Campagne: Wat heb jij met Randstad?

Campagne: Wat heb jij met Randstad?

Met de viering van haar vijftigste verjaardag wilde Randstad graag het signaal afgeven dat ze óók weten wat er online speelt. Dus werd gisteren Nu.nl ingezet: je kon met je eigen foto Nu.nl halen en één van de 5 iPad’s winnen. Die actie op Nu.nl lag in het verlengde van de campagnesite ‘Wat heb jij met Randstad?’ waar je in een kort bericht Nederland kan laten weten wat jouw connectie is met Randstad (heb ik net gedaan, Youp en Humberto gingen me voor). De site, opgezet als profielensite met foto’s, “toont met duizenden (3418, MvdB) inzendingen een indrukwekkend overzicht van de verbondenheid van de Nederlandse samenleving met het bedrijf Randstad,” aldus Randstad. Ook werkte Randstad samen met muziekdienst Spotify om het een en ander nóg meer online cachet te geven.

Volgens Randstad heeft iedereen in Nederland iets met Randstad. Zelf moest ik even graven wat het ook alweer was, maar het klopte ook voor mij. Lang geleden heb ik de intake voor mijn eerste serieuze callcenterbaan bij ABN Amro bij Randstad gedaan. Wat ik hieronder dus anoniem probeerde op te schrijven is echt waar: er werd gevraagd naar de stappen bij het plakken van een fietsband. Is denk ik een check of je logisch een verhaal kunt opbouwen en niet eens zo’n slecht idee voor een sollicitatiegesprek (rotwoord, staat hieronder fout, lekker dan eindredacteur).

 

De sociale integratie lijkt goed uitgevoerd (slimme connectie met Facebook en Twitter) behalve dan dat er een url-verkorter gebruikt had moeten worden: het Twitter bericht dat ik de wereld inslingerde om te laten weten dat ik had meegedaan aan de actie was te lang. Die tweet kwam me trouwens gelijk op replies van @sannew en @arispens te staan: de eerste was benieuwd of ik aan het #seeden was als ‘influencer’ en of ik er geld voor kreeg. Ik antwoordde dat ik meedeed om de actie uit te checken voor deze blogpost. Ethische dilemma’s en morele conflicten? Volgens @sannew is het voor dit type acties vaak helemaal niet duidelijk waarvoor je nu precies toestemming geeft als je op het blauwe Facebook “Connect” knopje drukt. Welke implicaties heeft dat? Wie leestéérst het privacystatement voordat hij drukt (ik niet in ieder geval, sorry). Uit de mail van Randstad die je krijgt na je deelname (met duidelijke link naar het privacystatement):

“Deelname aan deze actie betekent onder meer:
– dat je – onder bijgaande voorwaarden – kans maakt op (één van de) door jou geselecteerde prijzen;
– dat jouw inzending en profiel (foto, functie en evt. naam) kunnen worden getoond op randstad.nl/50 en randstad50.nl en, als je hiervoor hebt gekozen, op Randstad-banners op sites van derden;
– dat jouw inzending en profiel ook door jou en andere gebruikers van de site(s) kunnen worden gevonden door te zoeken op branche, woonplaats of jouw relatie met Randstad, zie ook ons Privacy Statement”

Ik ben heel benieuwd welke aanbiedingen voor baantjes er binnenkort in mijn inbox ploffen. Als dat zo is, kan ik mooi kijken of dat eigenlijk wel mag en misschien nog een blogpost aan wijden ;)

Spotify

Samen met de online muziekdienst Spotify zocht Randstad naar nog meer innovatieve mogelijkheden om het jubileum extra aandacht te geven. Met een nieuw mediakanaal als Spotify kan Randstad haar doelgroep effectief bereiken terwijl ze hun favoriete muziek aan het beluisteren zijn, zo meldt het persbericht. En verder niets. Dus deze snap ik niet helemaal. Kennelijk is Randstad op Spotify aan het adverteren.

Conclusie

Je kon de afgelopen tijd bijna niet om de tv-spots heen waarin Randstad de “Iedereen heeft wat met Randstad” gedachte claimde in best stevig in elkaar zittende commercials met geinige verhaallijnen. Wat denk ik sterk is (ik ben geen campagnegoeroe) is dat die claim nu is doorvertaald naar online met op het oog best goed bedachte social media integratie (kleven ethische dilemma’s en privacy issues aan zoals hierboven beschreven). Spotify vindt ik een beetje out of scope maar misschien snap ik daar de bedoeling gewoon niet helemaal van. Het idee dat iedereen iets heeft met Randstad, dat idee doorvertalen naar een profielenpagina met persoonlijke verhalen: goed bedacht. Wat vinden jullie?


Geplaatst in

Delen

0
0


Er zijn 6 reacties op dit artikel

  • Een paar ipads en spotify premium en je bemt weer helemaal hip als merk.

    Vind het allemaal leuk, maar ik ben benieuwd naar doelstellingen en resultaten :)
    Bijv: wat doet dit voor het merk Randstad richting werkgevers en werknemers en matcht dat met het beoogde? Zonder extra info is dit artikel voorlopig borrelpraat imo :)

    geplaatst op
  • Beste Matthijs,

    Bedankt voor je review over onze online campagne. We hebben nav je artikel de lengte van het Twitter bericht aangepast zodat dit direct geplaatst kan worden. Je hoeft je zeker geen zorgen te maken over baantjes die binnenkort in je mailbox ploffen ;-) Met uitzondering van personen die hebben aangegeven de nieuwsbrief te willen ontvangen, gaan we na de campagneperiode niemand mailen.

    @JB zodra de resultaten (offline & online) bekend zijn dan stellen we de redactie van Marketingfacts hiervan op de hoogte

    geplaatst op
  • @ Sven: Dank voor je reactie, goed dat jullie gelijk aanpassen.
    @ JB: Ook jij dank voor je reacties. Het is precies, zoals Sven zegt. De actie loopt nog.

    geplaatst op
  • Randstad adverteert inderdaad via Spotify als onderdeel van hun campagne. Zelf net het spotje gehoord toen ik via Spotify naar mijn favoriete muziek luisterde.

    Ik vind dat Randstad dit slim toepast; het past in hun gehele campagne. En de 'disruption' is kortstondig en niet storend! Ze roepen op om te delen wat je met Randstad hebt; doe je dit dan maak je kans om een iPad te winnen. Wie wil dat nou niet in de doelgroep waarop zij mikken? De link met Spotify is dat je ook nog een Spotify jaarabonnement kan winnen door jou 'Wat heb ik met Randstad' moment te delen. Binnen de context van muziek luisteren via Spotify is dit laatste het meest relevant denk ik en een mooie beloning als je besluit mee te doen met deze actie.

    geplaatst op
  • Klinkt als een interessante campagne en inderdaad goed online doorgezet. De commercials op TV werd ik al snel beu (en dat terwijl ik praktisch geen TV kijk), hoewel ze niet heel irritant of storend zijn. De opzet is wel goed denk ik, gewoon goede branding rondom een uniek moment van ze. Door user generated content te gebruiken stellen ze zich ook kwetsbaar op, want lang niet elke ervaring zal goed zijn.

    geplaatst op
  • Zijn er al resultaten betreffende de campagne? Ben benieuwd hoe het Daphne onderzoek de online en offline attributie berekend. Met name de toegevoegde waarde/het bereik van Spotify lijkt me op voorhand nog minimaal.

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.