#Picnic10: CardMobili winnaar Vodafone Mobile Clicks

24 september 2010, 13:14

Met een prijzengeld van 150.000 euro is start up competitie Vodafone Mobile Clicks een jaarlijks terugkerend hoogtepunt tijdens het Picnic Festival. En met de Nederlandse winnaars van vorig jaar in het achterhoofd (augmented reality-start up Layar won een ton, mobiele foto- en video-sharing service Mobypicture een halve) mag je gerust zeggen dat zelfs de genomineerde start ups de moeite van het volgen waard zijn. En als de jury dan laat weten dat de genomineerden wederom van hoog niveau zijn, zijn de verwachtingen zéér hoog gespannen. Hier komen de pitches van de vier genomineerden van Vodafone Mobile Clicks 2010.

RouletteCricket.com

Sommige diensten zijn zo grappig, alleen door het verhaal erachter. RouletteCricket.com is er zo een. Een stel vrienden wedden op de boundaries bij cricket (klik als je meer wilt weten, ik zal de regels hier maar niet gaan uitleggen…) met een plastic bordje, getekend als een roulettetafel. Met als doel te bepalen: wie moet het volgende biertje halen? Want, “het bier bij 20/20 cricket is niet te betalen”, grapt Dave Tharp van RouletteCricket.com. Met RouletteCricket hebben de vrienden het plastic bordje naar de iPhone gebracht. Je begint met 100 credits en je kunt wedden op de volgende boundary in de wedstrijd. Met 330 wedstrijddagen wereldwijd per jaar is er altijd wel ergens een potje aan de gang. Tegelijk is het een sociale dienst: je kunt tegen je vrienden spelen. Voorlopig werkt de dienst met een iPhone app en een website, een Android platform is in de maak. Het business model bestaat uit sponsoring en licensing van het platform aan bookmakers. Zoals het er nu voorstaat, voorziet Tharp een netto opbrengst van 826.000 pond in 2012 en 1,9 miljoen pond in 2013. Tharp krijg het voor zijn kiezen van de jury, omdat hij niet harde voorspellingen durft te doen over de opbrengsten als hij zijn product doorontwikkelt met de 100.000 euro die hij zou kunnen winnen. Uiteindelijk komt het er met moeite uit: het geeft hem de mogelijkheid om vier extra sporten toe te voegen, te versnellen om first mover advantage te krijgen, en een opbrengst van 25 miljoen GBP te behalen per 2015. Zo heeft hij exclusiviteitsbeding met de grootste leverancier van boundary data bedongen. Uiteindelijk komt Tharp met een boude stelling: “Wij willen de snelste en meest accurate zijn.” Toch grappig om te zien: een start up die te leiden heeft aan zijn eigen bescheidenheid, dat maak je niet vaak mee.

Card Mobili

CardMobili wil de overkoepelende loyaltycard worden op de mobiele telefoon, opdat je niet met al die loyaltycards hoeft te zeulen in je uitpuilende portemonnee. Het idee klinkt heel simpel. En dat is het ook, want dat is hun motto: simplify the wold, simplify your life. Hoe geld te maken met iets dat gratis is? Voor consumenten blijft het altijd gratis, voor verkopers komt er een pay-per-use als de consument de service gebruikt. Voor gebruikers telt het gemak, legt Elena uit Portugal uit. Voor de verkopers telt de kostenbesparing en het gemak waarmee ze met de klant kunnen converseren. Als de service beter wordt, komen er meer gebruikers, en dan wordt het ook interessanter voor bedrijven. Volgens Elena treedt er een paradigm shift op van de plastic wereld naar de mobiele wereld. De verkopers hoeven zich dit alleen nog maar te beseffen. Hoe ze overtuigd gaan worden, daar was ik nog even niet van overtuigd. Er zijn werelwijd 1,8 miljoen loyaltykaarten, maar 44% worden ooit gebruikt. Om ervoor te zorgen dat dát niet bij Card Mobili gebeurt, begeeft de start up zich op alle platformen. Hoe groot is hun business, volgens Elena? “Wij hebben 5 miljoen gebruikers met drie gebruikte kaarten gemiddeld, dat komt neer op 10 miljoen euro opbrengst over twee jaar.”

