‘Smile, you’re on social media!’

18 november 2010, 09:22

Ja, het is allemaal leuk en aardig; social media vragen een andere benadering, met meer ‘beleving’ en dus andere content. Hoe visueler, hoe beter is vaak het advies. Dus foto, audio, maar vooral video zijn dé nieuwe dragers. Maar dat moet je wel kunnen… De tijd dat een persbericht nog gewoon voorzien werd van een standaard, gortdroge uitgespelde quote van Pietje Puk, metzijnmooiefunctietitel X bij organisatie X, lijkt langzaamaan toch echt voorbij. Direct mailings met biografieën van 500 woorden over de sprekers om mensen uit te nodigen voor het zoveelste evenement, worden ingeruild voor korte, catchy video’s die bezoekers over de streep moeten trekken. En een beetje B2B-marketeer heeft ook al wat geëxperimenteerd met YouTube-geschikte voorlichting ten behoeve van de SEO-posities van zijn organisatie.

Video lijkt dus één van de voor de hand liggende keuzes te zijn geworden in de mix. Prima. Maar de invulling is wel even andere koek. De afgelopen tijd heb ik een aantal keer de twijfelachtige eer gehad om op video gezet te worden voor marketingdoeleinden. Zo togen we op een zonnige nazomerdag naar het supertoeristische Kinderdijk voor een campagnevideo voor ons nieuwe B2B-campagneplatform. Slingerend fietsende Japanners en flauw zwaaiende Italianen ontwijkend moest ik ‘even het script doen’.

Ok, het stond er alsnog vrij snel op en als je het eenmaal een paar keer hebt bekeken dan went het wel. Maar video is toch écht anders dan tekst. Zoals gezegd, het is een vak apart waarbij ik regelmatig plaatsvervangende schaamte krijg over het resultaat, dat niet bij iedereen even natuurlijk overkomt. Zo vind ik van mezelf overigens dat ik op beeld vaak veel serieuzer kijk dan dat ik me voel en denk ik ‘mens, lach toch eens’. Ook het idee dat video in de 2.0-wereld ‘voor eeuwig’ terug te vinden is op YouTube kan best impactvol zijn. En voor de paranoia’s; waar zijn de tapejes met de bloopers? Wanneer worden die weer eens uit de kast gehaald. In mijn geval op een awards-event, als uitsmijter na een wat serieuzer gedeelte over de genomineerden. Heel leuk, echt heel leuk…

Natuurlijk, die beeldcultuur is marketingtechnisch te gek en niet-te-missen. Maar het vergt echt wel wat specifieke kwaliteiten en oefening. Bestaat dat eigenlijk al een ‘hoe kom ik een beetje voordelig over op een simpel handycammetje’ training? Ik zou zeggen, gat in de markt!

Marieke van Zuien is directeur corporate communicatie & CSR bij Cardif.

Categorie
Tags

3 Reacties

    Willem

    Hi Marieke van Zuien, je hebt helemaal gelijk. Leuk dat je je mening geeft en het ook eens van een ander te horen dat video toch iets leuker is als boodschap, dan een lap tekst. Toch is het topic al erg trendy en pakt iedereen de camera op, vaak zonder na te denken dat wanneer je een video maakt voor professionele doeleindes je het goed moet voorbereiden en met de juiste apparatuur dient te doen wil je niet je imago meer schaden dan goed doen. Ik vind jullie filmpje op facebook erg leuk met de windmolen in de achtergrond. Het is een goeie korte informatieve vertrouwelijke video boodschap. Hij is nog zelfs sterker vind ik dan jullie introductie video, die waarschijnlijk 10x duurder was te produceren 😉 Alleen het filmpje “Video BGFO2 in de Praktijk training Cardif” snap ik niet helemaal op jillie kanaal?

    Groet,

    Willem


    18 november 2010 om 11:43
    Tobias Braam

    Hoi Marieke,

    leuk persoonlijk artikel met inderdaad een goede tip. Hoewel zulk een cursus de authenticiteit natuurlijk wel weghaalt 😉


    24 november 2010 om 10:11

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!