Tribal IM uit de bocht met Hyves vs Facebook vergelijk?

Tribal IM uit de bocht met Hyves vs Facebook vergelijk?

‘Hyves of Facebook? Strijd om Nederlandse gebruiker losgebarsten.’ En ook: ‘Film betekent definitieve doorbraak Facebook in Nederland’. Een persbericht van Tribal Internet Marketing, vanochtend. Ze hebben daar in Den Bosch naar aanleiding van het in première gaan van de Facebook-film ‘The Social Network’ bedacht een voorspelling te doen over de toekomst van Hyves. Hyves zou, aldus Mark van de Laak, internetstrateeg aldaar, ‘leeglopen’, want: ‘mensen blijven niet op twee netwerken actief.’ Om die ‘visie’ van Tribal Internet Marketing (misschien denken ze zelf dat het een ‘ludieke actie’ is) te onderstrepen hebben ze deze site de lucht in geslingerd: Hyves vs Facebook.

De cijfers op die site kloppen in ieder geval niet voor Facebook en ook niet voor Hyves (op de site staat nu een totaal ledental van 10.635.719, in het persbericht wordt gerept van 8.700.000 NL leden maar Hyves meldt 8.960.800 Nederlandse leden). De cijfers zijn statisch, de teller voor Facebook staat al meer dan een uur op 3.087.100. Waarschijnlijk zitten ze er met Facebook een miljoen naast, daarover later meer. Van de Laak zegt in het persbericht:

“Op dit moment is Hyves met ruim 8 miljoen leden in Nederland veruit het grootste sociale netwerk. Maar steeds meer Nederlanders stappen over naar Facebook. Mensen blijven niet op twee netwerken actief en daarom verwacht ik dat Hyves in de komende jaren uiteindelijk leegloopt. Een film als deze zal de aandacht nog meer vestigen op nieuwkomer Facebook ”.

Tribal wijst op de volgende redenen voor de groei van Facebook in Nederland (ten faveure van Hyves). Want Facebook is:

  • Internationaal georiënteerd
  • Rustiger vormgegeven
  • Gebruiksvriendelijker
  • Interessanter voor ontwikkelaars en adverteerders

Van de Laak licht nog verder toe:

“Steeds meer mensen onderhouden internationale contacten, Facebook is hiervoor uitermate geschikt. Verder is een veel gehoorde reden dat Facebook rustiger en gebruiksvriendelijker is vormgegeven. Al zullen er ook mensen zijn die juist gecharmeerd zijn van de drukkere uitstraling van Hyves. Tenslotte stelt Facebook zich open voor ontwikkelaars, die op hun beurt allerlei slimme applicaties en games ontwikkelen die de populariteit ten goede komen. Tenslotte biedt Facebook adverteerders een interessanter advertentiemodel.”

Film als aanleiding

Een film als aanleiding voor een niet al te best onderbouwde actie met als doelstelling… Ja, wat is de doelstelling eigenlijk? Wat bereikt Tribal hiermee, en is het aan een internetmarketing bureau om dit type berichten de wereld in te slingeren? Helpt dat de branche vooruit? Voor wie is dit initiatief nuttig, als de cijfers niet kloppen? Is dit ludiek of smakeloos?


Delen

0
0


Er zijn 30 reacties op dit artikel

  • Ik zeg triest en ik denk imagoschade. Wat een flut persbericht. Komkommertijd is al geweest toch?

    geplaatst op
  • Uiteraard stond het marketingfacts vrij om dit artikel wel of niet te plaatsen. We krijgen nogal heftige reacties vanuit Marketingfacts op iets leuks/ludieks. Die reactie snap ik eerlijk gezegd niet helemaal. Waar ligt de pijn?

    De cijfers en de site zijn objectief bedoeld, waarbij je natuurlijk altijd mag discussiëren over de exacte aantallen, het gaat wat ons betreft om de grote lijn.

    De film is natuurlijk een goed moment om deze discussie te voeren. De NOS greep het bijvoorbeeld aan om de discussie over privacy te voeren. Wij grijpen het op deze manier aan.

    Wij geven daarbij een aantal argumenten waarom wij denken dat Facebook sterk staat. Eenieder mag daar natuurlijk inhoudelijke argumenten tegenover zetten. Sterke kant van Hyves is natuurlijk dat het bereik veel groter is. Ik zou zeggen laat iedereen maar meediscussieren!

