ReclameReview: Steunpunt Huiselijk Geweld

ReclameReview: Steunpunt Huiselijk Geweld

De campagne ‘MySecrets Cosmetics’ voor Steunpunt Huiselijk Geweld heeft al veel media-aandacht gekregen, maar hier op Marketingfacts hebben we het er nog niet over gehad. Ik hoor dan ook graag wat jullie vinden van de confronterende manier waarop hierin aandacht wordt gevraagd voor huiselijk geweld.

Credits:
Bureau: Leo Burnett
Account: Noor van Bouwdijk Bastiaanse, Saskia Peters
Creatie: Maarten Dobbelaar, Edwin Rojer, Jasper de Rooy, Julijus Rebic, Wouter Kraaijvanger, Tim Bishop, Avinash Sampath
Productie: Rogier Sol, State 31
Regisseur: Hiba Vink

De doelstelling:
Bewustwording creëren bij slachtoffers en omstanders.

De uitwerking:
Een fictief personage, Yvonne de Boer, oprichter en eigenaar van MySecrets Cosmetics wil slachtoffers helpen om de gevolgen van mishandelingen zo goed mogelijk te verbergen. Daarbij wordt zij als ondernemer geïnspireerd door de gedachte dat er jaarlijks 60.000 vrouwen geslagen worden. Als ondernemer ziet zij hierin een potentieel enorme markt. Het verborgen houden van Huiselijk Geweld is geen oplossing. Ga naar het Steunpunt Huiselijk Geweld voor advies of hulp.

Het oordeel:
Als je zo veel aandacht krijgt van verschillende media voor een campagne waarmee je bewustwording wilt creëren, kun je alleen maar spreken van een succes. Natuurlijk roept het reacties op als je doet alsof je reclame maakt voor make-up waarmee je de gevolgen van huiselijk geweld kunt maskeren. Ook de opmerking van ‘oprichter’ Yvonne de Boer over de 60.000 mishandelde vrouwen in Nederland per jaar (“een enorme markt, daar kan ik wel wat mee als ondernemer”) maakt de tongen los. Juist als je bewustwording wilt creëren is dat goed. Dan mag je best de grens opzoeken. Wat mij betreft is dit dan ook een geslaagde campagne.


Geplaatst in

Delen



Er zijn 0 reacties op dit artikel

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.