#SocialMediaRecap 13: updates over LBS Social Networks, Facebook en opzeggen Hyves

#SocialMediaRecap 13: updates over LBS Social Networks, Facebook en opzeggen Hyves
, ANWB
@mdebruin

Twitternieuwsdiensten @BeSocialOnline (door Gert Jan Bos) en @SocialeMediaNL (door Mark de Bruin) brengen dagelijks veel nieuwtjes over wat er gebeurt in de wereld van de sociale media. De Marketingfacts #SocialMediaRecap met daarin 10 highlights van de afgelopen 2 weken uit de pers via @SocialeMediaNL en @BeSocialOnline die nog niet eerder hier op Marketingfacts verschenen met deze editie:

  • Foursquare, Gowalla, and Facebook Places: Practical Uses for Location-Based Services
  • Hoe je Facebook niet moet inzetten voor je business
  • Klantenservice volgens Youp van het Hek
  • What do Social Media Managers do? Part 2
  • Limburger voorspelt beurskoers via Twitter
  • Sneijder en Van der Vaart dagen elkaar uit via Twitter
  • Skype laat gebruikers Facebookvrienden bellen
  • How Facebook Decides What To Put In Your News Feed
  • 34 case studies that prove social media ROI
  • Hoe zeg je Hyves op? (als je dat wil)

Foursquare, Gowalla, and Facebook Places: Practical Uses for Location-Based Services

Location Based Services diensten zijn wellicht wel het meest actieve segment binnen social media. Iedere dag gebeurt er wel wat. De diensten onderling zijn dan ook in strijd om de gebruiker door steeds nieuwe functionaliteiten en/of toepassingen te verzinnen. Inmiddels is het nieuwe er wel af als het gaat om inchecken en badges ontvangen. Op PCworld.com staat een interessant artikel met andere toepassingen c.q. spinnoffs met voorbeelden zoals (1) multimedia dagboek, (2) Routes bijhouden, (3) Tips (4) LBS adverteren (5) Echte beloningen verdienen. Meer weten? Lees het artikel op PC World

Er was nog veel meer nieuws over deze LBS Social Networks vanuit @SocialeMediaNL:
Gowalla, Foursquare Battle Over NASA Ties
Loopt app gets Facebook Places support
Campaigns going ‘Gowalla’ before Nov. 2
Foursquare doet zijn intrede in Amersfoortse horeca

Hoe je Facebook niet moet inzetten voor je business

De mensen achter Letsgosocial hebben het interessante artikel op Hubspot over hoe je Facebook niet moet inzetten in het Nederlands samengevat. Er komen 9 niet-doen-tips langs waarvan de eerste vijf zijn:  (1) Twitterstrategie loslaten op Facebook, (2) Alleen tekst publiceren, (3) Uw volgers niet toestaan content te delen, (4) Geen commentaar geven op de content van uw fans en (5) Niet de content van uw fans delen. Lees alle tips en uitleg op Letsgosocial

Klantenservice volgens Youp van het Hek

Over Youp van der Heks twitteractie tegen T-Mobile is al eerder geschreven hier op Marketingfacts. Afgelopen zaterdag verscheen echter de column van Youp in het NRC. Een mooi stukje proza, absoluut!  Het einde is veelbelovend: “Ondertussen ben ik een soort nationaal meldpunt van de helpdeskterreur geworden en ik proef ook dat het geduld op is. Men is het spuugzat. Klantenservice betekent klantenservice ofwel: service aan klanten! En dat begint niet met een uurtje hangen terwijl je naar zaaddodende muzak moet luisteren. Om over het machteloze vervolg maar te zwijgen. Revolutie? Wat mij betreft wel. Hoe? Nog even geen idee, maar voorlopig raad ik iedereen aan om te beginnen met de nuchtere mededeling dat je eigenlijk Youp heet. En nogmaals: niet alleen tegen T-Mobile, maar echt tegen allemaal! We zijn begonnen!” Lees de hele column op NRC.

