#SocialMediaRecap #11 2010: Trends en media 2015, LinkedIn cijfers en @khtweets

#SocialMediaRecap #11 2010: Trends en media 2015, LinkedIn cijfers en @khtweets
, ANWB
@mdebruin

Twitternieuwsdiensten @besocialonline (door Gert Jan Bos) en @socialemediaNL (door Mark de Bruin) brengen dagelijks veel nieuwtjes over wat er gebeurt in de wereld van de sociale media. Vandaag verschijnt alweer de 11e editie van de Marketingfacts #SocialMediaRecap met daarin volgens ons highlights van de afgelopen 2 weken uit de pers die nog niet eerder hier op Marketingfacts verschenen:

  * Twitteraars meest invloedrijke online consumenten
  * Facebook in de auto
  * Sociaal en Cultureel Planbureau over media in 2015
  * LinkedIn Demographics and Visitor Statistics
  * Apps goed voor helft mobiel dataverkeer
  * Koninklijk Huis gaat twitteren via @khtweets
  * 5 trends that will shape the next few years of social media
  * Discussie: Waarom zijn social media banen vaak voor stagiaires?
  * 5 Important New Trends in Location
  * Facebook Places in UK: 82% van FourSquare gebruikers wil overstappen

Twitteraars meest invloedrijke online consumenten

Op ondernemen.blog was te lezen dat twitteraars de meest invloedrijke online consumenten op dit moment zijn. Via twitter praten mensen over merken en bedrijven. Ze vragen advies aan andere twitteraars en hebben die mening hoog zitten. Twitter wordt gebruikt voor advies en aanbevelingen. Marketeers van bedrijven kunnen deze boodschappen filteren en gebruiken binnen het bedrijf. De discussie vind plaats op twitter, juist over bedrijven, producten en diensten. Op de blog van Brian Solis kan je lezen hoe twitter gebruikt wordt. Het onderzoek is gedaan in de USA , maar het gebruik van twitter in Nederland zal niet erg verschillen. De cijfers spreken voor zich. 

Facebook in de auto

Dat we steeds meer online willen delen op elk moment van de dag is langzaam duidelijk aan het worden. Social Netwerken groeien nog steeds. Het online contact hebben heeft een nadeel, het kan niet altijd. Tijdens het auto rijden (en dan bedoel ik ook rijden en niet in de file staan) kunnen we en mogen we maar een ding: autorijden. Op dat moment is er dus geen online contact. Gelukkig komt daar voor je Facebook account verandering in. Als het aan de ontwikkelaars van OnStar ligt, behoort dat binnenkort tot de mogelijkheden om Facebook in de auto te hebben. De negende generatie hardware, beschikbaar op Amerikaanse GM-modellen, wordt er wellicht mee uitgebreid, aldus De Telegraaf.

Sociaal en Cultureel Planbureau over media in 2015

Een aantal belangrijkste conclusies uit de SCP-publicatie Alle kanalen staan open. De digitalisering van mediagebruik, die op donderdag 16 september 2010 is verschenen zijn onder andere: Het gebruik van nieuwe media, zoals krant lezen via internet of televisie-uitzendingen bekijken via internet of de smartphone, verspreidt zich minder snel dan vaak wordt gedacht. Toch zullen in 2015 breedbandinternet en smartphones hun voorlopers, respectievelijk smalband en ‘gewone’ mobiele telefoons, nagenoeg volledig hebben vervangen.  Jonge voorlopers halen hun nieuws en informatie voornamelijk van (mobiel) internet en gebruiken daarvoor nauwelijks de oude media zoals kranten en opiniebladen. Voorlopers hebben een brede belangstelling voor alles wat ‘nieuw’ is en zijn daarnaast ook op andere terreinen actief; zo zijn zij bijvoorbeeld grotere cultuurliefhebbers dan de volgers. Bij verspreiding en gebruik van digitale media behoort Nederland tot de Europese top. Op de website van Nederlands MediaNetwerk is hier meer over te lezen.

LinkedIn Demographics and Visitor Statistics

Op zoek naar LinkedIn cijfers en statistieken? Quantcast laat al deze gegevens zien. Let vooral op het feit dat LinkedIn het erg goed doet in Nederland. Quantcast meet direct het aantal bezoekers van LinkedIn. Dit zorgt voor belangrijke inzichten.

