Tien tips voor social media engagement

22 oktober 2010, 06:51

You Have a Brand. You Have Something to Say. You have found a potential audience. How do I gain and grow an audience? Goeie vragen, zitten heel veel marketeers mee te stoeien. Bij Mashable mogen ze het goede voorbeeld geven want dat blog is recentelijk mega gegroeid, helemaal sinds de rebranding in 2009 tot “The Social Media Guide”. Het ‘engagen’ van je publiek via social media als je gidsend blogt óver social media is natuurlijk gemakkelijker dan online de handen op elkaar te krijgen voor de verkoop van zakmessen. Maar toch… De wijze waarop Mashable social media inzet om bezoekers te activeren en traffic te genereren is heel inspirerend (poehee, 10 miljoen bezoekers in augustus 2010). Je vindt tien tips voor social media engagement in onderstaande presentatie van @adamhirsch:

Mooi verhaal, mooie presentatie (de beginsheets van de presentatie bevatten erg veel algemene informatie voor Mashable die met name voor adverteerders interessant is; niet helemaal in lijn met de kop van dit artikel maar voilá). De social media statistieken liegen er niet om. Gemiddeld 50 shares op Facebook per post, 125.000 retweets per week, 34.000 Facebook likes en shares per week.

Maar om die cijfers gaat het natuurlijk niet alleen. Het gaat om de opzet, en in deze presentatie van Hirsch is het concept ‘Blogging 101’ erg belangrijk vanaf sheet 14. Daar koppelt Hirsch nog een paar branding lessen aan (Are you there? Don’t be Spammy. Are you engaging?). Hij behandelt de broodnodige tools om engagement te monitoren en te stimuleren, staat stil bij ROI en hij heeft nog een mooie Twitter-etiquette in petto.

Twitter etiquette (Vadim Lavrusik)

  • Thou Shalt Give Credit: RT, via, hashtag
  • Thou Shalt Not Self Promote Excessively
  • Thou Shalt Link Appropriately
  • Thou Shalt Respond to Your Followers
  • Thou Shalt be Considerate of Replying vs. DMing
  • Thou Shalt Make Clear Voice vs. Headline
  • Thou Shalt Follow Those Who Add Value
  • Thou Shalt Not Pitch Inappropriately
  • #Thou #Shalt #Not #Hashtag #Every #Word
  • Thou Shalt Not Retweet Themselves

Hirsch sluit in het einde van zijn presentatie (sheet 33( af met een setje tips van de bedenkers en makers van Mashable. Ben benieuwd wat jullie van die tips vinden en van de presentatie in zijn geheel. Heb zelf het idee dat Mashable een prachtig voorbeeld is van het ‘engagen’ van het publiek. Natuurlijk hebben ze de tijd mee.

Van april 2007 tot juni 2011 was ik freelance editor/ communitymanager / hoofdredacteur bij Marketingfacts. Tussendoor werkte ik bij Insites Consulting, IDG Nederland, Saatchi&Saatchi;/Leo Burnett (voor Samsung) en voor onderzoeksbureau WUA. Vanaf 1 november 2021 vorm ik samen met Luuk Ros de hoofdredactie van Marketingfacts.

Categorie
Tags

4 Reacties

    mgvandenbroek

    @ Frank de Bakker: Ik zeg niets meer over Greenpeace 😉

    @marketingfacts: Nee joh, dan mis je alsnog de STRATEGIE. En die is heul belangrijk. Vraag maar aan @sjefkerkhofs


    22 oktober 2010 om 08:15
    FrankdeBakker

    @mgvandenbroek Want? (ja, nieuw hier…)


    22 oktober 2010 om 08:22

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!