Mediabestedingen stijgen, print blijft achter

15 oktober 2010, 03:08

De netto gemeten mediabestedingen in Nederland zijn in de eerste zes maanden van 2010 licht gestegen met 0,4% in vergelijking met dezelfde periode in 2009. De bestedingen kwamen uit op € 1,86 miljard, € 8 miljoen meer dan een jaar eerder. Dat is de belangrijkste conclusie in het Halfjaarrapport Netto Mediabestedingen 2010 dat Nielsen binnenkort publiceert. De audiovisuele media noteerden de grootste toename van de mediabestedingen: 7,7%. De netto mediabestedingen aan televisie daalden in het eerste halfjaar van 2009 nog met 11,8%. In het eerste kwartaal van 2010 namen de netto advertentie-inkomsten toe met 0,9% en in het tweede kwartaal met 14,5%, de grootste toename in de afgelopen 10 jaar. Hiermee komt de stijging voor televisie in de eerste zes maanden van 2010 uit op 9%.

Nielsen ziet een duidelijke schifting tussen printmedia en alle overige mediumtypen. Dagbladen en vak- en managementbladen zagen, ondanks een afname van de daling op de personeelsadvertentiemarkt, de netto mediabestedingen afnemen met respectievelijk -8,0% en -14,1%. De netto advertentie-inkomsten van publiekstijdschriften bleven nagenoeg gelijk (-0,1%). Alleen huis-aan-huisbladen noteerden groei binnen de printmedia (0,7%). Hiermee kwam het cluster printmedia uit op een daling van 5,2% over de eerste zes maanden van 2010. Als gevolg van deze ontwikkelingen nam het aandeel van printmedia in de totale netto mediabestedingen af tot 45,5%. In de eerste zes maanden van 2009 was dit aandeel nog 48,2%.

‘In vergelijking met de laatste crisis na 2000 doet zich een parallel voor”, zegt Bert Niewold, Commercieel Directeur van Nielsen Media Nederland. ”Alle mediumtypen behalve print herstelden zich vrij snel van de crisis en pakten de draad van ieder jaar toenemende mediabestedingen weer op. De printmedia hadden twee tot drie jaar nodig om weer op het niveau van voor de crisis terecht te komen. Het lijkt er op dat dit nu ook weer staat te gebeuren.”

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!