IAB UK brengt handboek In Game Adverteren uit

IAB UK brengt handboek In Game Adverteren uit
, Habbo.nl

De cijfers liegen er niet om; er zijn inmiddels in Europa 79 miljoen gamers actief die gemiddeld 7.7 uur per week een game spelen (bron: Gamevision Spring 2010). En laten we eerlijk zijn: als we een spel aan het spelen zijn doen we dat actief en aandachtig anders verliezen we, heel simpel. Het is daarom niet vreemd dat ook adverteerders inmiddels massaal dit medium hebben ontdekt. Coca-Cola (wie anders?) was het eerste merk dat in de jaren 70 in de Game “Lunar Landing” ging adverteren. De eerste in-game vaste “product placement” verscheen in het Arcade-spel “Crazy Taxi” (in 1999). Je kwam tijdens de taxi rit verschillende keren langs een KFC en Pizza Hut vestiging. Barack Obama had tijdens zijn presidentscampagne in 2008 dynamische In-Game Ads in het spel “Burnout Paradise”.

Anno 2010 wordt er voor miljoenen wereldwijd geadverteerd niet alleen in “Console Games” (Playstation, XBox en Nintendo games) maar steeds meer in Online/Mobile Social en Casual Games. Deze games (o.a Farmville, Mafia Wars) worden gespeeld via Social en Casual gaming websites (Facebook, Tagged,Spill,Yahoo, MSN). Een kleiner percentage wordt gespeeld via Xbox Live en PSN.Social gaming bedrijven als Zynga, Playfish, Habbo en Playdom geven de adverteerder ook de mogelijkheid om in game items te sponsoren/branden die door spelers kunnen worden gedownload en geïntegreerd in het spel die vervolgens gedeeld kunnen worden met vrienden.

De mogelijkheden variëren van simpele display formaten tot activatie (en integratie) door de adverteerder van de doelgroep in de game zelf. Vele opties en waar moet je dan beginnen als marketeer, planner of inkoper?  IAB Games Group Uk heeft in dat kader in samenwerking met o.a. Group M, E.A., Microsoft en Sony Computer Entertainment een in Game advertising handboek(je) geschreven voor diegene die voor het eerst een campagne gaan draaien of dat al vaker hebben gedaan. Het boekje dat in pdf hier te downloaden is laat o.a. de verschillende advertentie mogelijkheden zien en welke planning en strategie te volgen.


Geplaatst in

Delen



Er zijn 3 reacties op dit artikel

  • Het is mij nooit echt opgevallen reclame in games, waarschijnlijk is dat dus ook de kracht ervan: je neemt het onbewust in je op. Dat het funktioneert is ook onder andere te lezen in het artikel over `Gatorade-verkoop gestegen door in-game reclame´.

    geplaatst op
  • Ik bedoelde deze link `Gatorade-verkoop gestegen door in-game reclame´.

    geplaatst op
  • @Kim in dat boekje is ook onderzoek hierna gedaan en consumenten vinden het zelfs cool en echter als er ook reclame in een game zit. Als je in het voetbalspel Pro evolution of Fifa de Nederlandse competitie speelt dan zie je ook Nederlandse reclame langs het veld. Gatorade (Pepsico) is inderdaad behoorlijk actief in Amerikaanse sportgames

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.