Campagne: Philips Wake up the town

Campagne: Philips Wake up the town

In het stadje Longyearbyen, een van de meest noordelijke plaatsen ter wereld, is in de winter maandenlang geen zon te zien. Aan zo’n 200 bewoners van het stadje in Spitsbergen werd de Philips Wake-up lamp uitgedeeld, om deze vanaf deze week uitvoerig door ze te laten testen. De bekende documentairemaker Doug Pray maakt er een documentaire over, waarvan het eerste deel begin november online te zien zal zijn. Daarnaast maakt hij vijf films over de bewoners. Tribal DDB Amsterdam ontwikkelde het concept van ‘Wake up the town’, een Facebook omgeving en Philips Wake up the town website, waar profielen van de betrokken bewoners te vinden zijn en het experiment te volgen is.

In de ochtend gewekt worden door het zonlicht van Philips Wake-up lamp, dat is prettig. Maar welke invloed heeft de lamp op het leven van Spitsbergen, waar extreme omstandigheden gelden? En wordt het leven van de bewoners er beter door? Het experiment is vanaf deze week tot in december online te volgen via de website en Facebook.

Online bewoners volgen

Van de documentaire over het donkere leven in het stadje door Doug Pray, de bekende documentairemaker en director van Art & Copy (een film over advertising en inspiratie), verschijnt naar verwachting het eerste deel 1 november en het tweede deel 15 november online. Maar de ervaringen van de bewoners worden ook gebruikt als onderzoeksgegevens. Vanaf deze week is alles rondom het experiment op de website en de Facebook omgeving te volgen. Op de website, waar zelfs de muis voorzien is van een warme handschoen, is informatie over het stadje te vinden, profielen van de bewoners die de lamp gebruiken en natuurlijk informatie over de lampen zelf. Het bijzondere is dat gedurende de test via datacapture vrijwel dagelijks op de site te zien is hoe de bewoners met de lampen zich voelen als ze opstaan. Op de site zijn verder allerlei video’s te vinden. Ondermeer met lichttherapie expert en Senior Application Scientist Dan Adams van Philips, maar ook met de bewoners zelf.

Een echte community

Over het concept weten Art director Mariota Essery en copy writer Paul Fraser, hoofden van het creatieve team, het volgende te melden: ‘Licht heeft grote invloed op hoe we slapen en wakker worden. Om dit te tonen, wilden naar een plek gaan waar extreme lichtlevels een belangrijke invloed op mensen hebben. Die plaats is Longyearbyen, de noordelijkste plaats op de planeet. Het experiment is erg Philips, erg simpel. We geven een licht waarmee je kan ontwaken, aan een stadje dat geen licht heeft om te ontwaken. Doug Pray hoorde van ons idee en wilde meedoen. Eigenlijk is dit een social media experiment met een echte community van mensen die er het hart van is. Het zijn geen acteurs, en ze worden niet betaald. Ze zij vrij om te zeggen wat ze denken. Het project is een goed voorbeeld van een idee dat uitgerold wordt over allerlei media, specifiek social media. Creatief Directeur Chris Baylis over het project: ‘We weten niet wie enthousiaster is; Philips of Tribal DDB Amsterdam. Het is een sterk concept, maar ook geweldig om een klant te hebben die ons de vrijheid geeft.’ Het resultaat mag er zijn.

Credits
Bureau: Tribal DDB Amsterdam
Chief Creative Officer: Neil Dawson
Creatief directeur: Chris Baylis
Art & Copy: Paul Fraser & Mariota Essery
Design: Simon Cook, Leigh Hibell, Stella Yu, Joris Blomjous (3D)
Account: Sandra Krstic, Nick Basermann
Strategie: Joey Duis
Technical Lead: Jan-Willem Penterman
User Experience Designer: David Vogel
Producers: Jeroen Jedeloo, Jolly Banerjee
Film Productie: Stamp Films
Director: Doug Pray
Director Of Photography: Denzil Armour-Brown
Producer: Scott O’Donnell
Muziek: Garron Chang
Colorist: Michael Gossen
Website productie: Group94


Geplaatst in

Delen

0
0


Er zijn 1 reacties op dit artikel

  • Wow, tof! Dit klinkt erg interessant en slim van Philips. Ik ben erg benieuwd naar de uitkomsten en meningen van de bewoners.

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.