De laatste tijd zien wij vaak dat affiliates worden afgestraft door zoekmachines. Dit gebeurt vaak in de vorm van een ernstige daling in rankings, of in het ergste geval een penalty. Vooral Google wordt steeds strenger in het beoordelen van websites. Het laatste jaar zijn voornamelijk websites die weinig toegevoegde waarde aan de huidige zoekmachineresultaten leveren de pineut. Omdat heel veel websites afhankelijk zijn van het verkeer uit Google is het belangrijk om proberen te voorkomen dat je ook door Google gestraft gaat worden. Vaak is de oorzaak dat een affiliatewebsite niet uniek genoeg is of niet genoeg toegevoegde waarde biedt voor de zoekmachines. Vaak kun je de oorzaak terug vinden in je logfiles of in Google Webmaster tools. Oplossingen voor de meest voorkomende problemen kun je lezen in onderstaande blogpost:
1. De “thin affiliate sites”
Oorzaak:
Google doet er alles aan om zijn gebruikers goede zoekmachineresultaten te geven. Daar horen geen websites tussen die geen toegevoegde waarde bieden boven de gevestigde namen. Als een bezoeker bijvoorbeeld zoekt op “verzekeringen” dan is het voor een bezoeker niet relevant om allemaal websites te vinden met dezelfde content. Google probeert dus een gevarieerd aanbod te tonen op alle zoektermen en probeert de “thin affiliates” uit de resultaten te filteren.
De “thin affiliate” is een term die in het leven is geroepen voor sites die alleen maar bestaan uit betaalde affiliate links en verder weinig of geen toegevoegde waarde bieden. Verder worden deze sites vaak gekenmerkt door het hebben van geen content, gescrapete content of enkel content verkregen uit datafeeds. Als je objectief naar een website probeert te kijken is het vaak wel duidelijk te zien of het gaat om een “thin affiliate site”. Toch nog twijfel? Kijk dan in de SEO Browser hoe Google je website ziet of lees What is a Thin Affiliate Site?
Oplossing:
Vaak helpt het al om zelfgeschreven content toe te voegen op bijvoorbeeld de productpagina’s. Dit kan ook in de vorm van een blog. Als de bovengenoemde SEO Browser weinig content toont dan is het zaak relevante content te schrijven. Ook kan een website verrijkt worden met andere soorten content zoals video’s, foto’s, tooltjes, spelletjes of applicaties. Wat je ook doet, probeer uniek te zijn en meerwaarde te bieden. Zie je affiliatewebsite als een eigen merk en niet als sluis van informatie.
2. Affiliatelinks open en bloot
Oorzaak:
Hoewel Google zelf zegt dat je geen penalty zal krijgen voor het hebben van affiliate links, maar enkel om de soms slechte content erom, is het toch zeer sterk aan te raden wel een nofollow-tag op je affiliate links te plaatsen. Google geeft namelijk zelf aan dat betaalde links (wat affiliate links indirect ook zijn) moeten worden voorzien van een nofollow-tag of dat deze geblokkeerd dienen te worden met behulp van robots.txt. Lees hier wat Google zelf zegt over betaalde links.
Oplossing:
- 1. Nofollow
- 2. Cloaken
- 3. Noindex in robots.txt
3. Slechte kwaliteit uitgaand linkprofiel
Oorzaak:
Een slechte verhouding tussen betaalde en onbetaalde links zorgen voor een onnatuurlijk linkprofiel. Hoe die verhouding exact moet zijn is niet bekend, maar wanneer een website voor 100% uit affiliatelinks bestaat is dat niet “natuurlijk” in de ogen van een zoekmachine, ook wanneer al deze affiliatelinks van een nofollow-tag zijn voorzien. Ook is het verstandig om enkel naar sites van goede kwaliteit te linken en niet naar sites die tot een zogeheten “bad neighbourhood” behoren.
Oplossing:
Probeer je linkprofiel natuurlijk te maken. Het toevoegen van gewone onbetaalde links kan hier al goed bij helpen. Kies bij voorkeur voor websites die betrouwbaar en relevant zijn voor je affiliatesite. Dit kunnen websites zijn van merken die geen webshop hebben (je wilt natuurlijk geen omzet mislopen), Wikipediapagina’s of gerenommeerde weblogs binnen het segment. Link in geen geval naar andere websites die ook een penalty hebben: je wilt tenslotte niet met deze websites in verband gebracht worden. Twijfel je over je uitgaande links? Haal je site dan eens door de Text Link Checker controle, deze tool geeft een indicatie van de kwaliteit van je linkomgeving.
4. Vast in een linkfarm
Oorzaak:
De meeste affiliates hebben meerdere websites. Het probleem begint echter pas als al deze websites naar elkaar linken, zonder dat deze voor de bezoeker relevant zijn. Dit valt ook onder het kopje “onnatuurlijk linkprofiel”: de linkjes worden namelijk niet geplaatst om de kwaliteit van de websites te verbeteren, maar om eigen websites verder te helpen. Voor je rankings zal dit echter meer kwaad dan goed doen omdat dit in de ogen van Google spam is. Linkfarms worden snel ontdekt omdat ze naar elkaar linken, vaak op hetzelfde IP adres staan en actief zijn onder dezelfde hosting.