    Mark van Werven

    geplaatst op
  • Zibb plaatst het persbericht gewoon zonder de cijfers te controleren....

    geplaatst op
  • Ik vind imagoschade wat ver gaan. Op zich wel interessant om deze discussie te openen door een hard statement neer te zetten als "Hyves gaat leeglopen". Dat is een veel gehoorde reactie, afgezien van of dat de waarheid is.

    Facebook is op een hoop punten beter dan Hyves. Als je binnen je social strategie gaat kiezen voor een netwerk, dan merk je als "Brand" dat de interactie op Facebook een stuker hoger zal liggen dan bij Hyves (uitzonderingen zullen er zijn uiteraard).

    Maar of een gebruiker echt geen twee netwerken zal onderhouden vraag ik me af. Dat zal de tijd leren. Dus flink F5-en op die Hyves vs Facebook site ;-)

    geplaatst op
  • Hm, wacht. Dat F5-en helpt niet. De site is niet real-time. Zou wel tof zijn als je zou kunnen zien dat getallen oplopen of afnemen. Ideetje? :)

    geplaatst op
  • De film is inderdaad een goed moment om de discussie eens te voeren. Hyves of Facebook? Vanuit marketing oogpunt vind ik dit een nogal amateuristisch gebeuren. Ik had van Tribal wel meer verwacht dan een statische actie-site zonder lopende teller, sterke visie en achtegrond informatie. Een gemiste kans!

    geplaatst op
  • 'Tribal uit de bocht' = Ach, ze zijn in het nieuws & afgezien van een aantal lichtzure MF bloggers zullen veel andere media/ mensen heel anders reageren op het artikel. Veel klanten hebben op dit moment vragen over bereik en relevantie van de verschillende netwerken. Dus Pr-technisch niet zo slecht gedaan voor een bureau uit Den Bosch in het doorgaans door de randstedelijke bureaus gedomineerde 'nieuws'. (ze hebben het niveau van Buzzcapture nog niet gehaald ;)

    'Niet kloppende cijfers' = laat ik graag over aan de cijferfetishisten, maar erg sneu als het niet klopt en was sjiek geweest als er updates zouden zijn.

    'Facebook vs Hyves' = Ik zie dat Hyves met het gaan aanbieden van low cost mobiele telefonie een aardige user lock in strategie aan het uitrollen is voor de schoolgaande doelgroepen. In het kielzog van de kinderen en pubers blijven de ouders ook actief op het netwerk. Lijken me groepen waar Hyves zich niet voor hoeft te schamen. Daarnaast geloof ik best dat alle publiciteit rondom de film nieuwe groepen Nederlanders naar Facebook gaat brengen. Dus toch tijd voor 'Hyves, the movie'.

    Op Adformatie is overigens de afgelopen weken al een aardige discussie gevoerd over hoe en waarom de netwerken geheel verschillende manieren bieden om campagne te voeren/ met gebruikers te interacteren. Ook dat kan een reden zijn waarom het ene platform wel relevant is voor je merk/ campagne en het andere niet.

    geplaatst op
  • @Mark: Los even van de kritiek en of dit wel of niet terecht is, ben je het er niet mee eens dat het veel interessanter/inhoudelijker/constructiever/leuker om te discussieren over Hyves EN Facebook ipv Hyves vs Facebook?

    geplaatst op
  • @Allen,

    Dank voor de reacties!

    Vooralsnog wordt de site dagelijks aangevuld met de cijfers zoals we die binnen Hyves en Facebook kunnen zien. We werken eraan om het realtime te maken. Alle tips en trics zijn natuurlijk welkom.

    geplaatst op
  • Toch even een inhoudelijke reactie op het bericht van Tribal.

    Ik ken een hoop mensen die op meerdere netwerken actief zijn. Dus dat FaceBook hard groeit in Nederland betekent helemaal niet per se dat dat ten koste gaan van Hyves.

    Daarnaast denk ik niet dat die Film veel effect zal hebben op de groei van Facebook in Nederland. Volgens mij gaan er alleen mensen heen die al op Facebook zitten. En extra awareness krijgt zal er ook niet ontstaan, want zo'n beetje elke site heeft tegenwoordig al iLike knopjes en facebook share dingetjes. Dus inmiddels kennen de meeste mensen Facebook al wel.