Akvophone

Thomas Bjelkeman-Pettersson vertelde over zijn Akvophone, een visuele tool voor hulporganisaties om te laten zien wat er gebeurt met het geld dat wordt gedoneerd. Hun partners gebruiken content om transparantie en vertrouwen te ontwikkelen, vooral door foto’s toe te voegen. “Die foto’s kunnen overal vandaag komen. Akvophone maakt een geverifieerde foto, met persoon, tijd en locatie toegevoegd aan de data. Via de smartphone krijgt de organisatie een digitale handtekening, om zeker te weten dat de foto authentiek is. Je kunt ook wachten tot je terug op kantoor bent om de foto te uploaden. Op de website laat de foto zien waar hij is genomen”, aldus de kerel van Akvo. Het is, kortom, “een waarheidsdienst.” De kritiek dat mensen in de derde wereld geen smartphone hebben, legt Akvo naast zich neer: “Onze klanten zijn niet de mensen in die landen, maar de werknemers van NGO’s. En in een paar jaar is elke telefoon een smartphone.” De Zweedse overheid wil bijvoorbeeld Akvophone gebruiken als rapportagesysteem, voor als er een gat in de weg zit. Of gebruik het als crowd sourced journalism, door te laten zien wát er wáár gebeurt. Of je kunt je levenspartner melden dat je toch écht niet in de kroeg hangt – geintje. Een zeer sympathiek initiatief, ware het niet dat het niet bijster origineel is en vooruitstrevend is. Zo werkt Mobypicture, runner up van vorig jaar, bijvoorbeeld met Oxfam Novib op dezelfde basis. Het grote voordeel van de Akvophone applicatie is dat Akvo.org al grote klanten heeft in de liefdadigheid, en daarmee een grote voorloper op dit gebied kan zijn. En Akvo haalde bij Rabobank een half miljoen euro op lening op, temidden van de crisis. “Maar een lening is geen investering”, zegt dagvoorzitter Michiel Frackers.

Mobivery met Malcom

Als je het volgende verhaal niet begrijpt, geeft niet, ik begreep weinig van de presentatie van de Spaanse start up Malcom (Mobile Application Lifecycle Manager). Het is een tool voor publishers, waarmee je de lifecycle voor apps kunt managen. Na de lancering van een app is het onderhoud over diverse platformen zoals iPhone, Android en Blackberry zeer complex en tijdrovend. Malcom moet orde in de chaos van Life Cycle Management scheppen met hun applicatie. Het werkt zo makkelijk, zelfs een marketeer kan ermee aan de slag. Je kunt met een click gebruikers dwingen om de nieuwe versie te gebruiken, bijvoorbeeld als een sponsor een advertentie bij de app wil plaatsen – en wel vandaag. Zwak punt in het verhaal was meteen dat het CMS in Spaans is. Kom op jongens, we leven in een globale markteconomie! Ook al zijn ze in eerste instantie bezig in Spanje op te starten: niemand zit hier te wachten op Spaanse demoversies! De voordelen zijn service integratie, onafhankelijkheid en schaalbaarheid – het verboden woord trouwens volgens dagvoorzitter Frackers. Als ik als marketeer de doelgroep ben om mijn app te managen, dan zijn ze mij in elk geval kwijtgeraakt. Waarom ik dit product Malcom zou moeten gebruiken, is mij niet geheel duidelijk. Het business model werkt volgens een freemium model. Gek genoeg gaan ze er één jaar over om een API te bouwen, en liefst twee tot drie jaar om het stabiel te krijgen. Ze doen het eigenlijk in hun vrije tijd, verklapt de Spanjaard. Zo te horen is dit project de hobbystatus nog niet ontstegen. Jammer, want ik denk dat hier een enorme markt ligt bij developers en marketeers om hun apps op elk platform onder de duim te houden.

Michiel Frackers en Jens Schulte-Bockum, CEO Vodafone Nederland.

En de winnaar is: Card Mobili

En de winnaar is: Card Mobili. Uit het juryrapport, volgens Schulte-Bockum: “Jullie hebben een fantastische presentatie gegeven, echt jullie idee overgebracht. Een goede cross platform integratie, en jullie lossen een fundamenteel probleem op voor consumenten, Jullie moeten nog wel jullie business case duidelijk maken aan bedrijven.”