Oplossing:
Alle linkjes die verwijzen naar andere eigen pagina’s kunnen het beste verwijderd worden. Alleen als een andere website binnen je eigen portfolio echt van toegevoegde waarde kan zijn voor een bezoeker kun je deze opnemen. Plaats deze het liefst op een plek waar de link omringd is door content; links in de footer van een website worden sowieso al sneller als spam gezien. Vermijd deze daarom.
5. Overduidelijk links gekocht?
Oorzaak:
Zoals eerder in deze blogpost besproken houdt Google niet van betaalde links. Het is dus verstandig om voorzichtig om te gaan met het kopen van inkomende links. In de meest ideale situatie wijzen er alleen links naar je website die niet zijn verkregen door ervoor te betalen. Google ziet dit steeds beter en straft je hiervoor af met een penalty of devalueert de inkomende links, waardoor je rankings dalen.
Oplossing:
Kijk eens kritisch naar je backlinkprofiel. Je kunt dit doen met behulp van speciale linkbuilding tools zoals Majestic SEO of Yahoo Site Explorer. Als je besluit links te kopen, dan is het verstandig om in ieder geval niet de indruk te wekken aan de zoekmachines dat deze link is gekocht. Het is daarom belangrijk om te kijken in welke context de links zijn geplaatst. Sta je onder een kopje “betaalde/gesponsorde links”? Zorg dan dat je daar wegkomt. In dit geval is het verstandig om wat meer inkomende links te verkrijgen die omringd zijn door tekst, en links die te opvallend gekocht zijn te (laten) verwijderen.
6. Slecht backlinkprofiel
Oorzaak:
Inkomende links bepalen voor het grootste gedeelte hoe hoog je website rankt. Hoe hoger de kwaliteit van die websites, hoe meer profijt je daarvan hebt. Slechte links kunnen daarentegen ook je rankings om zeep helpen. Als je ergens een aantal goede links had staan die zijn verwijderd, kan het zijn dat je rankings dalen. Ook devauleert Google wederzijdse links, links vanaf startpaginaklonen, linkpagina’s en andere directories.
Oplossing:
De kwaliteit van je backlinkprofiel verhogen. Zorg dat je links verkrijgt van websites die over vertrouwen, relevantie en linkwaarde beschikken. Zorg dat elke inkomende link in ieder geval over één van deze factoren beschikt. Vaak is het gebrek aan een goed backlinkprofiel ook gevolg van een “thin affiliate site”, soms is het dus ook zaak om eerst de kwaliteit van de website zelf te verbeteren.
7. Content verstopt?
Oorzaak:
Verborgen content ontstaat bijvoorbeeld wanneer de tekst dezelfde kleur heeft als de achtergrondkleur of de achtergrondafbeelding. Deze content is voor zoekmachines in principe wel zichtbaar, maar is visueel voor de bezoekers niet zichtbaar. Deze methode wordt nog wel eens bewust toegepast om te ranken in zoekmachines op meerdere zoekwoorden, maar wordt door Google genadeloos afgestraft, want verborgen content valt onder spam.
Oplossing:
Check eerst je website op verborgen tekst. Dit kan door simpelweg ctrl+A in te toetsen zodat alle tekst op een pagina wordt geselecteerd. Om echt alle verborgen tekst te vinden kun je gebruik maken van de Web Developer Tool die je in Firefox of Chrome kunt installeren. Je kunt diverse “styles” uitschakelen. De oplossing is simpel: verwijder verborgen tekst. Als het kwalitatieve content is, kun je het wellicht op een andere manier op je website kwijt, bijvoorbeeld onderaan een pagina.
8. Content is niet actueel (meer)
Oorzaak:
Nieuwe websites geeft Google vaak een voorsprong in rankings, zij zijn namelijk erg actueel. Zeker met een niche site kun je relatief snel vrij hoog in de zoekmachineresultaten komen. Echter is het wel belangrijk om je website actueel te houden omdat anders andere nieuwe websites voor jouw website komen te staan. Google hecht veel waarde aan de actualiteit van de content. Om deze reden worden websites die na livegang bijna niets aan hun website veranderen vaak uit de resultaten gefilterd.
Oplossing:
Blogs ranken vaak hoog in de resultaten van Google, dat komt omdat zij vaak nieuwe actuele content toevoegen. Je kunt overwegen om een blog te starten naast je gewone website of af en toe wat nieuwe pagina’s toevoegen. Zorg er in ieder geval voor dat de content die op je website staat klopt en regelmatig wordt ververst.
Wat nu?
Heb je alles aangepast op je website wat de penalty heeft kunnen veroorzaken? En biedt je website echt toegevoegde waarde? Dan kun je een heroverwegingsverzoek indienen bij Google. Zij zullen je website nog eens beoordelen en als zij vinden dat je website van kwaliteit is zul je weer terug verschijnen in de zoekmachineresultaten.
Dit artikel verscheen eerder op het affiliate marketing blog van M4N.