What do Social Media Managers do? Part 2

In de vorige #socialmediarecap kwam deel 1 van de column van Matt Owen al aan bod. Ook deel 2 waarin hij over zijn werkzaamheden als Social Media Producer blogt willen we je niet onthouden. In dit blogt hij over zijn projecten waar hij dagelijks mee bezig is zoals brand awareness op LinkedIn, het benaderen van invloedrijke bloggers, de dagelijkse promotie van content via bookmark sites en bloggen. Wederom een aanrader!

Limburger voorspelt beurskoers via Twitter

NU.nl meldt dat “Media in Amerika, Duitsland, Frankrijk en Spanje elkaar verdringen om de ‘Twitter Predictor’, een Belgisch Limburgse professor, te spreken te krijgen. Johan Bollen kan namelijk op basis van twitterberichten de beurskoers van de Dow Jones voorspellen. Gecombineerd met een andere formule weet Bollen nu met een zekerheid van 86,7 procent te voorspellen of de koers van de Dow Jones stijgt of daalt. Ook zegt hij ‘enigszins’ te kunnen voorspellen met hoeveel punten.” Lees het artikel op NU.nl.

Sneijder en Van der Vaart dagen elkaar uit via Twitter

De twee voetballers ontmoeten elkaar in de Champions league in de westrijd Internazionale tegen Tottenham Hotspur over enkele weken.  De ploegen hebben al tegen elkaar gespeeld, maar Van der Baart speelde door een schorsing niet mee. De heren zijn naast het veld ook een wedstrijd op twitter begonnen. De Oranje-internationals sturen elkaar tweets met video content om elkaar uit te dagen. Duidelijk is wel dat er een bepaalde firma belang heeft bij de tweets.

Skype laat gebruikers Facebookvrienden bellen

Afgelopen donderdag heeft Skype de intergratie (voor Windows) met Facebook definitief aangekondigd. Windowsgebruikers kunnen nu via Skype inderdaad contacten van de netwerksite bellen. Ook is het makkelijker om met Skype videogesprekken te voeren, berichten te versturen en dingen met anderen te delen via Skype

How Facebook Decides What To Put In Your News Feed

Op de site van businessinsider staat een duidelijke uitleg over hoe Facebook de inhoud van je newsfeeds bepaald. In 10 regels wordt verteld wat je wel en niet moet doen om in een feed te kunnen komen. Facebook maakt net als Google gebruik van algoritmes. Het sociale netwerk zelf wil niet laten weten hoe deze werken, maar een aantal vrijwilligers heeft nu toch een poging gewaagd om dit uit te zoeken.

34 case studies that prove social media ROI

Hoe meet ik de ROI (Return On Investment) van social media? Volgens de Social Media Examiner is dit vraag nummer 1 die mensen hebben over social media.  Op de site van barnraisersllc staan 34 cases met betrekking tot social media en het succes dat ze hebben gehad. De 34 cases gaan over B2C, B2B, profit en non-profit en zowel grote bedrijven als kleine bedrijven. De conclusie die op de site getrokken wordt over de manier waarop je social media moet inzetten is ook duidelijk.

Hoe zeg je Hyves op? (als je dat wil)

Naast het positieve nieuws over Hyves Mobile, stond er de afgelopen week op de site van gekopklanten een duidelijke uitleg over de manier waarop een Hyves account is stop te zetten. Onze huidige premier Mark Rutte heeft al laten weten dat hij zijn 23.000 vrienden aan de kant laat staan door niet meer deel te nemen aan Hyves. Afgelopen vrijdag was er op twitter ook een hashtag van de dag: #deletjehyves. Dit was veroorzaakt door een blog op de site van rabiaat, die een oproep plaatste. Het lijkt een trend te worden om je account door aanmoediging te deleten.




Dit artikel heb ik samen geschreven met Gert Jan Bos. Mocht je een mening of tip hebben voor een volgende editie, laat het weten. Meer social media nieuws? Twitter: @SocialeMediaNL en @BeSocialOnline. LinkedIn: SocialeMediaNL Linkedin groep. Facebook: Dutch Facebook groep


Delen



Er zijn 0 reacties op dit artikel

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.