    Wat veel belangrijker is, is de koppeling die allerlei andere sites en systemen maken. Enkele voorbeelden: Hootsuite, GetGlue, Foursquare, GoodReads, veel Wordpress plugins, Tweetdeck en talloze andere tools en websites hebben tegenwoordig integratie met Twitter en Facebook. Niet met Hyves, want dat kennen ze buiten Nederland niet. Op die manier worden gebruikers van die sites en tools dus min of meer gedwongen om met FaceBook te werken.
    Wellicht is die eenheidsworst op termijn slecht voor de innovatie, maar ik denk wel dat het op dit moment realiteit is en de belangrijkste kracht achter de groei van FaceBook in Nederland.

    Tot slot pleit ik voor een totale stop op persberichten in Nederland social media vergelijkingen. Elke paar dagen komt er wel een langs en ze zijn allemaal makkelijk onderuit te schoppen. Want het is allemaal appels met peren vergelijken en koffiedik kijken. We hebben de cijfers nou eenmaal niet, dus het heeft allemaal niet zoveel zin. Dat geldt voor het bericht van Tribal, maar het geld net zo hard voor die 'onafhankelijke' Comscore cijfers. (die betaald worden door Hyves).

    geplaatst op
  • @ MvanEeghen Interessante discussie of het 'en' of 'of' is. Voor ons als bureau is 'en' het meest interessant :-)

    Misschien wel een vergelijk. Wat je ziet bij mieren is dat als je een groep mieren neerzet even ver af van twee potjes suiker. Er is geen enkel verschil tussen die potjes. Maar als op een gegeven moment een groep mieren voor het ene potje kiest, volgt the majority. Zo'n effect zou je kunnen krijgen. Los van het verhaal wat beter is hyves of facebook. Vergelijk ook met de opkomst van Google. Iedereen vertrok m.i. bij Ilse niet zo zeer omdat Google op zich beter was, maar omdat mensen gingen roepen dat Google cooler en beter was. Socialmedia is social (wie liked wat) dus volgens mij is dus een groot deel van de discussie psychologisch van aard los van functionele voor- en nadelen.

    Persoonlijk geloof ik uiteindelijk niet in 'en'. Waarom 'en' op hyves en op facebook je leven delen met je vrienden als ze dat langs een kanaal al doen?

    geplaatst op
  • Wat die film betreft, Remi ("Volgens mij gaan er alleen mensen heen die al op Facebook zitten") denk ik dat je er naast zit. De film krijgt ongekend goede reviews op internet en de (Nederlandse) media. Verder ben ik het goeddeels met je eens.

    Het persbericht (dat overigens niet te vinden is op de site van Tribal IM) en site vind ik niet ludiek of smakeloos, eerder mager en makkelijk. Het maakt weliswaar slim gebruik van de hedendaagse journalistieke gemakzucht, maar ik had van een online bureau als Tribal wat meer diepgang en analyse verwacht. Desnoods als achtergrondartikel op de eigen site of op de actiesite.

    geplaatst op
  • @andersfloor we gaan de site steeds verder verrijken en pimpen. Blijf 'm dus volgen. Voor de diepgang, we organiseren binnenkort een sessie over het onderwerp, met de nodige diepgang, casestudies, etc. Als je wilt deelnemen, je ben bij deze van harte uitgenodigd

    geplaatst op
  • @Mark: Leuke vergelijking, maar hij klopt niet met de situatie. Hyves en Facebook zijn wel degelijk zeer verschillende 'potjes suiker', zowel functioneel als psychologisch. Daarnaast, als je niet in EN gelooft, vertel dan eens: Blijft Xing, Linkedin, Facebook, Hyves, Twitter of toch Flickr voor jou persoonlijk als enige over?

    geplaatst op
  • @Mark: Leuke vergelijking, maar hij klopt niet met de situatie. Hyves en Facebook zijn wel degelijk zeer verschillende 'potjes suiker', zowel functioneel als psychologisch. Daarnaast, als je niet in EN gelooft, vertel dan eens: Blijft Xing, Linkedin, Facebook, Hyves, Twitter of toch Flickr voor jou persoonlijk als enige over?

    geplaatst op
  • @mvaneeghen linkedin/xing vraag ik me inderdaad af of op de lange termijn beide blijven bestaan. Als ik met Duitsers contact heb, moet ik ineens Xing op ... lastig, dus heb ik contact met ze via linkedin. Linkedin is gericht op een wezenlijk andere doelgroep (het gaat om waar voel je je met welk doel thuis en vind je er gelijkgestemden). Misschien word hyves (of juist facebook) wel een niche site gericht op een specifieke doelgroep net als je bijv. nog steeds succesvolle niche communities hebt, bijvorobeeld voor dj's.

