PAN introduceert checklist voor affiliate marketing

3 december 2010, 05:32

Het Platform Affiliate Netwerken (PAN) heeft gezamenlijk een checklist voor affiliate marketing geïntroduceerd. Dit document is bedoeld om verschillende schakels binnen de keten van affiliate marketing (adverteerders, publishers en bureaus) inzicht te geven in de voorwaarden van affiliate programma’s. De belangenvereniging van de netwerken streeft naar transparantie door via deze checklist afspraken over het vergoedingsmodel, vormen van tracking en details over validatie van de transacties helder te krijgen. Ook is de afstemming van de toegestane advertentie-middelen en de publisher kanalen een belangrijk onderdeel van de checklist.

View more documents from Marketingfacts.

De aangesloten netwerken bij het PAN (Daisycon/Paxz, M4N, TradeDoubler en Zanox) hebben aangegeven de checklist standaard te willen gaan opnemen in de overeenkomsten met hun klanten. De checklist zal dan gezamenlijk worden ingevuld door netwerken en adverteerders om de programma voorwaarden vast te leggen.

‘Deze checklist sluit goed aan op de vraag in de markt,’ aldus PAN-secretaris Roger Kenbeek. ‘De affiliate markt professionaliseert in een hoog tempo en vormt een steeds belangrijker onderdeel van de sales-promotie van adverteerders. Ook voor de deelnemende publishers is het van groot belang meer inzicht te krijgen tussen de verschillende programma’s die er worden aangeboden.’

Omdat de checklist een zogenaamd “working document” is, zal de PAN de lijst regelmatig aanpassen. Daarnaast worden de deelnemers opgeroepen om verbeteringen en opmerkingen aan de belangenvereniging door te geven. De checklist zou te downloaden moeten zijn op de website van het PAN en is tevens aangeboden aan de Thuiswinkel Organisatie ten dienste van bij deze organisatie aangesloten leden.

Leon Gerrits
Principal Consultant bij CACI Digital

Leon is een marketeer met ruime ervaring op alle digitale vlakken, zowel aan adverteerderszijde (T-Mobile) als aan bureauzijde (Tradedoubler, Yieldr). Hij werkt als Principal Consultant voor CACI Digital, een onafhankelijke digital consultancy. Leon is een expert op het gebied van affiliate marketing, zoekmachine-marketing en programmatic display advertising. Leon zet zijn kennis en ervaring in om bedrijven zoals Fox Networks, RTL, Sky, Unive en Vodafone onafhankelijk te adviseren hoe zij hun online omzet kunnen laten groeien.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!