De genomineerden: RouletteCricket, Akvo, Card Mobili, Malcom.

Remco Janssen is de founder van Silicon Canals: een nieuwsplatform voor, door en over startups, scale-ups en technologie in Europa.

Categorie
Tags

3 Reacties

    mgvandenbroek

    PERSBERICHT

    CARDMOBILI UITGEROEPEN TOT WINNAAR VAN VODAFONE MOBILE CLICKS 2010

    Spaarsystemen en klantenkaarten op je mobiel – een nieuwe manier om te profiteren van aanbiedingen

    24 september 2010 – Vodafone heeft vandaag de winnaar bekend gemaakt van Vodafone Mobile Clicks 2010, de grootste competitie voor de beste en meest innovatieve mobiele internet start-ups. Cardmobili, dat zichzelf omschrijft als ‘klantenkaarten die mobiel en sociaal worden’, werd tot winnaar gekozen tijdens het PICNIC* evenement in Amsterdam en mocht de prijs van €100.000 voor de eerste plaats in ontvangst nemen.

    Uit een totaal van 159 inzendingen, wint Cardmobili de hoofdprijs voor zijn intuïtieve toepassing waarmee consumenten en winkeliers de meest recente klantenkaarten en waardebonnen geheel via de mobiele telefoon kunnen gebruiken. Gebruikers kunnen speciale aanbiedingen ook direct via hun sociale netwerk doorsturen naar vrienden. Zodra de applicatie is gedownload, kunnen klanten alle klantenspaarkaarten registreren die ze in hun portemonnee hebben en op die manier sparen en kortingen verzilveren zonder gedoe bij de kassa.

    Het 12-koppige team, bestaande uit enkele van de slimste jonge software ontwikkelaars die Portugal heeft, is enthousiast en heeft doorzettingsvermogen. Na de launch van de beta-versie van Cardmobili verleden jaar, heeft het team hard gewerkt om het aantal deelnemende winkeliers uit te breiden van 200 naar 1500. Na het succes in Portugal, Noord-Amerika en elders in Europa, gaat Cardmobili het prijzengeld investeren in marketing om meer bekendheid aan het bedrijf te geven en meer klanten te werven onder consumenten en winkelketens.

    Helena Leite, CEO van Cardmobili: “Het heeft ons heel veel voldoening gegeven om mee te doen aan Vodafone Mobile Clicks. We hebben hierdoor heel veel gelijkgestemde ontwikkelaars ontmoet die ook allemaal met interessante innovaties bezig zijn. Om nu als winnaar uitgeroepen te worden is een bijzondere eer. We hebben de afgelopen twee jaar heel hard gewerkt en dat blijven we doen door het prijzengeld aan te wenden om Cardmobili verder te optimaliseren voor winkeliers en consumenten.”

    Lee Epting, Directeur Content Services van Vodafone Group: “Ik wil Cardmobili graag feliciteren als winnaar van de competitie dit jaar. De hoogstaande kwaliteit van de inzendingen dit jaar geeft wederom aan hoeveel ideeën en talent er is op dit gebied. We zijn er trots op dat Vodafone Mobile Clicks deze talenten naar boven brengt en innovatie stimuleert en zijn ervan overtuigd dat Cardmobili een enorm succes zal zijn.”

    De tweede plaats in de finale werd toegekend aan David Tharp voor Roulette Cricket. Roulette Cricket, dat zichzelf omschrijft als ‘het eerste second-screen computerspel in sport dat als gezelschapsspel gespeeld kan worden’ ontving de prijs van €50.000 voor de tweede plaats. Roulette Cricket is het eerste van dit type spellen dat op de markt wordt gebracht en kan door één persoon maar ook in een groep gespeeld worden. Spelen kan het hele jaar door, ook tijdens toernooien zoals bijvoorbeeld Champions League, Test Matches en The Ashes, met de garantie dat er minimaal één interactief spel per dag wordt geboden.


    24 september 2010 om 17:56
    media

    Dank voor het verslag Remco!

    Geloof zeker in het concept van Cardmobilli; ben inderdaad benieuwd waar ze over twee jaar staan. Is er op basis van de inzendingen dit jaar iets te zeggen over de trend van mobiele applicaties? Op welk gebied waren er opmerkelijk veel inzendingen?


    25 september 2010 om 05:49

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!