• Usability & design
    wordt gesponsord door

Independer herovert koppositie in onderzoek naar autoverzekeringen

Independer herovert koppositie in onderzoek naar autoverzekeringen

AssurantieMagazine berichtte in september al over de grote verschillen tussen autoverzekeraars met betrekking tot nieuwwaarderegelingen. Het is voor autobezitters dan ook zeer aan te raden zich goed te oriënteren voor het afsluiten van een autoverzekering. Respondenten van WUA! kregen precies die opdracht, en wezen Independer aan als beste website. Tijdens het onderzoek gaven de tachtig respondenten in totaal 477 individuele beoordelingen over 73 verschillende websites.


De 10 best presterende websites volgens de Web Performance Scan

De winnaar

Independer lanceerde deze zomer een vernieuwde website en blijkt daar direct de vruchten van te plukken. De website eindigt bovenaan de ranglijst, ondanks een beperkte online vindbaarheid: 40% van de respondenten weet de weg naar de website te vinden. Door de goede eerste indruk die de website geeft, besluiten al deze bezoekers erop door te klikken. Met goede scores op de thema’s Informatiewaarde en Vertrouwen krijgt Independer uiteindelijk de voorkeur van 14% van de respondenten. Independer reikte vorige maand een award uit aan Budgio omdat het de meest gekozen autoverzekeraar is op de vergelijkingssite. Opvallend genoeg is de website van Budgio door geen van de respondenten bezocht tijdens de online oriëntatie.

De achtervolgers

Ditzo beschikt juist over de beste vindbaarheid van de branche, met 57,5% van de respondenten die de website bezoekt en beoordeelt. De hoogste scores worden vervolgens behaald op de thema’s Gebruiksvriendelijkheid en Informatiewaarde. Ook Ditzo krijgt de voorkeur van 14% van de respondenten, maar vanwege lagere scores op de door WUA! onderzochte thema’s eindigt de website net achter Independer op de tweede plaats.

Centraal Beheer ruilt de koppositie in voor de derde plaats, en doet dit nadat 39% van de respondenten de website heeft gevonden. In april 2010, toen de vorige meting van het onderzoek werd gewonnen, beschikte Centraal Beheer nog over de best vindbare website. De site maakt een goede eerste indruk, waardoor vrijwel alle bezoekers erop doorgaan, en scoort verder goed op de thema’s Web Imago en Vertrouwen. 11% van de respondenten wijst Centraal Beheer uiteindelijk aan als favoriete aanbieder. ‘De website is rustig, niet opdringerig, de nodige informatie is te vinden en de aanbieder is bekend en betrouwbaar’, aldus een overtuigde respondent.


Nummer 11 tot en met 22 van de door WUA! opgestelde ranglijst

OHRA

Een eervolle vermelding is er ten slotte voor OHRA. Ook OHRA kwam sinds de vorige meting met een nieuwe website, en ziet de Web Performance Score met maar liefst 1,3 punt stijgen. OHRA eindigt daarmee op de vijfde plaats, na een elfde positie in april. De uiteindelijke voorkeur blijft met 6% nog wel achter, wat opnieuw aantoont dat alleen de beste websites goed genoeg zijn voor de online oriënterende consument.

Onderzoeksopzet

WUA! nodigde voor het onderzoek tachtig respondenten uit, tussen de 21 en 49 jaar oud, in bezit van een auto en ervaren met het online oriënteren naar producten en diensten. Ze kregen de opdracht online op zoek te gaan naar een autoverzekeraar. Verdere criteria als dekkingsvoorwaarden en premie waren aan de respondenten zelf om te bepalen. Over gevonden websites werden aan de hand van uitgebreide vragenlijsten tussen de 69 en 107 beoordelingen gegeven. Aan het eind van de twee uur durende zoektocht wezen de respondenten hun favoriete website aan. Vervolgens is met een deel van de respondenten een groepsdiscussie gevoerd voor aanvullend kwalitatief inzicht. Aan de hand van alle verzamelde data berekende WUA! vervolgens de verschillende Web Performance Scores.

Conclusie

Independer wordt weer als best beoordeeld door de respondenten, maar neemt geen grote voorsprong zoals tijdens de eerste twee metingen van het onderzoek. Independer en Ditzo worden door even veel respondenten als favoriet aangewezen, en vormen met Centraal Beheer een top drie waarin de onderlinge verschillen klein zijn. Voor Independer en Centraal Beheer geldt wel dat de online vindbaarheid te wensen overlaat, wat doet vermoeden dat bij een verbetering hiervan ook het klantenbestand een positieve impuls kan krijgen. In april 2011 zullen we zien welke partij de meeste vooruitgang heeft geboekt.

Onderzoeksgegevens

Onderzoek:    oktober 2010
Case:    ‘U heeft een nieuwe Opel Corsa 1.4 gekocht. Helaas mag u er nog niet in rijden omdat de auto nog niet verzekerd is. U wilt morgen de auto bij de dealer op gaan halen en direct met uw nieuwe auto weg kunnen rijden.’
Aantal respondenten:    80
Selectiecriteria:    Nederlands Algemeen Publiek, in bezit van een auto
Leeftijd:    tussen de 21 en 49 jaar oud
Verdeling geslacht:    46% man, 54% vrouw
Plaats onderzoek:    Amsterdam
Herkomst respondenten:    Amsterdam en omstreken
Opleiding:    MBO+
Ervaring:    oriënteren regelmatig op het internet
Duur DVD panel discussie:    2 keer 1 uur
Opdrachtgever:    onafhankelijk door WUA!
Pagina’s rapportage:    250+
Volgende meting:    april 2011


Delen

0
0


Er zijn 6 reacties op dit artikel

  • "Independer reikte vorige maand een award uit aan Budgio omdat het de meest gekozen autoverzekeraar is op de vergelijkingssite. Opvallend genoeg is de website van Budgio door geen van de respondenten bezocht tijdens de online oriëntatie."

