Twitter experimenteert met verdienmodellen

30 september 2010, 05:38

Gisteren werd bekend dat Twitter haar EarlyBird dienst staakt (zie ook deze posting). Via de EarlyBird account werden er voor adverteerders aanbiedingen getweet. Althans, dat was de bedoeling. Er bleek nauwelijks interesse te zijn van adverteerders. Naast dat er weinig interesse was voor de EarlyBird dienst, werd er ook flink mee geblunderd. Zo werden er verkeerde kortingscodes meegegeven waardoor klanten de korting niet kregen. Pas na vier uur werd de fout ontdekt en verontschuldigde EarlyBird zich. Daarnaast was er kritiek op de kwaliteit van de aanbiedingen die werden gedaan. Het EarlyBird platform is slechts drie maanden in gebruik geweest. Op het moment van sluiten telde de account 220.000 volgers.

Promoted Trends & Tweets

Na EarlyBird werden Promoted Trends en Promoted Tweets geïntroduceerd. De adverteerder kan hiermee bij bepaalde zoekwoorden een tweet bovenaan plaatsen. Deze gesponsorde content lijkt tot nu toe redelijk succesvol lijken te zijn. Twitter verdient tot $100.000 per campagne van gesponsorde tweets.

Real-time advertenties

Vorige maand werd vervolgens real-time adverteren aangekondigd. Hier wordt er geadverteerd op basis van real-time conversaties. Ter illustratie noemt Rajamaran, Productmanager bij Twitter, de kleding van een beroemdheid. Wanneer dat een trend wordt, wordt er een advertentie getoond van de kleding die vervolgens bij een modewinkel direct kan worden besteld.

Promoted Accounts

Twitter’s laatste kindje is Promoted Accounts. Bedrijven kunnen dan tegen betaling in een lijst van aanbevolen Twitteraars verschijnen, de zogenoemde “who-to-follow”-lijst. Waar we ons in het begin afvroegen hoe Twitter geld zou gaan verdienen, lijkt het vooral advertenties en gesponsorde content te worden. Twitter heeft nog wel even de tijd om met verdienmodellen te experimenteren. Investeerders maakten gezamenlijk $160 miljoen over naar de bankrekening van Twitter.

Danny Oosterveer
Data-gedreven digital marketeer bij Datasexual

Data-gedreven digital marketeer. Resident bij AMDAX en Burgers' Zoo. Daarnaast vertel ik vaak als spreker over data-gedreven marketing. Auteur van het boek Data-bedreven marketing. Was ruim 5 jaar als growth marketeer werkzaam bij Marketingfacts.

Categorie
Tags

1 Reactie

    Jeroen

    Blijkbaar is het lastig om relevant te blijven in een land zo groot als Amerika. Ik vind het vreemd dat Twitter zelf met zo’n grote groep volgers niet in staat is om hier waarde toe te voegen. Wat mij betreft het mooiste voorbeeld voor alle marketers en brand-managers dat het belangrijkste is wie je volgt, en niet hoeveel.

    Bij @vroegevogel stellen we juist de relevantie en actualiteit voorop. Natuurlijk wil je een bepaald bereik hebben, maar op het moment dat je echte waarde gaat toevoegen, neemt het bereik vanzelf toe. Daarnaast willen we aantonen dat het wel degelijk mogelijk is om een brug te slaan tussen sociale media en commerce.


    30 september 2010 om 10:55

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!

Welke nieuwsbrief