Bob Nieme over O2mc: Zelflerend marketingplatform

20 september 2010, 04:58

Het is een ‘decision support engine’. En het is allemaal niet zo gemakkelijk uit te leggen. Op Emerce eDay vorige week lanceerde Adversitement’s CEO Bob Nieme O2mc: het eerste ‘zelflerende, beslissende en uitvoerende online marketingplatform ter wereld,’ als we het persbericht moeten geloven. Het is een optimalisatietool, gericht op het verhogen van conversies en het optimaliseren van processen om marketingeuro’s efficiënter in te zetten. Marketeers moeten niet beslissen op basis van de onderbuik, maar op basis van harde cijfers, is de strekking. Hieronder geeft Nieme in een video-interview uitleg over de tool. Meedoen met O2mc vereist: ‘enige visie en innovatie en ook een beetje lef.

Het eerlijke verhaal is dat Nieme, in deze fase van zijn productintroductie, zijn klanten nodig heeft om het beste uit zijn tool te halen. Dat is een lastig verhaal, als je gaat verkopen en deze vraag houdt hem dus ook al twee jaar bezig. Volgens Nieme moet er veel meer gemeenschappelijk ontwikkeld worden in de branche, O2mc kan daar een aanzet toe zijn. “We zeggen overal dat de klant centraal moet staan, maar daar moeten we dan wel naar gaan acteren.”

Businessmodel

Is Adversitement de consultant die gaat bijsturen, of worden marketeers opgeleid? Een combinatie van die twee. Nieme: “Waar wij goed in zijn met Adversitement is, dat wij data begrijpen. We kunnen met interne marketeers doorontwikkelen om de doelstellingen te bereiken.”

In het persbericht zei Nieme:

“We zijn omgeven door bergen informatie. Op basis hiervan moet een marketeer beslissingen nemen. Vanwege de hoeveelheid data waarmee marketeers werken, zijn beslissingen vanuit het blote hoofd niet te beredeneren. Er spelen veel rekenkundige zaken mee die domweg niet te beoordelen zijn als mens. Bij veel campagnes is het onderbuikgevoel van de marketeer daardoor het belangrijkste instrument. Wij hebben nu een product ontwikkeld waarmee intuïtie plaats maakt voor rationele, weloverwogen beslissingen.”

Hoe werkt het?

Meer informatie uit het persbericht vind je hieronder. O2mc is een web-based platform dat realtime en automatisch werkt. Marketeers voorzien O2mc van de input waar rekening mee gehouden moet worden. Deze input bestaat uit:

• Relevante factoren en gebeurtenissen, zoals bijvoorbeeld verjaardagen, (realtime) bezoekersgedrag en voorraden;

• Doelstellingen (KPI’s) voor online marketingactiviteiten, zoals conversie, bezoekersaantallen en doorlooptijd;

• Formats voor uitingen, zoals banners, nieuwsbrieven en AdWords.

“O2mc is ontwikkeld op basis van jarenlang onderzoek naar gedragsvoorspellende en gedragsbeïnvloedende modellen. Dit heeft geresulteerd in een zelflerend algoritme dat om kan gaan met de complexiteit van online marketingcampagnes. Het succes van online marketingcampagnes is namelijk afhankelijk van veel factoren zoals bezoekersgedrag en jaargetijde, maar ook van minder voorspelbare factoren als het weer, files en beurskoersen. O2mc helpt marketeers relevante data realtime te analyseren om hier direct en op het juiste moment de juiste actie op te kunnen laten volgen.”

Hoe werkt het?

Op basis van de ingevoerde doelstellingen en relevante databronnen berekent O2mc zelfstandig wat de beste marketinghandeling is in combinatie met de juiste content en de juiste timing. Vervolgens is O2mc ook in staat om de marketinghandelingen uit te voeren aan de hand van de ingevoerde formats. Zo kan het platform bepalen wanneer een nieuwsbrief verstuurd moet worden, aan wie deze verstuurd moet worden en welke informatie erin moet staan.

Benieuwd

Tja. Als je roept dat je de eerste bent, zelflerend en beslissend, dan schep je een heleboel verwachtingen. Ik ben benieuwd naar de ervaringen en naar de meningen van experts, want dat ben ik zelf duidelijk niet 😉

Van april 2007 tot juni 2011 was ik freelance editor/ communitymanager / hoofdredacteur bij Marketingfacts. Tussendoor werkte ik bij Insites Consulting, IDG Nederland, Saatchi&Saatchi;/Leo Burnett (voor Samsung) en voor onderzoeksbureau WUA. Vanaf 1 november 2021 vorm ik samen met Luuk Ros de hoofdredactie van Marketingfacts.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!