Periodieke verkopen veroveren vaste plek in affiliate marketing
Steeds meer webwinkels ontdekken periodieke verkopen als een nieuwe manier om extra bezoekers naar hun online winkel te “lokken”. Dit nieuwe e-commerce fenomeen verovert in rap tempo een vaste plaats in de promotie-mix van veel e-commerce bedrijven en een hoofdfocus onder affiliatemerketeers. Als gevolg van deze trend lijkt het aanbieden van producten voor een beperkte periode tegen een scherpe prijs een vast onderdeel te worden in de marketingmix van menig webwinkelier. Zo trakteren online warenhuizen als Mediamarkt en Wehkamp hun vaste klanten al enige tijd op een 24-uurs- ofwel dagaanbieding.
Explosieve stijging:
Vooral de afgelopen maanden is er een explosieve stijging waar te nemen in het aantal webwinkels dat periodieke verkoop gebruikt om bezoekers naar hun website te “lokken”. De trend werd gezet door partijen die er een business model van hadden gemaakt, maar tegenwoordig start bijna elke webwinkel met dagaanbiedingen. Deze populariteitsstijging is te verklaren door de vele voordelen van dit nieuwe verkoopkanaal. De webwinkelier creëert een plek waar hij zowel koopwaar in de schijnwerpers kan zetten als restpartijen kan “dumpen”. Aan de andere kant van het computerscherm wordt de bezoeker door middel van de tijdelijke aanbieding voortdurend getrakteerd op een verrassend product voor een scherpe actieprijs. Een bijkomend voordeel voor de webwinkelier is dat de consument door de tijdsdruk minder lang twijfelt en eerder overgaat tot aankoop.
Het principe van schaarsheid:
Bij dit e-commerce fenomeen snijdt het mes dus aan twee kanten: de tijdsdruk van een periodieke verkoop laat de bezoeker snel beslissen en de aanbieding fungeert als een aantrekkelijk geprijsde traktatie voor vaste bezoekers. Het principe van schaarsheid speelt hierin een grote rol, deze theorie bevestigt dat wanneer producten schaars zijn de hebzucht bij de consument groter is. Omdat deze theorie zich heel erg richt op wat mensen kunnen verliezen (geen gebruik maken van deze mooie aanbieding) in plaats van te benadrukken wat mensen kunnen behouden werkt dit erg goed.
De toegevoegde waarde van affiliates:
Een succesvolle onderneming die volledig gebaseerd is op tijdelijke aanbiedingen is iBood en zo zijn er nog wel een aantal. Daarnaast zijn er ook nog aanbieders met lunchbreakers, weekaanbiedingen en zijn er shopping-communities met speciale aanbiedingen. Een shopping-community is een besloten webshop die periodieke verkopen organiseert van bekende (kleding)merken. Deze verkopen vinden plaats op een website achter gesloten deuren en zijn alleen beschikbaar voor leden van deze community. Bekende voorbeelden van zogenoemde shoppingclubs zijn ShopVIP, 42HRSclub en BuyVIP.
Een mooie kans voor affiliates om hier een duidelijke structuur in aan te brengen en om meerwaarde te bieden boven al deze enkele aanbieders van aanbiedingen. In de Benelux vervult de website JouwAanbieding.nl een belangrijke rol in de online wereld van tijdelijke aanbiedingen. Veel webwinkeliers maken gretig gebruik van de populariteit van dit shoppingplatform om hun aanbieding te promoten.
Alle periodieke verkopen gebundeld
Vandaag, 25 oktober 2010, lanceert JouwAanbieding.nl haar vernieuwde en sterk uitgebreide website. Het betekent de vierde upgrade voor de veelbezochte website, sinds de oprichting in 2007. Met de nieuwe lancering introduceert JouwAanbieding.nl als eerste in de Benelux een uniek overzicht, door naast aanbiedingen, acties en kortingen ook een up-to-date overzicht van alle shopping-communities en hun actuele verkopen weer te geven. Hiermee creëert JouwAanbieding.nl een uniek funshopping-platform en blijft het een onmisbaar overzicht bieden van alle periodieke verkopen in de Benelux.
Steeds meer webwinkels ontdekken periodieke verkopen als een nieuwe manier om extra bezoekers naar hun online winkel te “lokken”. Dit nieuwe e-commerce fenomeen verovert in rap tempo een vaste plaats in de promotie-mix van veel e-commerce bedrijven en een hoofdfocus onder affiliatemerketeers. Als gevolg van deze trend lijkt het aanbieden van producten voor een beperkte periode tegen een scherpe prijs een vast onderdeel te worden in de marketingmix van menig webwinkelier. Zo trakteren online warenhuizen als Mediamarkt en Wehkamp hun vaste klanten al enige tijd op een 24-uurs- ofwel dagaanbieding.