    Twitter en Flickr zijn aparte domeinen qua functionaliteit. Die kunnen iin mijn ogen een zelfstandig bestaansrecht hebben. Hoewel ze denk ik wel moeten opletten of het grote Facebook - of in NL hyves - hun functies op termijn niet overnemen en direct integreren. Dezelfde discussie speelt zelf als het gaat om Facebook vs Google. De uitkomst daarin durf ik overigens niet te voorspellen.

    Moraal van het verhaal is wel dat ik vind dat Facebook en Hyves een gelijksoortige doelgroep bedienen (de massa) en gelijksoortige behoeften in vullen (sociale contacten en het delen van informatie daarbinnen).

    geplaatst op
  • Dear Tribal IM,

    Thanks you for helping me turn this matter into a self-fulfilling prophecy, bye bye Hyves!

    Ps. I didn't steel the ideao of facebook..

    Kind regards,

    Mark Z.

    geplaatst op
  • @Mark Z. LOL. Hahahaaa! Jammer dat je Engels zo beroerd is.... kostelijk!

    geplaatst op
  • @Mark v W: Kun je op jullie site ook een poll doen met: Wie gaat er winnen? Ik denk dat PSV - Feyenoord er niks bij is. ;)
    @Mark vd L: Waar kun je als bedrijf nu het beste je rendementen behalen? Welk belang hebben de commercials van Coca-Cola icm hun facebook account op Hyves? Want volgens wordt dat nog onderschat. Hyves heeft RTL nieuws!!, maar facebook alle global brands... !!

    @Mark Z: Brilliant lifestory/movie.. bey bey Raymond.

    Kind regards,

    Rop B

    geplaatst op
  • @Rop: Wij zijn als bureau vooral gefocust op rendementsgerichte campagnes en uiteindelijk eCPA. Onze ervaring is dat, mede door het advertentiemodel van facebook, hier de beste resultaten te halen zijn.

    Mocht je een branding doelstelling hebben, dan is ook onze ervaring dat binnen Facebook betere eCPM's te halen zijn. Ter vergelijk: Hyves begint vanaf 1 euro en wij zien bij klanten een eCPM van 14 cent voorbijkomen in een hele getargette campagne.

    geplaatst op
  • Vergelijk anders eens hoeveel NL mentions er over The Social Network zijn op Hyves en op Facebook :-)

    geplaatst op
  • Hoe lang blijft de website online?
    Er wordt een merknaam gebruikt in de domeinnaam en het lijkt me dat Hyves vast wel een goed redelijk belang heeft waarmee ze kunnen eisen dat de website offline moet.

    geplaatst op
  • Ik heb het gevoel dat hier de uitgangspunten door de war gehaald worden, de een denkt vanuit een marketing technisch oogpunt en de ander weer vanuit het oogpunt van de gebruikers.. Terwijl dit toch duidelijk twee hele andere uitgangspunten zijn. Marketing technisch ben ik ook geneigd te zeggen dat Facebook duidelijk Hyves gaat overrulen (of al doet) maar vanuit de gebruiker gezien zie ik geen problemen met het onderhouden van twee netwerken of meer, we Twitteren, Foursquaren en weet ik wat nog meer er nu toch ook al op los, tegelijk..?

    geplaatst op
  • Het is niet de vraag van of/of maar van en/en. Zowel Hyves als Facebook hebben bestaansrecht maar ook een individuele approach nodig. De \"user engagement\" van Hyves vind ik ongeëvenaard waar het gaat om brand experience. Dat heb ik bij Facebook in mindere mate gezien. Ik zeg: Go Hyves! En Facebook: show and keep showing your good face! Greetinx, @MartinPlanken

    geplaatst op
  • Ongelijke strijd. Bij Hyves doet over een paar jaar de laatste tiener het licht uit. Maar dan... Facebook versus Diaspora lijkt me spannender worden. Go Diaspora!

    geplaatst op
  • Grappig, heb net zelf op mijn blog ook de vergelijking gemaakt met Hyves en Facebook. Zoals @Remi ook aangeeft zijn de verschillende applicaties die niet beschikbaar zijn voor Hyves (en ook vanuit Hyves niet beschikbaar zijn) en die wel weer voor Facebook mogelijk zijn.