    Budgio is een label van ASR verzekeringen dat alleen via tussenpersoon (zoals Independer.nl) verkocht wordt en dus geen actieve marketing op het internet.

    Dit is overigens een mooie bevestiging van van de goede nieuwe weg die we dit jaar ingeslagen zijn waar we uiteraard erg blij mee zijn.

    geplaatst op
  • Vergelijk je nu niet een beetje appels met peren? Independer zet namelijk vrijwel alle autoverzekeringen naast elkaar en kiest voor jou de beste verzekering (alhoewel ik me afvraag of dat echt zo is). De overige namen uit de top 20 zijn verzekeringsmaatschappijen zelf.

    Welke beoordelingscriteria hebben jullie in dit onderzoek gebruikt? Ik lees iets over vindbaarheid, informatiewaarde en vertrouwen. Hebben jullie ook gekeken naar conversie? Hoeveel respondenten, willen welke autoverzekering, via welke website aanschaffen? Dat vind ik namelijk best belangrijk als je een website uitroept als de beste in zijn soort.

    geplaatst op
  • @ Hans Bedankt voor de toelichting, dit verklaart een hoop!

    @ Bram Het lijkt misschien alsof we appels met peren vergelijken, maar wat we met het onderzoek doen is kijken welke websites er nou het best in slagen de oriënterende consument binnen te halen. Independer is inderdaad een ander soort website dan die van een directe aanbieder, maar biedt wel degelijk de kans om direct een verzekering af te sluiten. Wat dus uit dit onderzoek blijkt, is dat Independer en Ditzo er beide even goed in slagen de consument lang genoeg op de website te houden om ook daadwerkelijk te laten kopen, waar het uiteindelijk natuurlijk allemaal om draait.

    Voor de precieze beoordelingscriteria verwijs ik je graag naar de specifieke pagina daarover op onze website, waar je een overzicht van alle onderzochte thema's en een uitleg daarover vindt. Ik hoop dat je daarna geen vragen meer over hebt, anders hoor ik het natuurlijk graag!

    geplaatst op
  • Onbegrijpelijk dat deze nietszeggende staafjes keer op keer aandacht krijgen op Marketingfacts.
    We hadden al 16 miljoen bondscoaches en nu dankzij WUA! ook de gelegenheid om je mening te ventileren over de linkkleur op Independer.nl. Prettig dat de Nederlandse marketeer dankzij deze rapportages de beschikking heeft over deze "feiten en cijfers".

    Laten we aan de andere wel constateren dat WUA! slim heeft ingespeeld op de onmacht bij marketeers om kwantitatieve data te converteren naar concrete acties. Dat, gecombineerd met 'Nederland meningenland' is een gat waar slim op in is gesprongen. Credits hiervoor.
    Overigens; dienstverlening tastbaar maken (rapportage à 250 pagina's + een DVD'tje met 'echte' consumenten) is een andere takeaway qua vermarkting van diensten.

    Ik neem aan dat Henk intelligent genoeg is om te doorzien dat hier geen azijnpisser aan het woord is, maar dat er met wat cynisme en op enigszins gechargeerde en uitdagende toon een punt wordt gemaakt.
    Dat wil zeggen: maak er eens een wat leukere "Web Perfomance Scan" van. Ik dacht aan:
    - Inzichten qua methodiek om tot concrete verbeterpunten te komen
    - Resultaten van de op basis van dergelijk onderzoek tot stand gekomen verbeteringsslagen en bijbehorende learnings
    - Gratis adviespunten voor een willekeurige website die jullie benoemen in de performancescan
    - Checklist waarmee je zelf kan bepalen wat het vertrouwen is van je site of die van je klant
    - etc.
    Kortom: ga niet op je kennis zetten, deel & wees open.

    geplaatst op
  • @ Dirk Bedankt voor de credits, al zal het je niet verbazen dat wij vinden dat ons onderzoek een stuk meer behelst dan wat jij beschrijft.

    Wat je ook niet zal verbazen, is dat wij niet al onze kennis gratis kunnen delen. De rapportages zijn onze business, en ik ben van mening dat wij juist al vrij veel informatie publiceren.

    Waar wij wel mee bezig zijn, is het ontwikkelen van een checklist die organisaties kunnen gaan gebruiken om hun online strategie mee te verbeteren. Deze checklist zal binnenkort gratis op onze website aan te vragen zijn.

    Verder is veel informatie te halen uit de algemene benchmarks die we regelmatig publiceren. Hieruit kunnen altijd belangrijke conclusies getrokken worden, die voor een hele branche of periode gelden.

    Ten slotte herhaal ik hier graag nog eens dat iedereen van harte uitgenodigd is om het WUA! kantoor en onze onderzoeksruimte te komen bekijken, en daarbij meer uitleg te krijgen over de onderzoeken die we hier uitvoeren.

    geplaatst op
  • Als buitenstaander, waarschijnlijk behorend tot "Nederlands Algemeen Publiek" en regelmatig surfer ben ik vooral geïnteresseerd in usability. Om die reden kwam ik hier terecht en wilde ik ook meer weten over de onderzoeksopzet en aanpak van WUA die mij nu nog niet overtuigd heeft. Jammergenoeg werkt de link "specifieke pagina" niet en is deze conversie dus niet succesvol;(

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.