De zelfsturende gezinswagen, de opblaasstudio en je bedrijfssite volledig op Twitter

25 oktober 2010, 02:25

Elke week hier een overzicht van opmerkelijke innovaties en creatieve uitingen op Idealize. Met deze week onder meer: de zelfsturende gezinswagen, de ‘Magic Mirror’, een app met eetbare natuur en de opblaasbare fotostudio. De zondag zit er weer op, de maandag is begonnen. Gisteren was een dag, waarop je gezin graag had gezien dat je er een mooie familiedag van had gemaakt, maar op de één of andere manier zag je vooral sippe gezichten aan het einde van de dag. Gelukkig ben je in de toekomst op dat soort situaties beter voorbereid: de techniek zorgt er zelfs voor dat je je eigenlijk helemaal niet hoeft in te spannen.

Zelfsturende gezinswagen

Zelf achter het stuur zitten en telkens aanwijzingen krijgen, daar pas je straks voor. Want we hebben in de toekomst immers zelfsturende auto’s, die het werk voor je oplossen. Nadat Google al eerder toonde dat het concept klopt, rijd jij inmiddels in ‘The Guardian’.

Ontwerper John Bukasa heeft deze conceptwagen ooit bedacht en het moet de ultieme familie-auto voorstellen. ‘The Guardian’ heeft veiligheid voorop staan en rijdt volledig zelfstandig.

De wagen draait daarnaast dankzij speciale wielen alle kanten op, wat de wagen een draaislag geeft van nul graden. Het is tegelijkertijd de reden waarom de auto geen duidelijke voor- of achterkant heeft. Door dit design en het feit dat het exterieur voornamelijk uit glas bestaat, bestaat er ook nog nagenoeg geen dode hoek.

Magic Mirror

De techniek helpt je later ook als je eenmaal in de winkel staat. Na kledingwinkel Macy’s heeft de Bijenkorf namelijk in Nederland de primeur in ‘social shopping’. Een spiegel met een toegevoegd touchscreen laat je digitaal kleren passen, waarna deze via Facebook-vrienden kan vragen om een oordeel. Je dochters maken er gretig gebruik van.

De Magic Mirror maakt het mogelijk voor klanten om alle producten uit de winkel digitaal te passen. De keten kan hierbij extra informatie tonen in het touchscreen. Het systeem verlaagt de drempel voor de consument het hele assortiment uit te proberen zonder heen en weer te lopen.

App met eetbare natuur

Na het winkelen rijd je naar het bos. Je vrouw en twee kleine dochters willen er blijkbaar graag vruchten plukken. Geen probleem, want met een nieuwe Android-applicatie van het Amsterdamse lab FoAM kun je heel snel eetbare natuur traceren. Boskoi laat gebruikers plekken met eetbare planten en vruchten uit de natuur vinden en delen.

De app is een uitbreiding van de website Urban Edibles, waar zogenaamde ‘foragers’, mensen die voedsel uit de natuur verzamelen, informatie in kaart brengen. Hoewel iedereen locaties kan toevoegen kent Boskoi een aantal regels. Zo mogen zeldzame of bedreigde planten niet ingediend worden en moeten de gebruikers rekening houden met de leefbaarheid van de omgeving. Ook doet het de oproep om bij het plukken zoveel mogelijk over te laten voor anderen.

Opblaasbare fotostudio

Eenmaal thuis gekomen, verras je je familie met een ander product. Binnen drie minuten blaas je buiten op de stoep een fotostudio op, waarna je jouw gezin binnen professioneel op de foto zet.

Jouw Inflatable Photo Studio van 3,6 x 1,4 x 3 meter is gemaakt van 10 mm dun plastic en blokkeert al het licht van buiten. De studio is weer op te vouwen tot een goedje van 0,6 x 0,6 x 1,2 meter. Het kostte je ‘slechts’ een investering van 400 dollar.

Tenslotte twee andere opmerkelijke dingen van afgelopen week: een reclamebureau met Twitter als homepage en een zakelijk sociaal netwerk voor vreemden.

Sebastiaan van Essen
Content Marketing Manager bij -

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!