een duidelijk beeld heeft van je werkervaring;
  • Vraag om aanbevelingen van mensen waar je in het verleden mee gewerkt hebt zodat je profiel geloofwaardiger wordt

Waarschijnlijk hebben de lezers van Marketingfacts veel meer bruikbare tips, dus ik zie ze graag in de comments hieronder.

Jan Willem Alphenaar is trainer en consultant voor het inzetten van LinkedIn voor marketing en advertising. Als LinkedIn Trainer traint hij organisaties in Europa. Met zijn bedrijf Next Business Academy ondersteunt hij organisaties op het gebied van Social Selling, Advertising, Lead Generation en Content Marketing. Hij schreef meerdere (e-)boeken over social media. Begin 2016 ontwikkelde hij het P.E.A.S. (c) Model voor Social Selling met LinkedIn. Ondertussen wordt deze aanpak door meer dan 210 (inter-)nationale organisaties toegepast.

Categorie
Tags

5 Reacties

    Jan Willem Alphenaar

    Ik zie zelf helaas een terugkerend spelfoutje. Wordt terwijl het word moet zijn. Slecht van mezelf. #fail


    14 december 2010 om 15:01
    mgvandenbroek

    Iets met meewerkend voorwerp, toch? “Aan je” dan is het zonder “t”? Volgens mij heb ik de goede eruit gesloopt 😉


    14 december 2010 om 15:04
    Jan Willem Alphenaar

    Nope, derde en vierde zin van de kop. 🙂


    14 december 2010 om 15:05
    Jan Willem Alphenaar

    Mijn linkedIn tip:

    Koppel niet automatisch al je tweets aan LinkedIn.

    Dit vervuilt de statusupdates enorm wanneer je veel Twittert.


    14 december 2010 om 15:18
    Anne Raaymakers

    Een LinkedIn profiel pagina is een webpagina en voor de vindbaarheid gelden dus ook dezelfde regels als voor een webpagina. De juiste combinatie van keywords bijvoorbeeld. Een zoveel mogelijk links. Gebruik dus de drie mogelijkheden tot het plaatsen van links naar je website(s). Heb je maar één website, plaats dan deeplinks, bijvoorbeeld naar de pagina Nieuws of Vacatures.


    14 december 2010 om 21:01

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!