Het (a)sociale gedrag van nieuws: Ervaringen met Cardif social newsroom
Op 11 oktober deelde ik tijdens de kennisupdate Tools voor Online Persbeleid mijn ervaringen met een van de eerste social newsrooms in Nederland. Aan zo’n 50 PR-adviseurs en woordvoerders mocht ik onze case presenteren. Een optie was om in te zoomen op de mooie functionaliteit die de site www.cardif.nu (die overigens gebaseerd is op een speciaal daarvoor ontwikkeld platform van Buzzbasics), allemaal biedt en wat voor moois we daarmee doen. Maar ik koos in de eerste plaats (ook hier) voor transparantie; de social newsroom heeft namelijk niet precies dat gebracht wat we ervan verwacht hadden.
In de wereld van reputatieproblemen rondom het inmiddels delicate begrip koopsom, wilden we bij Cardif zo’n jaar geleden vooral een nieuwe weg inslaan; alles zichtbaar en toegankelijk, dat sowieso. En dan met de mogelijkheid tot interactie met wie daar maar behoefte aan had. Een ander doel van Cardif.nu was het bieden van context bij onze persberichten, middels bijvoorbeeld gerelateerde Twitter-feeds en bijbehorende content zoals video.
Geen andere nieuwsbeleving
Nu, ruim een jaar verder, zien we dat de ideeën die we hadden over de manier waarop onze newsroom perscontacten zou faciliteren niet uitkomen. Er vindt niet of nauwelijks interactie plaats op de site en het nieuws vindt, voor zover dat zichtbaar is, nog op dezelfde wijze z’n weg als voorheen. De google analytics laten bovendien zien dat ook traffic nog gewoon direct gerelateerd is aan de momenten waarop we zenden; PR oude stijl in een nieuwe omgeving zou je kunnen zeggen. Is het het feit dat we een B2B-organisatie zijn? De nieuwigheid? Praten mensen überhaupt niet over of met een organisatie op haar eigen plek? Of is een social newsroom gewoon een extra kanaal in mediarelaties, dat zich gedraagt als bestaande vormen van PR?
Geen windeieren
Toch heeft de social newsroom onze reputatie veel goeds gebracht. Steeds vaker worden we gezien en genoemd als een innovatieve organisatie en zelfs een best practice wanneer het gaat om communicatie en verandering. Niet alleen vanwege een website natuurlijk. Maar cardif.nu is wel een voorbeeld van een innovatie die een versnellend effect heeft gehad op de cultuuromslag binnen onze organisatie; als je gelooft in transparantie en het gewoon doet, wordt het onderdeel van je DNA, is mijn ervaring. Daarom pleitte ik vandaag voor een kritische, maar proactieve en explorerende houding van PR-managers en voorlichters. Verandering binnen een organisatie kan overal plaatsvinden en ook beginnen bij een andere manier van communiceren. Onderschat dat niet!
Provisie-uitsmijter
En natuurlijk, zoals ik gewend ben moest een van de toehoorders in de zaal nog even vragen ‘of we die provisies nu bijgesteld hebben’. Vond ik persoonlijk een beetje flauw in deze context, maar vragen staat vrij en met mijn pleidooi voor transparantie vroeg ik er misschien wel een beetje om. Dus wat die provisies betreft; ja, die hebben we op betalingsbescherming gekoppeld aan consumptief krediet gehalveerd, in 2008. Anno nu is alles helemaal anders; wetgeving heeft gezorgd voor provisietransparantie per januari 2010. Onze verzekeringsproducten zijn nu ‘netto’; ze bevatten geen provisiecomponent meer. De beloning (provisie of niet) wordt bepaald door de financieel adviseur, in overleg met zijn klant. Maar dat terzijde…
Mooie blog Marieke, en zoals je het verwoord. Verander de organisatie maar begin bij jezelf.
gr. Jeroen
Ja, heel goed. We leren niet alleen van succesverhalen en borstklopperij over pageviews en bezoekers. Ook van verwachtingen die niet direct uitkomen kun je leren.
Hulde Marieke. Had je het met de kennis van nu ook gedaan? Maar er misschien andere verwachtingen van gehad?
Eerlijk, open, realistisch verhaal, een verademing.
@Jos. Dank je voor je reactie. Met de kennis van nu had ik het zeker weer gedaan. Da’s namelijk ook een groot voordeel van social media in mij ogen; je kunt proberen en ervaren en hebt bovendien de mogelijkheid om ook daarover weer te communiceren! We laten het dan ook niet hierbij en gaan weer nieuwe dingen proberen met de newsroom in de komende tijd. Je hoort er weer van…!
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!