• Mobile
    wordt gesponsord door

Exclusief interview met Jason Jacobs: de oprichter van Runkeeper

Exclusief interview met Jason Jacobs: de oprichter van Runkeeper

Marketingfacts en Brightguys zijn het sportweblog Sport28 begonnen: de toekomst van sport zoals die nu plaats vindt. Geregeld zullen we de leukste postings van Sport28 doorplaatsen op Marketingfacts. Deze keer een exclusief interview met de oprichter van Runkeeper, een mobiele sport app die al meer dan 2,5 miljoen keer is gedownload.

In mei 2008 nam Jason Jacobs ontslag en begon Fitnesskeeper. Midden 2008 kwam Apple met de AppStore voor de iPhone en Fitnesskeeper lanceerde Runkeeper. De app was één van de eerste 200 apps in de AppStore en gebruikte de gps van de iPhone 3G om te doen wat tot dusver eigenlijk alleen Garmin kon: routes vastleggen van sportactivteiten. Klein verschil: een Garmin kost al snel € 300 en Runkeeper is gratis. Inmiddels is Runkeeper meer dan 2,5 miljoen keer gedownload en werken er 7 man aan elke nieuwe realease van de app. Tijd voor een exclusief interview met Jason over focus en een zeer interessante visie op communities.

Hoe ben je met Runkeeper begonnen?
Ik was aan het trainen voor de Boston Marathon van 2007 en gebruikte daarvoor Nike Plus. Ik was onder de indruk van wat zij met een sensor en een mooi webplatform deden voor de hardlopers. Maar ik zag veel meer mogelijkheden voor een organisatie die zich geheel op dit product zou storten en die niet alleen hardlopers zou bedienen, maar sporters in het algemeen. Ik had daarvoor al veel ervaring met het adviseren van startups en er waren veel startups om me heen. Dus ik besloot mijn baan op te zeggen om Fitnesskeeper op te zetten.

Waar staat het bedrijf nu, na twee jaar?
Ik ben vooral enorm blij met het team. We hebben zeven zeer ervaren mensen bij ons in Boston zitten en een community van miljoenen gebruikers die allemaal bijdragen aan Runkeeper. Als we een nieuwe feature lanceren dan zijn er drie mogelijkheden: mensen keuren het af, mensen zeggen niets (het kan ze niet schelen) of mensen komen met verbeteringen of aanvullingen. Wij proberen altijd het laatste te bereiken. Dat is ons doel, daar sturen we op. Niet op meer traditionele maatstaven van een community zoals het aantal leden of actieve gebruikers.
Te mooi om te vertalen: we have done a lot and a little. Het verschil met wat twee jaar geleden hadden en wat we nu hebben is heel groot, maar het verschil met wat er nog gaat gebeuren, al binnen in een half jaar tot een jaar is nog veel groter. We moeten focussen, we willen zelf zo veel meer en onze community wil ook zoveel meer. We werken keihard om zo veel en goed mogelijk toe te voegen. Maar focus is cruciaal.

Op Sport28 gaan we nog dieper in op de toekomst van Runkeeper, de verschillende mobiele platforms en het evolutieproces dat leidt tot innovatie bij Runkeeper.


Delen

0
0


Er zijn 2 reacties op dit artikel

  • ik moest even teruglezen toen ik las dat mfacts een sportsite begon, maar betreft sport marketing, interessant thema waar veel in gebeurt.

    geplaatst op
  • @phileas
    Wat vond je van Sport28? We zijn pas net begonnen, inderdaad sportmarketing, sportsponsoring, sport & (new) media en veel innovatie en mobile.

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.