Social Media Club Amsterdam: Een rijdende OK en tracable food

Social Media Club Amsterdam: Een rijdende OK en tracable food

In Africa sterven jaarlijks 500.000 vrouwen tijdens of na een zwangerschap. Oftewel, kom er maar in Laurens de Graauw. Met zijn mobiele operatiekamers -omgebouwde trucks- wil hij met name deze wantoestand aanpakken. Met zijn Wheelsonearth-campagne haalt hij geld binnen. Zijn vraag aan Social Media Club Amsterdam (SMCA) van vorige week donderdag: ‘Hoe kan ik met social media aandacht creeëren voor dit project?’

Een soortgelijke vraag kwam van SUMM, een voedingsmerk met duurzame, tracable producten: ‘Hoe kunnen we onze boodschap zo goed mogelijk verspreiden met als doel mensen te betrekken en te activeren?’ De SMCA van woensdag 17 november bracht zo’n 25 social media liefhebbers op de been. De insteek week af van het gebruikelijke format. In plaats van luisteren naar twee sprekers, werd een beroep gedaan op de expertise van de aanwezigen. Verdeeld in groepen gingen de deelnemers daadwerkelijk met een case aan de slag.

 

Wheelsonearth

Laurens de Graauw komt uit de transportsector. Op internationale reizen, zag hij dat nog altijd veel mensen verstokt bleven van medische hulp. De operatiecontainers van de bestaande hulporganisaties schieten in zijn ogen te kort. De Graauw bedacht een mobiele operatiekamer, sneller ter plaatse en eenvoudiger te verplaatsen dan de containers. Omdat een omgebouwde truck 350.000 kost, hij de eerste vijf jaar vijf mobiele klinieken wil bouwen, bedacht hij een promotiecampagne, Wheelsonearth om aandacht te genereren en zo geld op te halen. Per motor en waterscooter gaat hij van Zuid Afrika naar New York. 11 Februari 2011 wil zijn team al vertrekken. De SMC wist de Graauw een aantal praktische tips te geven, maar alle hulp is nog meer dan welkom. Wie weet dat er onder de Marketingfacts-volgers nog briljante ideeën leven. De comments en de twitter van Wheelsonearth staan open.

SUMM

Summ vroeg de SMC om ideeën. Het merk is van FairConnect: een bedrijf in handen van producenten, fabrikanten, werknemers en consumenten en de winst wordt verdeeld. Alle producten - het assortiment varieert van stroopwafel tot kaneelamandelen, van cocosbar tot smoothies - worden gemaakt met grondstoffen die biologisch geteeld en fair trade zijn. Op de site en via QR-codes op de verpakking is elk ingrediënt volledig volgbaar. Dit, samen met het vernieuwende bussinessmodel -de vier aandeelhoudersgroepen, waaronder consumenten zelf- maakt het merk bijzonder. Op de vraag hoe ze de boodschap zo goed mogelijk konden verspreiden om mensen te betrekken en te activeren, kwamen ook hier bruikbare tips. Van een layer die aangeeft waar de producten verkrijgbaar zijn tot een Facebookfanpage en retweetacties. Ook bij deze case geldt: de comments en de twitter van SUMM staan open.
Een interview met Maarten Rijninks, oprichter van het merk leest u hier en hier.

Social Media Club Amsterdam

De volgende Social Media Club Amsterdam is op 15 december a.s. Het programma is nog niet bekend, maar hou MeetUp in de gaten.


Delen

0
0


Er zijn 5 reacties op dit artikel

  • Leuk dat nu ook SMCAdam het principe van de theEnterpriseCamp heeft ontdekt dat SMC030 in mei van dit jaar heeft geintroduceerd om te cocreëren voor nonprofit en goede doelen. Zie http://smc030.nl/blog/2010/5/18/Impressie_SMC030__3_op_12_mei_2010 en http://smc030.nl/blog/2010/8/20/SMC030__5_theEnterpriseCamp__Geen_Gezicht voor verslag van deze sessies.

    Zoveel professionals bij elkaar, daar moet toch meer mee kunnen dan alleen maar kennis delen onder elkaar?

    geplaatst op
  • @Erno Bij SMC030 merkten we ook dat niet iedereen het interessant vond. Het is toch wat anders dan achteroverleunend luisteren naar een case. Toch was ook de tweede meewerk-avond volgeboekt en gaan we in 2011 een derde avond organiseren.

    geplaatst op
  • Precies Mischa dat dachten wij nu ook. Opkomst was wel lager dan gebruikelijk. Of iedereen er dus zo over denkt?

    geplaatst op
  • Dank je wel voor het verslag Wendy.

    geplaatst op
  • @Erno Mensen moeten aan het format wennen. Werkt alleen bij nonprofit, liefst charity. Anders krijgen bezoekers (terecht) het gevoel gratis voor iemand anders te werken op hun vrije avond.. Valt of staat met goede comm vooraf en verwachtingen managen!

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.