Apps goed voor helft mobiel dataverkeer

Applicaties zijn vandaag de dag verantwoordelijk voor de helft van het mobiele dataverkeer. Daarmee staat het gebruik van deze applicaties op gelijke met het gebruik van de webbrowser. Dat blijkt uit een onderzoek dat de Finse analysefirma Zokem deed onder meer dan 10.000 smartphone-gebruikers wereldwijd. Uit het onderzoek blijkt dat de applicaties vooral worden gebruikt voor sociale netwerken, navigatie en productiviteit. Vooral Twitter en Facebook zijn populair. Dezelfde trend werd vorige maand gesignaleerd door Chris Anderson en Michael Wolff van Wired. Zij concludeerden dat het web dood is en dat het toekomstige internet steeds meer een app-cultuur krijgt.

Koninklijk Huis gaat twitteren

Afgelopen dagen werd bekend dat de RVD een zend-account heeft geopend voor het Koninklijk Huis op twitter via @khtweets. Met tweets als “Koningin steekt vandaag kaars aan voor slachtoffers geweldsdelicten tijdens Dag Herdenken Geweldslachtoffers. http://bit.ly/dAYMKN”; en Prins van Oranje en Prinses Máxima: “Welkom aan alle volgers van KHtweets, we wensen iedereen een goede Burendag toe!” http://bit.ly/9w6A1G"weten ze in in een paar dagen al 15.000 tweeps te boeien. Echt sociaal is de RVD nog niet, want er wordt niemand teruggevolgd en een conversatie vindt er
niet plaats.

5 trends that will shape the next few years of social media

Op The Next Web vonden we een artikel met 5 trends die de komende 5 jaar de toekomst van social media gaan vormgeven. (1) Identity will become embedded in your devices, (2) Online sharing will become embedded into your media life, (3) Location will become embedded into all activities, (4) Smart devices and web apps will automatically check-in and post updates en (5) Social networking will revolutionise the way large organisations collaborate. Het artikel is een must read voor iedere profesionnal. De komende 5 jaar smelt alles samen, zowel de media als de diensten. Twitter, FourSquare, Apple TV en Facebook zijn slechts het begin. Vind je 5 jaar iets te ver weg? Op slideshare vonden we nog een presentatie over de Social Media in 2012:

Discussie: Waarom zijn social media banen vaak voor stagiaires?

Op LinkedIn is de SocialeMediaNL groep aangemaakt. Deze groep is voor professionals die zich bezig houden met social media in Nederland. Deze groep wordt ook gebruikt als input voor nieuwe artikelen voor Marketingfacts. Discussie van deze week: Veel vacatures voor #socialmedia banen zijn voor staigiares. Klinkt niet echt serieus. Zelfs Dilbert heeft een mening. Wat vind jij daarvan? Inmiddels al 20 meningen.   

5 Important New Trends in Location

Op Mashable lazen we deze week over 5 nieuwe trends in locatie: (1) Hollywood Has Come Calling: zelfs Snoop Dogg zit al op Twitter en FourSquare (2) Location as a Feature: steeds meer sites en apps gebruiken locatie om je betere resultaten te bieden (3) Automatic Background Behaviors: automatisch inchecken zorgt ervoor dat locatie onderdeel wordt van je dagelijkse routine (4) Personal and Peer-to-Peer Location-Sharing: op basis van vooraf ingestelde triggers automatsich je locatie delen met geselecteerde mensen met apps als Neer en Geoloqi (5) Location as a Platform to Make a Statement zoals met de CNN Healthy Eater badge die dit weekend uitgedeeld werd.

Facebook Places in UK: 82% van FourSquare gebruikers wil overstappen

Deze week lanceerde Facebook haar Places dienst in de UK. Behoorlijk dicht in de buurt van Nederland. In de Metro verscheen er een artikel waarin een poll onder Engelse gebruikers van FourSquare werd aangehaald. Volgens die onderzoek met meer dan 1000 deelnemers op myvouchercodes.co.uk gaat 82% van de FourSquare gebruikers overstappen op Facebook Places.

 

Dit artikel heb ik samen geschreven met Gert Jan Bos. Dit is het elfde Marketingfacts #SocialMediaRecap artikel. Mocht je een mening of tip hebben voor een volgende editie, laat het weten. Meer social media nieuws? Volg dan @socialemediaNL en @besocialonline op Twitter.

 


Geplaatst in

Delen

0
0


Er zijn 1 reacties op dit artikel

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.