LinkedIn BrandYou: Wat voor merk ben jij?

16 november 2010, 08:00

LinkedIn is in Nederland met ruim 2,1 miljoen leden de grootste zakelijke netwerksite. Elke seconde komt er wereldwijd (nu ruim 80 miljoen leden) een nieuw lid bij. Toch zal LinkedIn niet op haar lauweren rusten en komt met een nieuw initiatief: BrandYou.

BrandYou is een campagne die zowel via een mini-site als een group op LinkedIn wordt gestart. De doelstelling van LinkedIn is het onder de aandacht brengen van het belang van personal branding in alle fasen van je carrière. Ik sprak aan de vooravond van de lancering met Eugenie van Wiechen, managing director van LinkedIn in Nederland over BrandYou.

BrandYou de mini-site

BrandYou wordt vandaag in het Verenigd Koninkrijk, Frankrijk, Italië, Spanje, Duitsland en Nederland gelanceerd. De basis van de BrandYou site is een kleine multiplechoicetest met een totaal van 17 vragen. Deze vragen gaan zowel over online als offline netwerkactiviteiten. Als je deze korte test hebt ingevuld wordt je gekwalificeerd in een van de volgende vier categorieën en kun je zien welk merk het meest overeenkomt met jouw persoonlijke merk.

  • Global Guru – net als Google, Starbucks, Apple, etc…
  • Rebel With a Cause – zoals RedBull, Bose, Harley Davindson, etc…
  • Alternative Thinker – Ikea, Diesel, Innocent, etc..
  • Multibrand – Unilever, Virgin, Proctor & Gamble, etc…

Je krijgt, zoals vaker bij online testen, een beschrijving van jouw profiel. Wat het interessanter maakt is dat je ook een advies krijgt over hoe je jouw merk kunt verbeteren en versterken en een tip van een erkende merkspecialist.

Nu is zo’n test natuurlijk hartstikke leuk om even te doen, maar wat heb je er nu eigenlijk aan en wat wil LinkedIn hier nu mee bereiken? Citaat uit het persbericht:

“Volgens Kevin Eyres, Managing Director LinkedIn Europe, is het concept van het ‘Persoonlijke Merk’ nog nooit zo essentieel geweest binnen de Europese markt als nu. “BrandYou gaat over het creëren, uitbouwen en onderhouden van je geloofwaardigheid, je zichtbaarheid en professionele ervaring gedurende alle fasen van je carrière. Je carrière plannen is nog nooit zo belangrijk geweest als vandaag de dag,“ zegt Eyres. Dit heeft twee redenen: de toename in de mobiliteit van werknemers – Europeanen wisselen in een snel tempo van baan – en een toenemend aantal Generatie Y werknemers, die helemaal gewend zijn aan Social Media en de combinatie van zakelijke en niet-zakelijke interactie.”

Voldoende aanleiding om een aantal vragen aan Eugenie van Wiechen te stellen.

Eyres stelt in het persbericht dat generatie Y een belangrijke doelgroep is voor deze actie. Volgens de laatste cijfers van Comscore is deze groep nog niet zwaar vertegenwoordigd op LinkedIn. Is LinkedIn wel voor deze doelgroep bedoeld?

Van Wiechen: “Eigenlijk begint je carrière al tijdens je laatste studiejaar. In dat jaar ga je vaak ook een afstudeerstage doen en kun je al heel handig gebruik maken van de netwerkmogelijkheden van LinkedIn. Al was het alleen maar om via je netwerk een passende stageplaats te vinden”

In het persbericht gaat het over het plannen van je carrière. Gaat het er niet ook om om het verleden zo goed mogelijk weer te geven?