    Ben benieuwd wat jullie van mijn social media blog post vinden.

    Heb ook al eerder gezegd waarom niet 2 social media diensten, zou op zich best moeten kunnen maar als er veel vrienden kring overstappen naar 1 ander netwerk, tja overstappen is zo gebeurd toch?

    geplaatst op
  • Tja, het is niet een hele zuivere vergelijking, maar lang geleden was ICQ toch echt veel "beter" (maar vooral ook ingewikkelder) dan MSN, en omdat MSN door steeds meer mensen gebruikt werd, moest je op een gegeven moment wel MSN gaan gebruiken. En toen gold in ieder geval wel, 2 van die programma's was niet handig dus was ICQ snel van de baan.

    Dus misschien bepaalt straks wel welk van de 2 het makkelijkst communiceert met je vrienden wat de doorslag geeft, zeker gezien de snelle ontwikkeling van smartphones.

    Ik mis trouwens een grafiekje op de site van Hyves of Facebook, nu zie je eigenlijk nog niet welke kant het op gaat ;-)

    geplaatst op
  • Wat een halfbakken actie.
    LOL om share buttons linksonder. Wel Facebook, geen Hyves...

    geplaatst op
  • Wat mij betreft reflecteert deze actie van Tribal een vraag die de gemoederen van de social media guru's in Nederland al enige tijd bezighoudt: "hoe verhoudt hyves zich tov facebook?"

    Vragen: gaat Hyves het volhouden tegen Facebook?

    Is er uberhaupt wel een sprake van een strijd, of kunnen ze complementair zijn? (zoals Yme aangaf in zijn social media update 5).

    En is het feit dat Hyves een MVNO wordt een sprong van een kat in het nauw of een slimme user lock-in actie?

    Is het feit dat Hyves wederom praat met kopers (als dat al waar is) een signaal dat de eigenaren het einde van Hyves zien of zijn dit soort gesprekken de gewoonste zaak van de wereld voor Hyves?

    Persoonlijk denk ik dat Hyves en Facebook in EXACT dezelfde gebruikersvijver vissen. Hyves heeft nog steeds het voordeel van een grotere userbase.
    Daarbij: ik zag vorige week op mijn Facebook de mogelijkheid om mijn facebook status updates direct te pushen naar hyves. Als dat geen teken van een frontale aanval is van Facebook op Hyves dan weet ik het ook niet meer!!

    Hyves is wat dat betreft vergelijkbaar met MySpace: lekker pimpen van profielen, veel gadgets erop gooien etc.
    Hyves heeft overduidelijk gewonnen van MySpace in Nederland, simpelweg omdat ze teveel op elkaar leken en mensen niet gaan switchen naar een nieuwkomer als deze geen voordelen biedt. MySpace heeft echter (vrijwel) alle gebruikers verloren aan Facebook wat een overzichtelijkere interface biedt. Ik zie ditzelfde verschijnsel weer optreden in Nederland tussen Hyves en Facebook.
    Waar het vroeger bij Hyves voor iedereen cool was je profiel te 'pimpen' en te vertellen dat je een 'krabbel' had van een oude vriend(in) wordt dat nu veelal gezien als kinderachtig. Ook een reden van Hyves om de interface ca. 1 jaar geleden te professionaliseren, dus blijkbaar zagen zij eenzelfde trend.

    Op Hyves zullen zeker nog lange tijd de kleuters en pubers actief zijn, en daarbij hun ouders om ze in de gaten te houden. Maar op het moment dat de gemiddelde Nederlander in contact komt met mensen over de grens wordt er minder gehyved.
    In mijn prive omgeving (niet per definitie representatief voor heel NL, maar toch), zit er van mijn ca. 120 'vrienden' op hyves NIEMAND meer op hyves en is iedereen verhuisd naar Facebook. Dit zijn wel vrijwel allemaal HBO+ mensen, leeftijd varierend van 18 tot 36. in mijn professionele omgeving, online marketing, wordt er bij voorbeelden van social networks weinig tot niet meer gesproken over hyves.

    Ik denk dat dit echt een trend is en denk ook dat voorspellingen van diverse bloggers dat facebook in 2011 net zo groot is als hyves uit zullen komen.

    geplaatst op
  • Haha, ik had de site al ergens gezien en dacht.. wat een onzin.
    Grappig dat hier blijkt dat ik niet de enige was met die gedachte.

    Ga iets nuttigs doen ofzo!?

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.