“Professionals in de wereld verbinden zich met elkaar om zichzelf productiever en effectiever te maken. Middelen die wij hiervoor leveren zijn het profiel, het netwerk om kennis te delen en te vergaren, aanbevelingen (recommendations) en dat tezamen vormt je persoonlijke merk op LinkedIn. We hebben de test erbij gedaan omdat we mensen bewuster willen maken van de waarde van hun persoonlijke merk. Zaken waar mensen meer over moeten nadenken zijn wie ben ik, wat doe ik online, wat wil ik, etc…. Als je dit goed aanpakt wordt je makkelijker gevonden voor bijvoorbeeld een nieuwe baan, een samenwerking of zelfs nieuwe klanten.”

Personen die zich online begeven en werken aan hun eigen personal brand, zullen zich natuurlijk niet beperken tot LinkedIn. Houden jullie hier rekening mee bij de BrandYou test of is deze puur op LinkedIn gericht?

”Bij de vragen voor de test wordt er niets over een specifiek sociaal netwerk gevraagd. De vragen gaan zowel over offline als online netwerken. Aan het einde van de test krijg je de kans om de uitslag te delen via bijvoorbeeld FaceBook of Twitter.”

Het UWV is vorige week gestart met een campagne waarbij zij werkzoekenden van 45+ actiever willen laten worden op sociale netwerken zoals LinkedIn. Is de BrandYou campagne ook voor hen een toegevoegde waarde?

“Jazeker. Omdat het bij personal branding gaat over Wie ben ik, waar kom ik vandaan wat is mijn kennis en wat is mijn ervaring sluit dit uitstekend aan bij deze doelgroep. Dit is de doelgroep met een ruime bagage en ervaring, die op deze manier beter ingezet kan worden.”

Wat is jouw belangrijkste tip voor iemand met een gat in zijn CV?

“Mijn devies is altijd: Blijf altijd dicht bij jezelf. Je moet zo eerlijk en transparant mogelijk zijn. Een van de belangrijkste dingen die je jezelf altijd moet afvragen is: Is dit een eerlijk verhaal? Als je door bezuinigingen ontslagen bent of om een andere reden, moet je dat gewoon melden. Eerlijkheid wordt gewaardeerd.”

Uit recent onderzoek van Bas van de Haterd onder 300 werkgevers, bleek dat er slechts bij 1% via LinkedIn gesolliciteerd kan worden. Slechte zaak. Zien jullie hier al verbetering in?

“Steeds meer werkgevers zetten LinkedIn bij de werving van nieuw personeel. Ik heb zelfs al werkgevers gesproken die mensen zonder LinkedIn profiel niet eens aannemen. De kracht van de banen op LinkedIn is dat ze bijna altijd passen bij jouw profiel. Mocht de aanbevolen baan niets voor jou zijn, kun je hem heel eenvoudig doorsturen naar mensen uit je netwerk waarvan je denkt dat hij er beter bij past. We zien dat dit steeds meer gebeurt.”

Verder nog iets dat wij moeten weten?

“Er is sinds kort een API waarmee sollicitatieformulieren gemaakt kunnen worden, zodat er direct met een LinkedIn profiel gesolliciteerd kan worden. Daarmee kom ik weer terug bij BrandYou. Hoe jij je profileert wordt alleen maar belangrijker.”

Jan Willem Alphenaar is trainer en consultant voor het inzetten van LinkedIn voor marketing en sales. Als LinkedIn Trainer traint hij organisaties in Europa. Met zijn bedrijf Next Business Academy ondersteunt hij organisaties op het gebied van Social Selling, Advertising, Lead Generation en Content Marketing. Onder de noemen Next Business Agency ondersteunt hij met zijn team organisaties bij LinkedIn marketing en advertising.

Categorie
Tags

1 Reactie

    chi666

    Bijzonder dat de bij de laatste vraag ineens antwoord geeft op de één na laatste vraag. Je kan bij slechts enkele van die partijen solliciteren via de Linkedin api dus, daar gaat ze niet op in (waarom promoot men dat niet actief en waarom is de API op bepaalde gebieden zo beperkt), maar een vraag later promoot ze het wel 😉


    17 november 2010 om 07:19

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!